|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / LIMLZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
LIMLZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Literatura pro mládež ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se specifickými znaky a funkcemi literatury pro děti a mládež (LDM), s dětským aspektem v historickém vývoji LDM v kontextu literatury pro dospělé. Představit ústřední žánry LDM (se zaměřením na četbu pubescentů) a jejich význačné představitele, zvláště v české literatuře.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtový test.
Ústní zkouška.
|
Obsah
|
Témata přednášek:
1. Vymezení pojmu a specifiky literatury pro děti a mládež, objasnění termínu intencionality, vývoj dětského aspektu v kontextu české i světové literatury; vytváření žánrového povědomí; některé otázky poetiky, literární dílo a jeho struktura, zohlednění dětského aspektu ve struktuře literárního díla jako znaku i jako věci;
2.- 3. Pohádka v lidové slovesnosti, klasické a autorské adaptace, žánrové varianty, český i světový kontext, autoři, ilustrátoři;
4.- 5. Pohádka umělá, využití moderních postupů (inverze funkcí postav, tematické inverze, nonsensu, parodie apod.), český i světový kontext, autoři, ilustrátoři;
6. Báje, biblické příběhy, české i světové adaptace (včetně humorných parafrází, travestií);
7. Fantasy literatura, syžetová schémata, fikční světy fantasy, se zaměřením na světový kontext; autoři, ilustrátoři;
8. Pověsti, jejich žánrové varianty, adaptace, humorné parafráze, autoři, ilustrátoři;
9. Poezie pro děti, vývojové etapy se zaměřením na českou poezii; autoři, ilustrátoři;
10. Próza s dětským či teenagerovským hrdinou, próza s dívčí hrdinkou, s chlapeckým hrdinou; český i světový kontext;
11. Dobrodružná literatura, vývoj, klasická díla v naší a světové literatuře;
12. Komiks, specifický narativ, autoři literárních scénářů i ilustrací v domácí i světové tvorbě. Časopisy pro děti a mládež.
13. Uměleckonaučná literatura, autoři a díla.
Témata seminářů korespondují s tématy přednášek. Práce v semináři je založena především na interpretaci uměleckých textů z LDM.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v LMS Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Vladimíra Pánková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Mgr. David Franta, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Pánková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Mgr. David Franta, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Pánková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Šmahelová, Hana. Návraty a proměny: literární adaptace lidových pohádek. Praha, Albatros, 1989.
-
Základní:
Nezkusil, V. Studie z poetiky literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros, 1993.
-
Základní:
Toman, Jaroslav. Vybrané kapitoly z dětské literatury. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7040-055-2.
-
Základní:
Čeňková, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury : adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
-
Základní:
Urbanová, Svatava; Rosová, Milena. Žánry, osobnosti, díla : (Historický vývoj žánrů české literatury pro mládež-antologie). Vyd. 5., uprav. a dopl. Ostrava : Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-046-7.
-
Doporučená:
Sirovátka, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno : Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky, 1998. ISBN 80-85010-06-2.
-
Doporučená:
Toman, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice: Nakl. Vlastimil Johanus, 2008.
-
Doporučená:
Ladění : Časopis pro teorii a kritiku dětské literatury. Boskovice : Nakladatelství Albert, ----.
-
Doporučená:
Řeřichová, V Sladová, J. ad. Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí.. Olomouc: Nakl. Hanex, 2008.
-
Doporučená:
Urbanová, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc : Votobia, 2003. ISBN 80-7198-548-1.
-
Doporučená:
Urbanová, Svatava. Metamorfózy dětské literatury : přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc: Votobia, 1999.
-
Doporučená:
Bubeníčková, Petra. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka. Liberec: Bor, 2016. ISBN 978-80-87607-65-7.
-
Doporučená:
On-line katalogy knihoven.
-
Doporučená:
Šubrtová, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5692-3.
-
Doporučená:
Urbanová, S. a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let 20. století. Olomouc: Votobia, 2004.
-
Doporučená:
Řeřichová, V., Dorovský, I. a kol. Slovník autorů literatury pro děti a mládež: zahraniční spisovatelé.. Praha: Nakl. Libri, 2007.
-
Doporučená:
Šubrtová, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4413-5.
-
Doporučená:
Zlatý máj : o dětské literatuře a umění. Praha : Česká sekce IBBY, ---.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Celkem
|
96
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
v základních obrysech charakterizovat literární žánry LDM |
vyjmenovat alespoň nejdůležitější představitele LDM a přiřadit k nim dílo |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyjádřit interpretační soud nad uměleckými texty z okruhu LDM |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat vývoj dětského aspektu v literatuře pro děti a mládež |
rozlišit intencionální literaturu od neintencionální v oblasti literatury pro děti a mládež |
charakterizovat žánry literatury pro děti a mládež v jejich vývoji, vyjmenovat jejich reprezentativní představitele |
specifikovat rysy autorského stylu význačných představitelů literatury pro děti a mládež |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ilustrovat své znalosti o literárních žánrech na konkrétních uměleckých textech literatury pro děti a mládež |
provést rozbor dětského aspektu v rovině tematických a jazykových složek |
porovnat klasické a autorské adaptace folklorních látek |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|