|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / ASM2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
ASM2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Archeologický seminář 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
21 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s hlavními etapami vývoje archeologie od počátků oboru do současnosti a z nejvýznamnějšími osobnostmi oboru v evropském, českém kontextu, ale také v regionálním prostředí. Dále se kurs zaměřuje na přehled organizace archeologie v ČR, druhy archeologické práce (výzkumná, sbírkotvorná, památková, výuková, veřejná archeologie), charakteristiku jednotlivých institucí a jejich poslání (veřejnoprávní státní, veřejnoprávní nestátní, soukromoprávní instituce) i s akutním problémem nelegální archeologie (tzv. detektoráři). Stručně budou představeny možnosti spolupráce s přírodovědnými a technickými obory (zejm. datování, environmentální archeologie, archeometrika, materiálové analýzy apod.). V návaznosti na kurs ASM1 bude pokračovat výuka kritické práce s odborným textem a dalšími informačními archeologickými zdroji. Dále se seminář zaměří na základy odborného psaní a praktické výuky zásad a způsobu citování zdrojů, využívání obrazové dokumentace, tabulek, grafů a map v odborné literatuře. Samostatná pozornost bude věnována možnostem a limitům využití internetu a sociálních sítí k prezentaci archeologických výzkumů a jako prostředku veřejné archeologie.
|
Požadavky na studenta
|
Písemný test, referát, seminární práce, aktivita na semináři.
|
Obsah
|
Základní témata:
1.Základní etapy vývoje archeologie
2. Dějiny české archeologie
3. Nejvýznamnější osobnosti evropské a české archeologie
4. Dějiny archeologie v regionu
5. Specializace archeologické práce
6. Organizace archeologie, druhy a poslání jednotlivých institucí
7. Možnosti spolupráce s přírodovědnými a technickými obory (příklady partnerských institucí)
8. Nelegální archeologie
9. Čtení, rozbor a hodnocení odborného textu a dalších informačních zdrojů
10. Odborné psaní a citování zdrojů
11. Obrazové a další přílohy odborných textů
12. Archeologie na internetu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom, kde nalezenou k dispozici studijní materiály (prezentace, publikace) a informace o výuce.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Renfrew, C. - Bahn, P. Archaeology. Theories, Methods and Practice. Thames and Hudsons, London, 2016.
-
Základní:
Sklenář, Karel; Sklenářová, Zuzana. Biografický slovník českých, moravských a slezských archeologů a jejich spolupracovníků z příbuzných oborů. Praha : Libri, 2005. ISBN 80-7277-253-8.
-
Doporučená:
Kuna, M. (ed.). Archeologie pravěkých Čech 1. Pravěký svět a jeho poznání.. Praha, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
16
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní principy a metody vědecké práce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Diskutovat a relevantně argumentovat na semináři |
Porozumět a reprodukovat odborný text v českém jazyce |
Používat s porozuměním odborný jazyk |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Charakterizovat základní mezníky v dějinách oboru |
Načrtnout legislativní rámec české a částečně také evropské archeologie |
Načrtnout možnosti spolupráce archeologie s přírodovědnými a technickými obory |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Formulovat význam a přínos oboru v různých souvislostech |
Disponovat pokročilými schopnostmi rétoriky a diskuse |
Vytvářet pokročilejší formy odborného textu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|