|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / TMA3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
TMA3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie a metoda 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s teoretickými koncepty současné archeologie (problematika terminologie a referenčních rámců, kladení teoretických otázek, vytváření modelů, pojetí minulého lidského světa a jeho elementů ve formě artefaktů, ekofaktů, institucí a kulturních textů, základní paradigmata v současné archeologii).
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, seminární práce.
|
Obsah
|
Hlavní témata:
1. Úvod do teorie v archeologii.
2. Základní terminologie a referenční rámce.
3. Kritické čtení a psaní odborných a vědeckých textů.
4. Problematika vytváření teoretických modelů.
5. Variabilita interpretačních přístupů.
6. Základy pojetí minulého lidského světa (artefakty, ekofakty, sociální instituce a kulturní texty).
7. Základní procesy utváření lidského světa (adaptace, specializace, komunikace, exprese).
8. Archeologie formální variability.
9. Archeologie prostorových struktur.
10. Archeologie a čas.
11. Základní paradigmata v archeologii (pojem paradigma, romantické, evoluční a kulturně historické paradigma).
12. Základní paradigmata v archeologii (procesuální a postprocesuální paradigma).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kuna, M. (ed.). Archeologie pravěkých Čech 1. Pravěký svět a jeho poznání.. Praha, 2007.
-
Základní:
Květina, Petr; Řídký, Jaroslav,; Končelová, Markéta,; Burgert, Pavel,; Šumberová, Radka,; Pavlů, Ivan,; Brzobohatá, Hana,; Trojánková, Olga; Vavrečka, Petr,; Unger, Jiří. Minulost, kterou nikdo nezapsal. 2015. ISBN 978-80-7465-173-1.
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Teorie archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-244-8.
-
Doporučená:
Renfrew, Colin; Bahn, Paul G. Archaeology : theories methods and practice. London : Thames & Hudson, 2000. ISBN 0-500-28147-5.
-
Doporučená:
Sklenář, Karel; Sklenářová, Zuzana. Biografický slovník českých, moravských a slezských archeologů a jejich spolupracovníků z příbuzných oborů. Praha : Libri, 2005. ISBN 80-7277-253-8.
-
Doporučená:
Eco,U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, 1996.
-
Doporučená:
Paitlová, Jitka. Po cestách kritického myšlení. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-246-2933-9.
-
Doporučená:
Kristiansen, Kristian. The discipline of archaeology. In: Cunliffe, B. - Gosden, Ch. - Joyce, R. A. (esd.), The Oxford handbook of archaeology. Oxford, 2009. ISBN 9780199271016.
-
Doporučená:
Podborský, Vladimír. Úvod do studia archeologie. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-210-7616-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
15
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout základy současné archeologické teorie a metody |
Shrnout problematiku základních principů kladení teoretických otázek a hypotéz |
Shrnout problematiku vytváření teoretických modelů |
Vysvětlit pojmy archeologické teorie a metody |
Vysvětlit výstavbu archeologického modelu |
Vysvětlit základní paradigmata v archeologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen specifického přístupu k artefaktovým, ekofaktovým a přírodním pramenům |
Definovat prostorové vlastnosti artefaktů |
Identifikovat struktury a událostí ve světě forem |
Identifikovat struktury a událostí v prostoru |
Kriticky hodnotit informace týkající se předmětu studia |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|