|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / BOT2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
BOT2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Botanika systematická 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
49 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/BOT2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s problematikou systematiky vyšších rostlin (Cormobiont). Naučit je determinovat běžné druhy rostlin a modelové organismy vhodné pro výuku na ZŠ či SŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání znalosti přednášené látky, vyhotovení herbáře, zápočtový test a zvládnutí praktické poznávací části k zápočtu.
|
Obsah
|
1.Bryophyta, Marchantiophyta, Anthocerophyta
2. Vyšší rostliny - Cormobionta. Základní pojmy (systematika, taxonomie, metody systematické botaniky). Historický přehled pojetí klasifikačních systémů. Evoluce, znaky a rodozměna taxonomicky významných skupin.
3. Původ vyšších rostlin, telomová a stelární teorie.
4. Přehled, evoluční vztahy a charakteristiky Rhyniophyta, Zosterophyllophyta, Trimerophyta
5. Equisetophyta, Lycopodiophyta,
6. Polypodiophyta
7. Cycadophyta, Ginkgoophyta, Pinophyta
8. Gnetophyta, Magnoliophyta bazální dvouděložné ANITA + magnolidová větev
9. Jednoděložné - Liliopsida
10. Rosopsida Ranunculales, Proteales, Caryophyllales
11. Rosopsida Eurosids I
12. Rosopsida Eurosids II
13. Rosopsida Asterids Euasterids I, Euasterids II
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici materiály a všechny informace na Coursewaru daného předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
RNDr. Jana Kvíderová, Ph.D. (100%),
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
RNDr. Jana Kvíderová, Ph.D. (100%),
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Takhtajan, Armen. Diversity and classification of flowering plants. New York : Columbia University Press, 1997. ISBN 0-231-10098-1.
-
Doporučená:
Ehrendorfer, F. Evolution und Systematik. - In: Lehrbuch der Botanik fur Hochschulen. Gustav Fischer Stuttgart, 1998.
-
Doporučená:
Rothmaler, W. Exkursionsflora von Deutschland. Band 2, Gefässpflanzen: Grundband : Mit 800 Abbildungen /.
-
Doporučená:
Rothmaler, W. Exkursionsflora von Deutschland. Band 3, Gefässpflanzen : Atlasband : mit 2814 abgebildeten Arten /.
-
Doporučená:
Rothmaler, W. Exkursionsflora von Deutschland. Band 4, Gefässpflanzen : kritischer Band : mit 743 Abbildungen.
-
Doporučená:
Bremer, K?re; Bremer, Birgitta; Thulin, Mats. Introduction to phylogeny and systematics of flowering plants. Uppsalla : Uppsala Universitet, 2003. ISBN 91-554-5828-9.
-
Doporučená:
Kubát, Karel. Klíč ke květeně České republiky. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0836-5.
-
Doporučená:
Judd, Walter S. Plant systematics : a phylogenetic approach. 2nd ed. Sunderland : Sinauer Associates, 2002. ISBN 0-87893-403-0.
-
Doporučená:
Hendrych, Radovan. Systém a evoluce vyšších rostlin : Učební přehled. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
-
Doporučená:
Cronquist, Arthur. The evolution and classification of flowering plants. 2 nd ed. New York : NEw York botanical garden, 1988. ISBN 0-89327-332-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student by se měl dobře orientovat v botanické morfologii a v základech molekulární biologie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát jednotlivé skupiny systému vyšších rostlin (Cormobiont) a jejich zástupce |
umět popsat původ a evoluční vztahy ve skupině vyšších rostlin |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
determinovat běžné druhy rostlin |
být schopen zpracovat botanický herbář |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Praktická zkouška, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
|
|
|
|