|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / SLI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
SLI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Světová literatura
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
71 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KČJ/SL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenty kompetencemi pro chápání literárního vývoje z hlediska historického, komparativního, souvislostního i estetického.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce - srovnání vybraných děl několika autorů různých národních literatur téhož vývojového období.
|
Obsah
|
1. Co je to světová literatura? Úvodní přednáška, vymezení pojmů.
2. Starověké literatury: Egypt (Achnatonův Hymnus na Slunce, Kniha mrtvých), Mezopotámie (Epos o Gilgamešovi), Indie (Bhagavadgíta), Čína (Hovory Konfuciovy, Tao Te Ťing)
3. Antická literatura: Římská poezie (Ovidius, Vergilius, Horatius, Sapfó), Řecké drama (Aischylos, Sofokles, Euripides)
4. Hrdinská a rytířská epika ve středověké literatuře, mýty (Píseň o Rolandovi, Píseň o Nibelunzích, Edda, Beowulf)
5. Zrození románu - přelom středověku a renesance (F. Rabelais, J. Swift, G. Chaucer)
6. Literatura období renesance (W. Shakespeare, M. de Cervantes, Dante, E. Rotterdamský)
7. Literatura barokní, období reformace (J. A. Komenský, Calderon de la Barca, T. Tasso)
8. Literatura 17. a 18. století, klasicismus, osvícenství (P. Corneille, J. Racine, Moliére, Voltaire, D. Diderot, C. Goldoni, commedia dell´arte)
9. Literatura 19. století, preromantismus, romantismus (J. W. Goethe, F. Schiller, A. S. Puškin, M. J. Lermontov, G. G. Byron)
10. Realismus, naturalismus (Ch. Dickens, H. Ibsen, H. de Balzac, L. N. Tolstoj, F. M. Dostojevskij, N. V. Gogol, E. Zola)
11. Umělecké směry přelomu 19. a 20. století (Fin de si?cle, symbolismus a "prokletí básnící", kubismus, expresionismus, surrealismus, dekadence)
12. Vznik nového románu (J. Joyce, M. Proust), absurdní drama (S. Beckett, E. Ionesco), existencialismus (A. Camus, J.-P. Sartre)
13. Román v postmoderní době (V. Nabokov, M. Kundera, U. Eco)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hodrová, Daniela. Hledání románu : Kapitoly z historie a typologie žánru. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1989.
-
Základní:
Černý, V. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti 1. Praha, 1996.
-
Základní:
ČERNÝ, V. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti 2.
-
Základní:
ČERNÝ, V. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti 3.
-
Základní:
ČERNÝ, V. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti 4.
-
Doporučená:
Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Vyd. 1. Praha : Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-893-0.
-
Doporučená:
Staněk, Josef. Dějiny světové literatury pro školy i soukromé studium s 59 podobiznami. Praha : Dědictví Havlíčkovo, 1932.
-
Doporučená:
Bachtin, Michail Michajlovič. François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Vyd. 2., V nakl. Argo 1. Praha : Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-776-6.
-
Doporučená:
Auerbach, Erich. Mimesis : zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. 2. vyd. Praha : Mladá fronta, 1998. ISBN 80-204-0738-3.
-
Doporučená:
Chvatík, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. 1. vyd. [Brno] : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-080-2.
-
Doporučená:
Světová literatura. 1.. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
-
Doporučená:
Světová literatura. 2., 19. století. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
-
Doporučená:
Světová literatura. 3., 20. století do druhé světové války. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
-
Doporučená:
Pospíšil, Ivo. Světové literatury 20. století v kostce : americká, britská, francouzská, italská, Latinské Ameriky, německá, ruská, španělská. 1. vyd. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-80-X.
-
Doporučená:
Eco, Umberto. Umění a krása ve středověké estetice. Vyd. 2. Praha : Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-892-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit historický literární vývoj a jeho souvislosti literární i umělecké |
analyzovat souvislosti národní i nadnárodní, specifikum literární tvorby v různých obdobích a oblastech |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat literární dílo z hlediska jeho literárněhistorického kontextu
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|