|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DINT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DINT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktická interpretace liter. textu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KČJ/DIDL
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předat studentům teoretický základ i praktickou dovednost interpretační metody v poznávání uměleckého textu ve vztahu významové výstavby textu a kontextů, naučit je rozlišovat literárněvědní, čtenářskou a didaktickou interpretaci textu, naučit je respektovat determinanty didaktické interpretace, dodržovat selektivnost a redukčnost v postupu i výsledku interpretace a další principy didaktické interpretační práce ve vztahu k věku žáka 2. st. ZŠ a SŠ (včetně víceletého G), k jeho čtenářské kompetenci, dovést studenty ke schopnosti variovat a aplikovat interpretační metodiku ve vztahu k determinantám jejího užití (žánr a poetika textu, věk žáka a komplexnost jeho komunikačních aktivit, vyučovací cíl v kontextu učiva literární výchovy - viz očekávané výstupy a klíčové kompetence žáka).
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní práce v semináři.
2. Jeden připravený výstup v semináři v roli učitele řídícího žákovskou interpretaci textu, (žánr textu a zaměření interpretace určí vyučující; tematický celek učiva, text a věk žáka si student zvolí).
3. Jeden připravený výstup s demonstrací metody interpretace textu zaměřené do konkretizační fáze práce s textem.
Alternativa: Týmová práce 2-3 studentů: scénář k multimediálnímu projektu v prostupování vzdělávacích oblastí Jazyk a jazyková komunikace, resp. Český jazyk literatura a Umění a kultura s funkčním užití metody didaktické interpretace v konkretizační fázi recepce - žánrová transformace, slovesná či jiná adaptace, variace či parodizace textu...
|
Obsah
|
Cílem kurzu, který navazuje na kurzy DIDL a DIDSŠ, je rozvíjet a upevnit teoretický základ i praktickou dovednost interpretační metody při poznávání uměleckého textu, a to s ohledem na jeho intenci, kulturně-historické okolnosti a žákovské zájmy či potřeby. Klíčovým cílem je dovést studenty ke schopnosti variovat a aplikovat interpretační metodiku ve vztahu k determinantám jejího užití (žánr, poetika a téma textu, věk žáka a komplexnost jeho komunikačních aktivit, vyučovací cíl v kontextu stanoveného učiva literární výchovy).
V rámci individuálních či skupinových prezentací student vstupuje do role učitele a v simulovaných vyučovacích sekvencích si osvojuje dovednost tvořivé literární a pedagogické komunikace. Hodnocení zmíněných microteachingových výstupů probíhá formou skupinové konstruktivní kritiky (reflexe).
Metodika didaktické interpretace uměleckého textu respektující jeho literární druh a žánr,genetické determinanty, věk žáka a jeho čtenářskou a sociálně kulturní kompetenci. Rozvoj žákových čtenářských aktivit v percepční fázi recepce textu, apercepční fázi, vlastně interpretační a konkretizační fázi recepce textu. Interpretace specificky zaměřená k žákovu osvojení určitého poznatku o literatuře, k rozvoji jeho estetické komunikace (na bázi rozvoje jeho citovosti, představivosti a fantazie, obrazného i logického myšlení), k dosažení hodnotových cílů interpretace, zvláště formativních cílů estetických a mravních. Metodika produkčních aktivit žáka, žánrových transformací textu a tvůrčího psaní. Didaktická interpretace jako metoda výkladová, opakovací a procvičovací, metoda hodnotící.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: ZČU, 1995.
-
Základní:
Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II. Plzeň: ZČU, 1997.
-
Základní:
Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
-
Základní:
Lederbuchová, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004.
-
Základní:
Kožmín, Zdeněk. Interpretace básní: Určeno pro učitele čes. jaz. a lit. na SŠ. Praha: SPN, 1986.
-
Základní:
Lederbuchová, Ladislava. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
-
Základní:
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007.
-
Základní:
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : (se změnami provedenými k 1.9. 2007. Praha: VÚP, 2007.
-
Základní:
Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
-
Základní:
Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing, 1995.
-
Doporučená:
Hoffmann, Bohuslav; Hofmannová, Jana. Český jazyk, česká a světová literatura : pro maturanty a zájemce o studium na vysokých školách. Nitra : Enigma, 2008. ISBN 978-80-89132-72-0.
-
Doporučená:
Černá, Olga. Čtení není žádná nuda : náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. 2014. ISBN 978-80-262-0720-7.
-
Doporučená:
Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
-
Doporučená:
Bílek, Petr. Hledání jazyka interpretace (k modernímu prozaickému textu). Brno: Host, 2003.
-
Doporučená:
Kirchnerová, Veronika; Rubešová, Radka. Hravé tvoření pro malá stvoření. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-524-0.
-
Doporučená:
Pechar, Jiří. Interpretace a analýza literárního díla. Praha: Filosofia, 2002.
-
Doporučená:
Ibrahim, Robert. Interpretace textů : (nejen) ke státní maturitě. Praha : Akropolis, 2010. ISBN 978-80-87481-05-9.
-
Doporučená:
Ležáková, Dana; Bína Daniel. Komunikační kompetence v literární výchově. České Budějovice, 2006. ISBN 80-7040-935-5.
-
Doporučená:
Culler, Jonathan. Krátký úvod do literární teorie. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-070-8.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Líný učitel. Grada, 2017. ISBN 978-80-7496-344-5.
-
Doporučená:
Germušková, M. Literárny text v didaktickej komunikácii.. Prešov: FHPV PU, 2003.
-
Doporučená:
Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom, 1997.
-
Doporučená:
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha: SPN, 1992.
-
Doporučená:
Hábl, Jan. Učit (se) příběhem : Komenského Labyrint a didaktické možnosti narativní alegorie. Brno : Host, 2013. ISBN 978-80-7294-901-4.
-
Doporučená:
Doláková, Sylvie. Umíte to s pohádkou? : práce s příběhy v MŠ a ZŠ. 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
-
Doporučená:
Machková, Eva. Základy dramatické výchovy. 1.vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Doporučená:
Machková, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 5., rozšíř. vyd., v Středočes. kraj. kult. středis. 2. Praha : Středočeské krajské kulturní středisko, 1990.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokladem osvojení metody didaktické interpretace a její následné funkční aplikace je schopnost literárnímu dílu v prvé řadě porozumět, samostatně jej vyhodnotit jednak na základě vlastní četby, jednak díky znalosti sekundární literatury. V opačném případě by totiž docházelo k samoúčelné aplikaci oněch tvůrčích metod, tj. ke hře s textem - ovšem bez toho, aniž by jeho literární sdělení bylo pochopeno. Více viz položka "Způsobilosti" |
vyjmenovat cíle literární výchovy, klíčové kompetence žáka a očekávané výstupy |
vysvětlit rozdíl mezi transmisivní (tradiční) a komunikativně či konstruktivisticky pojatou (inovativní) výukou |
definovat principy pedagogického konstruktivismu |
objasnit transformovanou roli učitele i žáka v inovativní výuce |
uvést klady a zápory tradiční a inovativní výuky |
popsat charakter čtenářství v období pubescence, příp. adolescence |
posoudit změny v kurikulární reformě |
objasnit principy v didaktické interpretaci textu |
vyjmenovat reprodukční a produkční metody při práci s uměleckým textem |
popsat metody tvořivé interpretace |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vlastními slovy vyjádřit interpretační soud nad vybranými uměleckými texty |
získané znalosti o didaktické interpretaci aplikovat na práci s uměleckým textem |
argumentovat pro své interpretační názory i pro užité didaktické postupy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pochopit specifičnost pubescentního čtenářství - čtenářské zájmy, kompetence a potřeby žáka 2. stupně ZŠ a SŠ |
odlišit čtenářskou, literárněvědnou a didaktickou interpretaci uměleckého textu |
respektovat determinanty, funkce a principy didaktické interpretace textu v modelových situacích interpretace, ovládat řídicí roli v didaktické interpretaci textu, zvládat ji s respektem ke kompetencím žáka, k cílům rozvoje jeho čtenářství a očekávaným výstupům v osvojení učiva |
aplikovat didaktickou interpretaci ve vztahu k žánru textu, jeho historické stylovosti a k autorskému stylu |
koncipovat tematický celek učiva z aspektu užití metody didaktické interpretace jako metody motivační, metody problémové ve výkladu, procvičování a opakování učiva a metody hodnoticí |
navrhnout a pedagogicky realizovat multimediální projekt v prostupování vzdělávacích oblastí jazyk a jazyková komunikace, resp. český jazyk literatura a umění a kultura s funkčním užitím metody interpretační |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ovládnout výchovně vzdělávací strategie s užitím interpretační metodiky, které žákům pomáhají v utváření a rozvíjení klíčových kompetencí a v dosahování očekávaných výstupů, především v rozvoji jejich slovesné tvořivosti |
aplikovat získané znalosti o didaktické interpretaci v modelových pedagogických situacích |
vybrat vhodné metody pro četbu a interpretaci literárního díla, a to ve vztahu k jeho žánru |
vyjádřit interpretační soud nad vybranými uměleckými texty |
navrhnout a pedagogicky realizovat mezipředmětový projekt propojující literární umění s uměním výtvarným, hudebním, filmovým či divadelním |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|