|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAU / MGFT1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAU
/
MGFT1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Filmová tvorba 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
11
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
10
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/MGFT1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenta kompetencemi pro samostatnou audiovizuální tvorbu a rozvinutí odborných znalostí, které navazují na práci studentů v předchozí výuce podobného zaměření, nebo je student získal samostudiem. Rozvinout schopnosti studentů identifikovat jednotlivé žánry a způsoby práce s audiovizuální informací a aplikovat je na konkrétním semestrálním projektu který odpovídá zvolené úrovni předmětu. V kontextu se zadaným tématem naučit studenty samostatně rozpoznat nejvhodnější prostředky pro realizaci, navrhnout odpovídající řešení vizuální i audio složky a individuálně nebo v týmu pracovat na jejich realizaci.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- účast na seminářích min. 80%
- odevzdání projektu semestrální kvalifikační práce (filmu) v termínu určeném pedagogem
-účast na přednáškách specialistů z oboru
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- předchozí úspěšné získání zápočtu
- pravidelná účast na konzultacích min. 80%,
-splnění a předložení dalších zadaných úkolů v určeném rozsahu a termínech
- nejméně dvě konzultace s pedagogem nad závěrečnou prací ve fázi kterou určí pedagog (hrubý střih a off-line)
- odevzdání a obhájení semestrálního projektu (filmu) který splňuje požadavky ve všech složkách
-odevzdání ve stanoveném termínu, při nedodržení termínu nebude přijat k hodnocení
|
Obsah
|
Tento předmět si student navazujícího magisterského studia může zapsat jako svůj tzv. druhý atelier.
1. - 13.
- Představeni požadavků, seznámení s požadavky na semestrální projekt, termíny jenotlivých fází projektu.
- Požadavky na vypracování námětu, scénáře, event, storyboardu.
- Konzultace a korekce námětu.
- Zadání dílčího cvičení podle charakteru projektu .
- Rozbor modelové situace podle tématu filmu s ukázkou příslušného žánru
- Individuální konzultace a korekce scénáře.
- Prezentace tématického cvičení (projekce s rozborem a diskusí)
- Vizualizace situace jako základní výrazový prostředek filmu.
- Přednáška odborného lektora s přihlédnutím k tématům semestrálních projektů.
- Kolektivní seminář
- Konzultace filmu ve stádiu off-line.
- Finalizace projektu ve všech složkách
- Odevzdání a prezentace formou závěrečné projekce
Pro úroveň 1 doporučeno:
Krátký hraný film 1 (interier nebo studio) - autorský film reflektující osobní zkušenost nebo názor posluchače.
Dokumentární film 1 - autorský filmový portrét výrazné tvůrčí osobnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Field, Syd. Jak napsat dobrý scénář : základy scénáristiky. Praha : Rybka Publishers, 2007. ISBN 978-80-87067-65-9.
-
Základní:
Töteberg, Michael. Lexikon světového filmu. Praha : Orpehus, 2005. ISBN 80-903310-7-6.
-
Doporučená:
Forman, M., Novák, J. Co já vím, aneb co mám dělat, když je to všechno pravda?. 2007.
-
Doporučená:
Fellini, F. Dělat film. Praha, 1986.
-
Doporučená:
Bunuel, Luis. Do posledního dechu. Vyd. 2. Praha : Bookman, 2004. ISBN 80-903455-0-6.
-
Doporučená:
Monaco, James. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha : Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
-
Doporučená:
Špáta, J. Okamžiky radosti. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Nykvist, S. Úcta ke světlu. 1999.
-
Doporučená:
Bordwell, David; Thompson, Kristin. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. V Praze : Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
-
Doporučená:
Malý, Svatopluk. V zajetí filmu - vzpomínky kameramana, Národní filmový archiv, 2008. Národní filmový archiv, 2008.
-
Doporučená:
Long, Ben; Schenk, Sonja. Velká kniha digitálního videa. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0580-6.
-
Doporučená:
Henninges, Heiner. Video : filmování bez váhání. Vyd. 1. Praha : Grada, 1996. ISBN 80-7169-387-1.
-
Doporučená:
Juřica, Jan. Video na počítači. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-650-0.
-
Doporučená:
Zapletal, Petr. Videotechnika : tv, videorekordéry, videokamery, příslušenství a jak správně natáčet. 2. vyd. Olomouc : Rubico, 1997. ISBN 80-85839-15-6.
-
Doporučená:
Vávra, V. Zamyšlení režiséra. 1982.
-
Doporučená:
Baran, L. Zázraky filmového obrazu. Praha, 1989.
-
Doporučená:
Jasný, V. Život a film. 1999.
-
Doporučená:
Mathausová Milena. 12 pádů scénáristiky. Praha, 1993.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
130
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
60
|
Celkem
|
285
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
zvládnuté základy práce s kamerou, zvukem a střihovým softwarem
na pokročilé úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického vzhledem k prostředkům filmové tvorby,
specifikovat odborné znalosti z podpůrných uměleckých disciplín a jejich technik a technologií, možnosti přesahu filmové tvorby do jiných disciplín,
reprodukovat znalosti o pokročilých vizuálních prostředcích vhodných pro filmovou tvorbu a jejich užití různými nástroji a editory |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na pokročilé úrovni užívat prostředky a nástroje pro práci s kamerou, zvukem a střihovým softwarem, a aplikovat s nimi související teoretické znalosti technické a technologické,
navrhovat rukou volnou i skrze základní grafické editory vizuální metafory se zaměřením na možnosti filmové tvorby, navrhnout jednoduchý scénář základního filmového útvaru,
v několika krocích odvyprávět děj prostředky výtvarného vyjadřování,
pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího,
projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakteristických rysů kategorií fictinon nebo nonfiction,
základních modelových situací v krátkém hraném nebo dokumentárním filmu,
pojmosloví označující filmové vyjadřovací prostředky filmu, a umožňující identifikaci jednotlivých žánrů,
postupů analýzy řešeného úkolu s přihlédnutím k omezujícím limitům tvorby,
uměleckých, technických a distribučních pořadavků na konkrétní audiovizuální dílo |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zvládnutí vytvoření krátkého filmu v kategorii fictinon nebo nonfiction,
řešení základní modelových situací v krátkém hraném nebo dokumentárním filmu s vlastním autorským vkladem,
kreativního využívání filmové řeči a schopnost identifikace jednotlivých žánrů a jejich analýzy pro vlastní tvůrčí postupy,
transformace autorského sdělení do procesu vzniku hraného nebo dokumentárního filmu od námětu přes realizaci až po postprodukci filmu,
analýzy řešeného úkolu s přihlédnutím k omezujícím limitům tvorby a volbě adekvátních prostředků vzhledem k uměleckým, technickým a distribučním pořadavkům na konkrétní audiovizuální dílo |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|