|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / TA2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
TA2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teoretická archeologie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s teoretickými přístupy ke studiu materiální kultury (artefaktů) jakožto klíčového prvku utváření lidského světa v minulosti. Artefakty tvoří nedílnou část procesů adaptace fyzického světa (prostřednictvím praktické funkce), specializace jednotlivců a komunit (vznik sociálních institucí a společenského významu artefaktů), komunikace (vznik symbolických systémů a symbolického smyslu artefaktů) a přenosu kulturní identity a tradice (exprese prostřednictvím artefaktů). Pokročilé uvědomění role materiální kultury na úrovni individuálních událostí a aktivit i na úrovni společensky sdílených norem a struktur umožní studentům kritický nadhled nad paradigmatickými standardy i extrémy v archeologii.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, seminární práce.
|
Obsah
|
1. Artefakty jako klíčové prvky utváření lidského světa.
2. Artefakty jako prostředky studia minulých událostí (změn).
3. Artefakty jako prostředky studia minulých struktur (norem) a systémů.
4. Adaptace vnějšího světa na základě vytváření artefaktů.
5. Studium minulých technologií prostřednictvím praktické funkce artefaktů.
6. Artefakty jako prostředky specializace.
7. Diferenciace společnosti na základě společenského významu artefaktů.
8. Artefakty jako prostředky komunikace.
9. Studium symbolických systémů prostřednictvím symbolického smyslu artefaktů.
10. Exprese kulturní a sociální identity.
11. Pojetí kulturní změny v archeologii.
12. Kolapsy kulturních systémů z hlediska archeologie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bárta, Miroslav; Kovář, Martin. Civilizace a dějiny : historie světa pohledem dvaceti českých vědců. Praha : Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2301-8.
-
Základní:
Hodder, Ian. Entangled : an archaeology of the relationships between humans and things. Malden : John Wiley & Sons, 2012. ISBN 978-0-470-67212-9.
-
Základní:
Bárta, Miroslav; Kovář, Martin. Kolaps a regenerace: cesty civilizací a kultur : minulost, současnost a budoucnost komplexních společností. Praha : Academia, 2011. ISBN 978-80-200-2036-9.
-
Základní:
Tainter, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Praha : Dokořán, 2009. ISBN 978-80-7363-248-9.
-
Základní:
DeMarrais, Elizabeth,; Gosden, Chris,; Renfrew, Colin. Rethinking materiality : the engagement of mind with material world. Cambridge : McDonald Institute for Archaeological Research, 2004. ISBN 1-902937-30-9.
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Teorie archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-244-8.
-
Základní:
Schiffer, Michael Brian; Miller, Andrea R. The material life of human beings : artifacts, behavior, and communication. London : Routledge, 1999. ISBN 0-415-20033-4.
-
Doporučená:
Olsen, Bj?rnar; Shanks, Michael,; Webmoor, Timothy; Witmore, Christopher. Archaeology : the discipline of things. 2012. ISBN 978-0-520-27417-4.
-
Doporučená:
Sedláček, Tomáš. Ekonomie dobra a zla : po stopách lidského tázání od Gilgameše po finanční krizi. Praha : 65. pole, 2009. ISBN 978-80-903944-3-8.
-
Doporučená:
Květina, Petr; Řídký, Jaroslav,; Končelová, Markéta,; Burgert, Pavel,; Šumberová, Radka,; Pavlů, Ivan,; Brzobohatá, Hana,; Trojánková, Olga; Vavrečka, Petr,; Unger, Jiří. Minulost, kterou nikdo nezapsal. 2015. ISBN 978-80-7465-173-1.
-
Doporučená:
Komárek, Stanislav. Příroda a kultura : svět jevů a svět interpretací aneb Jak je to doopravdy. Praha : Vesmír, 2000. ISBN 80-85977-33-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní teoretické a metodické přístupy k archeologickým pramenům |
Shrnout specifické myšlenkové směry v evropské archeologii |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Je schopen kriticky pracovat s příslušnou odbornou literaturou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout problematiku protikladu struktur a událostí |
Vysvětlit obsah pojmu "událost" v archeologii |
Shrnout protiklad historického a antropologického pojetí minulosti |
Shrnout problematiku studia trajektorií, genealogií, archeologické narace, difúze a demografické mobility jako formy události |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Formulovat možnosti řešení problematiky paměťových prostředků, materiální paměti a písma v tradiční a procesuální archeologii |
Sledovat nejen formální vlastnosti, ale také účel artefaktu v rovině praktické, společenské a symbolické |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|