|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / EDAEK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
EDAEK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ekologie krajiny 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pochopit strukturu krajiny a fungování krajinných systémů, seznámit se s krajině-ekologickými aplikacemi a zejména s biogeografickou diferenciací krajiny v geobiocenologickém pojetí. Výstupem bude zpracování a obhajoba seminární práce na téma Krajinně-ekologická charakteristika území a návrh ekologické sítě.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na terénním cvičení.
Zpracování určené problematiky ve vybrané části území (prezentace).
Písemný test.
|
Obsah
|
1. Střety zájmů a riziková místa krajinně-ekologické teorie.
2. + 3. Územní systémy ekologické stability.
4. Natura 2000.
5. Mapování současné krajinné struktury, land-use.
6. Hodnocení krajinných složek, estetiky krajiny, krajinný ráz - terénní výuka.
7. Socioekonomické aktivity v krajině.
8. EIA.
9. SEA.
10. - 13. Komplexní krajinně-ekologický průzkum v praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Rego, F. C.; Bunting, S. C.; Strand, E. K.; Godinho-Ferreira, P. Applied Landscape Ecology. New York, 2019. ISBN 9781119368205.
-
Doporučená:
Kovář, Pavel. Ekosystémová a krajinná ekologie. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2044-2.
-
Doporučená:
With, Kimberly A. Essentials of Landscape Ecology. Oxford, 2019. ISBN 9780198838388.
-
Doporučená:
BUČEK, A.; LACINA, J. Geobiocenologie II. Geobiocenologická typologie krajiny České republiky. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2007. ISBN 978-80-7375-046-6.
-
Doporučená:
Chytrý, Milan. Katalog biotopů České republiky = Habitat catalogue of the Czech Republic. 2. vyd. Praha : Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2010. ISBN 978-80-87457-02-3.
-
Doporučená:
Lipský, Z. Krajinná ekologie pro studenty geografických oborů. Praha Karolinum UK, 1996.
-
Doporučená:
Forman, R.T.T., Godron, M. Krajinná ekologie. 1. vyd. Praha Academia 1993, ¨583 s., 1996.
-
Doporučená:
Sanderson, James. Landscape Ecology: A Top Down Approach. Boca Raton, 2020. ISBN 9781420048674.
-
Doporučená:
Ingegnoli, V. Landscape Ecology: A Widening Foundation. Berlin, 2013. ISBN 9783662046913.
-
Doporučená:
Naveh, Zev; Lieberman, Arthur S. Landscape Ecology: Theory and Application. Berlin, 2013. ISBN 9781475723311.
-
Doporučená:
MADĚRA, P.; ZIMOVÁ, E. Metodické postupy projektování lokálního ÚSES. Brno, 2005.
-
Doporučená:
MĚKOTOVÁ, J. Principy v obecné a aplikované krajinné ekologii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-1839-1.
-
Doporučená:
ŠTĚRBA, O.; MĚKOTOVÁ, J. Říční krajina 3. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1162-8.
-
Doporučená:
LIPSKÝ, Z. Sledování změn v kulturní krajině. Učební text pro cvičení z předmětu Krajinná ekologie.. Kostelec nad Černými lesy: Lesnická práce, 2000. ISBN 80-213-0643-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
8
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat znalosti, získané v předmětu Základy krajinné ekologie |
definovat pojem krajina a krajinná struktura |
popsat jednotlivé složky krajiny |
zhodnotit stav krajiny ve vybraném regionu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
užívat obecnou krajinně-ekologickou terminologii |
vysvětlit komplexní přístup ke studiu krajiny |
popsat hlavní energo-materiálové toky mezi jednotlivými krajinnými složkami |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat současné problémy s aplikací krajinně-ekologického přístupu |
popsat základní principy procesu EIA a SEA |
popsat nejvýznamnější změny, které se v historii udály v české krajině |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vysvětlit problematiku návrhu a realizace ÚSES |
porovnat ekologickou stabilitu dvou území |
vytvořit seznam rizikových faktorů pro různá prostředí |
interpretovat svůj vlastní názor na problematiku hodnocení krajinného rázu |
integrovat získané znalosti a navrhovat vlastní řešení situace v malém příměstském prostředí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kolokvium, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|