|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / 9DP2R
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
9DP2R
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika psaní
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KNJ/9DP2R
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Školní zralost a školní připravenost. Zápis dítěte do 1. ročníku ZŠ, možnosti diagnostiky při psaní a kresbě u předškoláka a raného školáka. Vývoj hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky a vizuomotoriky. Lateralita a její vyhranění. Vývoj CNS versus psaní. Návyky při psaní (vč. korektního úchopu). Nároky na žáka při vývoji psaní. Nácvik psaní - přípravné období a kresebné cviky, psaní prvků písma, psaní písmen. Podmínky psaní. Požadavky na písmo a psaní, kvalitativní a kvantitativní znaky písma. Hodnocení písemného projevu - opis, přepis, diktát, autodiktát. Písařské nedostatky. Oprava písemného projevu a klasifikace.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, referáty, příprava na hodinu, vzorové písanky, zkouška.
|
Obsah
|
Školní zralost a školní připravenost. Zápis dítěte do 1. ročníku ZŠ, možnosti diagnostiky při psaní a kresbě u předškoláka a raného školáka. Vývoj hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky a vizuomotoriky. Lateralita a její vyhranění. Vývoj CNS versus psaní. Návyky při psaní (vč. korektního úchopu). Nároky na žáka při vývoji psaní. Nácvik psaní - přípravné období a kresebné cviky, psaní prvků písma, psaní písmen. Podmínky psaní. Požadavky na písmo a psaní, kvalitativní a kvantitativní znaky písma. Hodnocení písemného projevu - opis, přepis, diktát, autodiktát. Písařské nedostatky. Oprava písemného projevu a klasifikace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi, informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
-
Doporučená:
Křivánek, Zdeněk; Wildová, Radka. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
-
Doporučená:
Wagnerová, Jarmila. Didaktika psaní. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1994. ISBN 80-7043-134-2.
-
Doporučená:
Bogdanowicz, M.; Swierkoszová, J. Metoda Dobrého startu. Ostrava, 1998.
-
Doporučená:
Hřebejková, Jarmila. Metodická příručka k vyučování českému jazyku a literatuře v 1. ročníku základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
-
Doporučená:
Santlerová, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-05-2.
-
Doporučená:
Tymichová, Hana. Nauč mě správně psát : (zábavná cvičení pro nápravu dysgrafie u dětí se specifickými poruchami učení). 2. vyd. Praha : Práce, 1996. ISBN 80-208-0330-0.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
-
Doporučená:
Doležalová, Jana. Prvopočáteční psaní. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 1996. ISBN 80-7041-601-7.
-
Doporučená:
Santlerová,K., Sýkorová,H. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno, 1994.
-
Doporučená:
Santlerová, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní : Příručka pro učitele základních a speciálních škol. 1. vyd. Brno : Učebnice a knihy Mgr. Jitka Spiesová, 1993.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student by měl mít základní znalosti vývojové psychologie, obecné didaktiky, pedagogické psychologie, speciální pedagogiky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student získá základní vědomosti o problematice prvopočátečního psaní. Dokáže vymezit a vysvětlit historický vývoj metod elementárního psaní. Rozpozná a zdůvodní rozdíly mezi metodami. Dokáže připravit a realizovat výuku psaní v 1., 2. a 3. třídě ZŠ. Navrhne grafomotorické cviky a zdůvodní jejich využití. Zhodnotí metodické zvláštnosti nácviku psaní v současných písankách. Dbá na správný úchop psacího náčiní a vzorově vyplní písanky. Orientuje se v základních diagnostických metodách |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|