|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / OZOPN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
OZOPN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecná zoologie a fyziologie živočichů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
51 / -
|
0 / -
|
0 / 25
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s mnohobuněčnými živočichy, jejich tkáněmi a orgánovými soustavami. Sdělit studentům základní způsoby rozmnožování a ontogenezi živočichů.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních, zápočtový test. Prokázání znalosti přednášené látky u zkoušky.
|
Obsah
|
1. Úvod do obecné zoologie, živočichové a jejich postavení v systému. Stavba živočišné buňky, základy histologie.
2. Epitely, jejich struktura a funkce. Pojivové tkáně a oporná soustava.
3. Svalová tkáň a pohybová soustava, nervová tkáň a nervová soustava, jejich evoluce a fyziologie u živočichů.
4. Tělní tekutiny živočichů, homeostáze a imunologie
5. Cévní soustava a její fyziologie a evoluce u živočichů.
6. Dýchací soustava a její fyziologie a evoluce u živočichů.
7. Trávicí soustava a její fyziologie a evoluce u živočichů.
8. Metabolismus živočichů.
9. Vylučovací soustava a její fyziologie a evoluce u živočichů. Termoregulace a povrch těla.
10. Smyslová soustava a její fyziologie a evoluce u živočichů.
11. Látkové řízení těla.
12. Pohlavní soustava a její evoluce u živočichů. Rozmnožování.
13. Ontogeneze, vznik zárodečných listů a tělních dutin.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici studijní opory k praktickým cvičením na Coursewaru spolu s vytvořenými histologickými atlasy na stránkách oddělení CBG.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jiří Kout, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jiří Kout, Ph.D. (50%),
RNDr. Pavel Vlach, Ph.D. (50%),
-
Cvičící:
Mgr. Jiří Kout, Ph.D. (50%),
RNDr. Pavel Vlach, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hruška M. Fyziologie živočichů a člověka I. a II.. Hradec Králové, 2012.
-
Základní:
Romanovský, A. Obecná biologie : celost. vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. a pedagog. fakult. Praha : SPN, 1985.
-
Základní:
Obecná morfologie živočichů
(Roček, Z)
-
Základní:
Knoz, J. Obecná zoologie. I. a II. díl. PřF UJEP Brno, 1993.
-
Základní:
Sládeček, František. Rozmnožování a vývoj živočichů : Základy vývojové biologie : Celost. vysokošk. učebnice pro přírodověd. fakulty. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha : Academia, 1986.
-
Základní:
Gaisler, J, Zima, J. Zoologie obratlovců.. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Silbernagl S., Despopoulos A. Atlas fyziologie člověka. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Gilbert, S.F. Developmental Biology. Sunderland, 2000.
-
Doporučená:
Jánský L., Novotný J. Fyziologie živočichů a člověka.. Praha, 1981.
-
Doporučená:
Janqueira, L.C., Carneiro J., Kelly, R. Základy histologie. Jinočany, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Celkem
|
119
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát biologii živočichů na gymnaziální úrovni |
znát biologii buňky na gymnaziální úrovni |
znát základy chemie a fyziky na gymnaziální úrovni |
znát biochemické děje probíhající v živých organismech na úrovni gymnaziálního učiva |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
být schopen porozumět mezioborovým vztahům, především k fyzice a chemii |
umět pracovat s mikroskopem a binokulární lupou |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
podrobně znát stavbu "živočišné" buňky, především struktur souvisejících s jejím metabolismem a komunikací mezi buňkami |
podrobně znát obecnou strukturu tkání i jednotlivé typy, včetně morfogeneze |
znát podstatu fyziologických dějů probíhajících v tělech živočichů |
umět popsat stavbu a funkci všech orgánových soustav v kontextu se zoologickým systémem a evolucí těchto soustav |
porozumět ontogenetickému vývoji včetně vzniku a původu jednotlivých zárodečných listů |
znát ontogenetický původ orgánů v těle živočicha |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
chápat mechanismy, které určují fyziologickou odpověď živočichů |
aplikovat fyzikální a chemické principy na fyziologické děje a propojit je se stavbou tkání |
umět pozorovat, poznat a popsat struktury tkání a orgánů živočichů pozorovatelné v mikroskopu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|