|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / TA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
TA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teoretická archeologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/TEA1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit studentům teoretickou strukturu české a světové archeologie od počátku 20.století (paradigmata evolucionistické, kulturně historické, procesuální a postprocesuální).
|
Požadavky na studenta
|
Znalost základních archeologických paradigmat i specifických myšlenkových směrů v evropské archeologii bude ověřena ústní zkouškou. Zápočet získají studenti za referát a aktivní účast na cvičení a písemný teoretický návrh projektu.
|
Obsah
|
1 Úvod, paradigma romantické a evolucionistické
Teorie v archeologii. Rozlišení událostního a strukturálního aspektu vývoje oboru. Definice a charakteristika paradigmatu (T. Kuhn, E. Neustupný). Hlavní myšlenky a představitelé romantického a evolucionistického paradigmatu (např. J. L. Píč, L. I. Červinka; O. Montelius, L. Niederle, J. Paliardi).
2 Paradigma kulturně historické
Vznik a vývoj, hlavní představitelé světové i domácí archeologie (vídeňská škola kulturní historie; G. Kossina, J. Kostrzewski, G. V. Childe, A. STocký, J. Schránil, J. Neustupný, J. Böhm, J. Filip). Obecná teoretická východiska a metodologie.
2 Paradigma procesuální
Vznik a vývoj nové archeologie, hlavní představitelé (D. L. Clarke, C. Renfrew, L. R. Binford, M. B. Schiffer). Obecná teoretická východiska a metodologie. Vybrané dílčí směry a školy ? analytická archeologie (D. L. Clarke), neo-evolucionismus (L. White, E. Service, M. H. Fried), l'ecole invisible (O. Soudský), behaviorální archeologie (W. Rathje, M. B. Schiffer). Procesuální přístup v české archeologii.
3 Paradigma postprocesuální
Vznik a vývoj postprocesuálního hnutí, hlavní představitelé (I. Hodder, M. Shanks, Ch. Tilley, ). Obecná teoretická východiska a metodologie. Rozmanitost a vývoj postprocesuálních přístupů (např. symbolická archeologie, interpretativní archeologie, genderová studia). Reflexe postprocesualismu v české archeologii (M. Gojda, M. Kuna, E. Neustupný).
4 Vybrané současné trendy v archeologické teorii
Kognitivní archeologie (C. Renfrew). Artefaktové paradigma (E. Neustupný). Mezinárodní organizace (Theoretical Archaeology Group).
5. Vývoj teoretického myšlení v archeologii středověku
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom a v Courseware se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
2
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
46
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní teoretické a metodické přístupy k archeologickým pramenům |
Shrnout specifické myšlenkové směry v evropské archeologii |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Je schopen kriticky pracovat s příslušnou odbornou literaturou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Popíše přístupy k archeologickým pramenům v rámci paradigmat, která ovlivňovala přístupy k archeologickým pramenům v průběhu 20. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Formuluje základní cíle teoretické archeologie v českém prostředí i v zahraničí |
Nastíní vývoj teoretického myšlení v archeologii pravěku a středověku |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|