|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / CJPH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
CJPH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Čeština a KJP pro humanisty
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Čeština a kultura jazykového projevu pro humanisty
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
42 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KČJ/CPH a KČJ/KJPH
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Naučit studenty pracovat s texty, mluvenými i psanými, analýza textů, praktické seznámení s problematickými jazykovými jevy všech jazykových plánů a kultivace vlastního mluveného i psaného projevu.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
úspěšné splnění závěrečného zápočtového testu vycházejícího z látky probrané v seminářích. Minimální hranice úspěšnosti je 75 % možného bodového zisku.
Test je koncipován tak, aby obsáhl zejména problematiku praktické práce s textem.
aktivní práce v semináři, tj. prokazatelné odevzdání minimálně 75 % zadaných dílčích seminárních úkolů.
Zkouška:
kombinovaná - písemná část a ústní část (rozhovor o obsahu testu a reflexe odevzdaných seminárních úkolů)
|
Obsah
|
Základní pojmy bohemistiky, jazykovědné disciplíny, pomezní směry. Postavení češtiny mezi indoevropskými jazyky a její charakteristické rysy jako jazyka slovanského. Nástin vývoje českého jazyka. Charakteristika češtiny podle jazykových plánů (rovina fonetická, morfologická, syntaktická, lexikální, sémantická). Stratifikace a diferenciace národního jazyka. Spisovný jazyk, norma a kodifikace spisovného jazyka. Dialekty, obecná čeština. Profesní mluva, slang, argot. Funkční styly češtiny. Písemná forma jazyka, pravopis, písmo. Mluvená forma jazyka, výslovnost. Vývojové tendence současné spisovné češtiny. Čeština ve slovnících, čeští jazykovědci.
Analýza textů psaných, zejména textů funkčních stylů věcných, tzn. stylu odborného, administrativního, administrativně-právního. V rámci těchto textů budou probírány základní nedostatky a chyby v jednotlivých jazykových rovinách, tj. především v rovině stylistické, skladební, tvaroslovné a lexikální, pozornost však bude věnována také otázkám pravopisu.
Studenti si osvojí schopnost volby náležitých jazykových prostředků s ohledem na komunikativní situaci, měli by si upevnit otázky spojené se znalostí stylových příznaků jednotlivých jazykových prostředků v projevu psaném i mluveném.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a úkoly.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čechová, Marie. Současná česká stylistika. Praha : ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-00-3.
-
Rozšiřující:
Juláková, Eva. Jak prezentovat odborné výsledky (Průvodce pro autory, lektory, studenty i začínající redaktory technické literatury. VŠCHT Praha, 2015. ISBN 978-80-7080-935-8.
-
Rozšiřující:
Šesták, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Praha, Academia, 2000. ISBN 80-200-0755-5.
-
Doporučená:
Hlavsa, Zdeněk. Pravidla českého pravopisu : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky ; zpracoval Zdeněk Hlavsa .[et al.]. Praha : Academia, 1993. ISBN 80-200-0475-0.
-
Doporučená:
Žantovská, Irena. Rétorika a komunikace. Dokořán, s.r.o., 2015. ISBN 978-80-7363-712-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
121
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
klasifikovat texty podle funkce a zaměření
zvládnout základy normativní mluvnice |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit smysluplný a jazykově správný text v rámci daného funkčního stylu
při tvorbě textu náležitě užívat základní kompoziční principy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se ve stylové diferenciaci jazykových prostředků
rozčlenit odborný text z hlediska jeho kompoziční výstavby
volit při tvorbě textu jazykové prostředky odpovídající funkčně stylovému zařazení textu
popsat a vysvětlit problém stylové příznakovosti (stylové hodnoty) jazykových prostředků
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zařadit text k funkčnímu stylu
napsat odborný text splňující požadavky kladené na tento typ komunikátu
opravit základní syntakticko-stylistické a jazykové chyby v textech odborného funkčního stylu
přednést mluvený projev sestavený za použití jazykových prostředků vhodných pro danou komunikační situaci |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Zápočtový test,
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Vzájemné hodnocení studentů |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s aktivizací studentů,
Zážitkové učení,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuze,
Evaluace a autoevaluace vlastního výkonu |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|