|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / JIT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
JIT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Jazyková interpretace textů
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prohloubit a usouvztažnit znalosti a dovednosti studentů získané v předcházejícím studiu a naučit studenty provádět komplexní jazykový rozbor zahrnující všechny jazykové roviny. V seminářích budou podrobeny analýze texty základních funkčních stylů češtiny. Analýza textů bude zaměřena na rozlišení stylové charakteristiky textu a užitých jazykových prostředků, pozornost bude věnována rozboru syntaktickému, včetně nadvětné syntaxe, rozboru slovnědruhovému a tvaroslovnému, rozboru slovotvornému a lexikálnímu, rozboru zvukové a grafické stránky textu.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky k udělení zápočtu:
Seminární úkol - vypracování komplexní analýzy zvoleného úryvku souvislého textu (podle daných kritérií) i s řešením úkolů.
Každý účastník semináře si zvolí text, na němž provede všestranný jazykový rozbor, současně vypracuje i řešení. Aktivně vystoupí v semináři s ukázkou svého rozboru. Vybrané úkoly bude zadávat svým kolegům jako problémové. Současně si zvolí odborný problém, který ústrojně vyplyne z materiálu jeho rozboru, a podá souhrnný výklad daného jevu. Pokud jsou na daný problém různé názory, připomene tento fakt. Sumarizuje odborné tituly (včetně časopiseckých článků), jež jsou problému věnovány.
|
Obsah
|
1. Analýza textu zaměřená na rozbor zvukové a grafické stránky textu.
2. Analýza textu zaměřená na rozbor zvukové a grafické stránky textu.
3. Analýza textu zaměřená na rozbor slovnědruhový a tvaroslovný.
4. Analýza textu zaměřená na rozbor slovnědruhový a tvaroslovný.
5. Analýza textu zaměřená na rozbor slovnědruhový a tvaroslovný.
6. Analýza textu zaměřená na rozbor slovotvorný a lexikální.
7. Analýza textu zaměřená na rozbor slovotvorný a lexikální.
8. Analýza textu zaměřená na rozbor syntaktický.
9. Analýza textu zaměřená na rozbor syntaktický.
10. Analýza textu zaměřená na textovou syntax.
11. Analýza textu zaměřená na stylovou hodnotu jazykových prostředků.
12. Analýza textu zaměřená na stylovou hodnotu jazykových prostředků.
13. Komplexní jazykový rozbor, závěrečné shrnutí problematiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Adam, Robert, kolektiv. Gramatické rozbory češtiny : výklad a cvičení s řešeními. Praha : Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3750-1.
-
Základní:
Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana. Jazyková interpretace textů : soubor úkolů. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-837-4.
-
Základní:
Čechová, Marie. Komplexní jazykové rozbory. Praha : SPN, 1996. ISBN 80-85937-27-1.
-
Doporučená:
Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
-
Doporučená:
gramatické rozbory češtiny.
-
Doporučená:
Internetová jazyková příručka.
-
Doporučená:
Jak je důležité míti styl : pocta janě Hoffmannové. Praha, 2020. ISBN 978-80-7422-767-7.
-
Doporučená:
Hauser, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2557-3.
-
Doporučená:
Nový encyklopedický slovník češtiny online.
-
Doporučená:
Grepl, Miroslav,; Karlík, Petr,; Nekula, Marek,; Rusínová, Zdenka. Příruční mluvnice češtiny. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-980-5.
-
Doporučená:
ČECHOVÁ, Marie. Současná stylistika. Praha: Lidové noviny, 2008. ISBN 978-807-1069-614.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit hierarchickou provázanost jednotlivých rovin jazykové struktury |
klasifikovat a charakterizovat základní prostředky jednotlivých rovin jazykového systému |
|
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vymezit jednotlivé jazykové roviny |
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pochopit v souvislostech fungování jazykových prostředků v rámci jednotlivých jazykových rovin |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišit stylovou platnost jazykových prostředků |
rozlišit stylovou platnost analyzovaných textů z hlediska jejich funkce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|