|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / LI20
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
LI20
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Literatura 1. pol. 20. století
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
61 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do historické, kulturní, estetické a filozofické problematiky od roku 1895 do roku 1945 na základě studia odborné literatury a beletrie. Objasnit jim literární fakta, způsoby interpretace uměleckého textu, směřovat od analýzy k syntéze a zhodnocení kulturních, literárních a estetických hodnot.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška ústní. Prostudovat odbornou literaturu a přečíst s dokumentací nejméně 30 knih z beletrie.
|
Obsah
|
Problematika literárního vývoje na přelomu 19. a 20. století. Manifest Česká moderna. Literární symbolismus. Dekadence, Moderní revue, esejistika. Literární naturalismus v próze a dramatu. Regionální česká a moravská próza. Regionální epopeje a kroniky z konce 19. století. Vývoj k novoklasicismu (Machar, Dyk). Tzv. generace buřičů v poezii a próze. Vývoj dramatu po roce 1900. Ladislav Klíma a Josef Váchal. Česká německá literatura. Almanach na rok 1914 a charakter nové literární generace.
20. léta
- tematika války v próze, poezii, dramatu
- legionářská literatura
- proletářská literatura a její podoby
- poetismus a jeho proměny
- poezie, próza a drama mimo proudy
30. léta
- surrealismus
- soc. realismus
- ruralismus
- poezie, próza a drama mimo proudy
literatura v době okupace
souvislosti meziválečné literatury s evropskými literárními proudy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz na CW se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Papoušek, Vladimír. Dějiny nové moderny: česká literatura v letech 1905-1923.. Praha, 2010. ISBN 978-80-200-1792-5.
-
Rozšiřující:
Papoušek, Vladimír. Dějiny nové moderny 2 - Lomy vertikál.. Praha, 2014. ISBN 978-80-200-2296-7.
-
Rozšiřující:
Papoušek, Vladimír. Dějiny "nové" moderny 3 - Věk horizontál.. Praha, 2017. ISBN 978-80-200-2736-8.
-
Rozšiřující:
Všetička, František. Kroky Kalliopé: o kompoziční poetice české prózy čtyřicátých let 20. století.. Olomouc, 2003. ISBN 80-7198-549-X.
-
Rozšiřující:
Všetička, František. Možnosti Meleté: o kompoziční poetice české prózy desátých let 20. století.. Olomouc, 2005. ISBN 80-7220-218-9.
-
Rozšiřující:
Všetička, František. Podoby prózy: o kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století.. Olomouc, 1998. ISBN 80-7198-262-8.
-
Rozšiřující:
Všetička, František. Tektonika textu: o kompoziční výstavbě české prózy třicátých let 20. století.. Olomouc, 2001. ISBN 80-7198-478-7.
-
Doporučená:
Gilk, Erik, ed. Almanach na rok 1914.. Praha, Olomouc, 2014. ISBN 978-80-7470-069-9.
-
Doporučená:
Gilk, Erik, ed. Almanach na rok 1914.. Praha, 2016. ISBN 978-80-7470-083-5.
-
Doporučená:
Všetička, František, Bezruč, Petr. Bezručova báseň: o poetice básníkovy poezie.. Olomouc, 2018. ISBN 978-80-87419-71-7.
-
Doporučená:
Putna, Martin C. Česká katolická literatura v evropském kontextu 1848-1918.. Praha, 1998. ISBN 80-7215-059-6.
-
Doporučená:
Putna, Martin C., Bedřich, Martin, ed. Česká katolická literatura v kontextech: 1918-1945.. Praha, 2010. ISBN 978-80-7215-391-6.
-
Doporučená:
Langerová, Marie, ed. Čtení o Františku Halasovi: ve zlomech moderny 1927-1969.. Praha, 2020. ISBN 978-80-7657-003-0.
-
Doporučená:
Wiendl, Jan. Čtení o Karlu Teigovi: vize, realizace, divergence 1919-1938.. Praha, 2015. ISBN 978-80-87899-27-4.
-
Doporučená:
Fučík, Bedřich. Čtrnáctero zastavení.. Praha, 2016. ISBN 978-80-7474-180-7.
-
Doporučená:
Putna, Martin C., ed., Šuman, Záviš, ed., Vaníček, Jakub, ed. DEML, Jakub. Sebrané spisy.. Praha, 2015. ISBN 978-80-200-2402-2.
-
Doporučená:
Putna, Martin C., ed., Šuman, Záviš, ed., Vaníček, Jakub, ed. DEML, Jakub. Sebrané spisy.. Praha, 2018. ISBN 978-80-200-2758-0.
-
Doporučená:
Jelínková, Eva. Echa expresionismu: recepce německého literárního hnutí v české avantgardě (1910-1930).. Praha, 2010. ISBN 978-80-7308-305-2.
-
Doporučená:
Chalupecký, Jindřich, Trochová, Zina, ed., Med, Jaroslav, ed. a Šulc, Jan, ed. Expresionisté: Richard Weiner, Jakub Deml, Ladislav Klíma, podivný Hašek.. Praha, 2013. ISBN 978-80-7215-453-1.
-
Doporučená:
Fořt, Bohumil. Fikční světy české realistické prózy.. Praha, 2014. ISBN 978-80-7470-078-1.
-
Doporučená:
Hloušková, Kateřina. F.T.M. = Futurismus: malý ?bedekr? futuristické avantgardy.. Brno, 2018. ISBN 978-80-7485-167-4.
-
Doporučená:
Papoušek, Vladimír. Gravitace avantgard: imaginace a řeč avantgard v českých literárních textech první poloviny dvacátého století.. Praha, 2007. ISBN 978-80-86903-52-1.
-
Doporučená:
Vojvodík, Josef, ed. a Wiendl, Jan, ed. Heslář české avantgardy: estetické koncepty a proměny uměleckých postupů v letech 1908-1958.. Praha, 2011. ISBN 978-80-7308-332-8.
-
Doporučená:
Doležal, Jiří. Heterocosmica III: fikční světy protomoderní české prózy.. Praha, 2018. ISBN 978-80-246-3890-4.
-
Doporučená:
Putna, Martin C. Jaroslav Durych.. Praha, 2003. ISBN 80-7215-212-2.
-
Doporučená:
Opelík, Jiří. Josef Čapek.. Praha, 2017. ISBN 978-80-7474-190-6.
-
Doporučená:
Med, Jaroslav. Literární život ve stínu Mnichova (1938-1939).. Praha, 2010. ISBN 978-80-200-1823-6.
-
Doporučená:
Merhautová, Lucie. Mezi Prahou a Vídní: česká a vídeňská literární moderna na konci 19. století.. Praha, 2011. ISBN 978-80-200-1966-0.
-
Doporučená:
Ed. Kubíček, Tomáš, ed. Wiendl Jan. Moderna - Moderny.. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3418-6.
-
Doporučená:
Říhová, Zuzana, ed. Neplač, vstaň a střílej!: próza české poválečné avantgardy.. Praha, 2015. ISBN 978-80-7470-111-5.
-
Doporučená:
Teige, Karel. O humoru, clownech a dadaistech.. Praha, 2004. ISBN 80-7304-042-5.
-
Doporučená:
Černý, Václav. Paměti. [Díl] 2, Křik Koruny české : 1938 - 1945 : Náš kulturní odboj za války. Brno : Atlantis, 1992. ISBN 80-7108-059-4.
-
Doporučená:
Černý, Václav. Paměti. 1, 1921-1938. Brno : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-072-1.
-
Doporučená:
Tippner, Anja. Permanentní avantgarda?: surrealismus v Praze.. Praha, 2014. ISBN 978-80-200-2376-6.
-
Doporučená:
Piorecká, Kateřina, Piorecký, Karel. Praha avantgardní: literární průvodce metropolí v letech 1918-1938.. Praha, 2014. ISBN 978-80-200-2442-8.
-
Doporučená:
Michel, Bernard. Praha: město evropské avantgardy : 1895-1928.. Praha, 2010. ISBN 978-80-257-0327-4.
-
Doporučená:
Seifert, Jaroslav, ed. a Teige, Karel, ed. Revoluční sborník Devětsil.. Praha, 2010. ISBN 978-80-87310-22-9.
-
Doporučená:
Rotrekl, Zdeněk. Skrytá tvář české literatury. 4. vyd., 2. vyd. v nakl. Blok. Brno : Blok, 1993.
-
Doporučená:
Veberová, Veronika. Srdce a smrt: tvorba brněnské Literární skupiny : s doprovodnou antologií.. Praha, 2009. ISBN 978-80-87310-00-7.
-
Doporučená:
Haman, Aleš. Tři stálice moderní české prózy: Neruda, Čapek, Kundera.. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2631-4.
-
Doporučená:
Cosentino, Annalisa. Vědecký realismus a literatura: česká teorie, kritika a literární historie v letech 1883-1918.. Praha, 2011. ISBN 978-80-7308-373-1.
-
Doporučená:
Říhová, Zuzana. Vprostřed davu: česká avantgarda mezi individualismem a kolektivismem.. Praha, 2016. ISBN 978-80-200-2549-4.
-
Doporučená:
Základní lexikografické příručky.
-
Doporučená:
Kučerová, Hana. Základní problémy vývoje českého expresionismu: (programová východiska a tvůrčí praxe Literární skupiny). Ústí nad Orlicí, 2011. ISBN 978-80-7405-124-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kulturní rozhled, čtenářské návyky, základní orientace v české a světové literatuře |
na úrovni středoškolského učiva charakterizovat vývoj literatury a její proměny ve společenských souvislostech na přelomu 19. a 20. století a v meziválečném období |
prokázat sečtělost a zájem o literární díla |
prokázat schopnost analyzovat a interpretovat přečtená díla |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na úrovni středoškolského učiva analyzovat literární dílo z hlediska společenské reality, psychologie, sociologie, estetiky |
na konkrétní tematice ilustrovat mezioborové souvislosti (historie, geografie apod.); |
rozpoznat, vybrat z konkrétního textu a vysvětlit základní pojmy z teorie literatury |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
užívat odborných a čtenářských znalostí pro aplikaci poznatků v oblasti odborné, kulturní, filozofické a estetické |
charakterizovat vývoj literatury a její proměny ve společenských souvislostech na přelomu 19. a 20. století a v meziválečném období |
hlouběji analyzovat smysl literárního díla v rovině tematické, kompoziční, jazykové a ideové |
zařadit dílo ke konkrétnímu uměleckému směru |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a interpretovat literární dílo |
najít interdisciplinární souvislosti literárního díla a umět je doložit na konkrétních příkladech z vlastní četby |
rozpoznat, vybrat z konkrétního textu a vysvětlit základní pojmy z teorie literatury |
vybrat úryvky z přečtených textů, které jsou charakteristické pro autora, literární směr, dobu atd |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|