|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / 9EIA1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
9EIA1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Morfologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Seminář
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Dovést studenty k pochopení českého morfologického systému, vývojových tendencí současné české morfologie, k pochopení pojmů morfologie funkční i formální, k pochopení toho, jak se tvoří tvary slov a jak fungují ve větě.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné splnění dvou testů.
|
Obsah
|
Předmět zkoumání morfologie. Funkční a formální tvarosloví. Slovní druhy, třídicí kritéria, slovnědruhové transpozice. Primární a sekundární funkce slovních druhů. Gramatické prostředky substantiv, dynamika vztahů plurálu a singuláru, pádové významy.Substantiva, adjektiva, pronomina, numeralia. Slovesné tvary analytické a syntetické, určité a neurčité. Gramatické prostředky sloves. Třídění sloves. Popis konjugačních typů. Neohebné slovní druhy. Vývojové tendence v morfologii.
Přednášky:
1. Vymezení předmětu zkoumání morfologie, základní pojmy.
2. Slovní druhy, slovnědruhové přechody.
3. Mluvnická kategorie pádu, sémantika jednotlivých pádů, vývojové tendence.
4. Mluvnické kategorie čísla a rodu.
5. Skloňování substantiv. Tendence v současné deklinaci.
6. Adjektiva.
7. Pronomina.
8. Numeralia.
9. Verba - slovesné kategorie.
10. Verba - slovesné tvary.
11. Verba - charakteristika současné konjugace.
12. Adverbia.
13. Prepozice, konjunkce.
14. Partikule, interjekce.
Semináře:
1. Morfematická analýza slova - jména.
2. Morfematická analýza slova - slovesné tvary.
3. Rozbor slovnědruhový, pochopení třídicích kritérií, slova autosémantická a synsémantická. Slovnědruhové transpozice.
4. Mluvnické kategorie substantiv. Pádové významy. Práce s textem.
5. Mluvnické kategorie substantiv. Dynamika vztahů plurálu a singuláru u substantiv. Práce s textem.
6. Užívání správných slovesných tvarů v textech. Tvary syntetické a analytické, určité a neurčité.
7. Mluvnické kategorie sloves. Sekundární funkce osobních tvarů.
8. Adjektiva. Typy skloňování přídavných jmen. Práce s textem.
9. Pronomina. Užívání správných tvarů zájmen v textu.
10. Numeralia. Nové přístupy k třídění číslovek. Užívání správných tvarů.
11. Praktické užívání slovesných tvarů v textech se zaměřením na tvary, jejichž znalost je z hlediska jazykové kultury žádoucí.
12. Zařazování sloves ke slovesným třídám. Test.
13. Neohebné slovní druhy. Problematika jejich třídění. Slovnědruhové transpozice.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Krobotová, Milena. Cvičení z tvarosloví : Určeno posl. všech typů studia na pedag. fak. Univ. Palackého. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1990. ISBN 80-7067-324-9.
-
Doporučená:
Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois. Česká mluvnice : Vysokošk. učebnice. 6. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. [1. vyd.]. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-12-9.
-
Doporučená:
Hubáček, Jaroslav; Jandová, Eva; Svobodová, Jana. Čeština pro učitele. Vyd. 1. Opava : Optys, 1996. ISBN 80-85819-41-4.
-
Doporučená:
Čermák, František. Jazyk a jazykověda : (Přehled). 1. vyd. Praha : Pražská imaginace, 1994. ISBN 80-7110-149-4.
-
Doporučená:
Mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult, aprobace čes. jazyk. 2.. 1. vyd. Praha : Academia, 1986.
-
Doporučená:
Šmilauer, Vladimír. Nauka o českém jazyku. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Doporučená:
Grepl, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. Vyd. 1. Praha : Lidové noviny, 1995. ISBN 80-7106-134-4.
-
Doporučená:
Rusínová, Zdenka. Současná česká morfologie : skriptum. Opava : Filozoficko-přírodovědecká fakulta Slezské univerzity, 1993.
-
Doporučená:
Chýlová, Helena. Vybrané kapitoly z morfologie : Určeno stud. 1. roč. učitelství 2. stupně a 2. roč. učitelství 3. stupně. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1993. ISBN 80-7043-082-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni - klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií, - objasnit primární a sekundární funkce základních slovních druhů, - vysvětlit významy gramatických kategorií, - odhlížet od mimojazykových skutečností při určování mluvnických kategorií jmen, - odlišit slovesné tvary určité a neurčité, - určit mluvnické kategorie jednotlivých slovesných tvarů, - analyzovat text z hlediska formální i funkční morfologie, - uvést vztahy mezi morfologickou a syntaktickou rovinou při analýze textu, - užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných, - na základě znalosti vývojových tendencí zhodnotit, který z variantních tvarů je progresivní |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|