|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / BFYL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
BFYL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fyzika a biofyzika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTB/BFYL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět studentům poskytuje fyzikální výklad vybraných biologických a fyziologických dějů a znalosti základních fyzikálních měřících metodik v souladu s požadavky navazujících předmětů studijního programu Laboratorní diagnostika ve zdravotnictví.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtový test, ústní zkouška.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Biosignály a jejich aplikace. Druhy, původ a zpracování biosignálů. Senzory.
2. Biologické membrány a transport.
3. Radioaktivita.
4. Volné radikály a hmota.
5. Biologické účinky ionizujícího záření a jeho aplikace v diagnostice a terapii.
6. RTG záření a Výpočetní tomografie.
7. Ultrazvuk (UZ) - vlastnosti UZ, akustické rozhraní, aplikace UZ v diagnostice, typy UZ sond, Dopplerův jev a jeho využití při echografii cévního řečiště (Continuous wave a Pulse wave), aplikace UZ v terapii
8. Zobrazování pomocí magnetické rezonance (MRI).
9. - 11. Mechanika tekutin a základy reologie, biofyzika proudění tělních kapalin.
Hydrodynamika - klasifikace kapalin, rovnice pro ideální a newtonovské kapaliny - rovnice kontinuity, Bernoulliho
rovnice, proudění ideálních kapalin, rovnice pro viskózní kapaliny - Navier - Stokesova rovnice, viskozita, proudění
reálných kapalin, Hagen - Poiseuillův zákon, Stokesův zákon
Základy reologie - vztah mezi deformací a namáháním (strain-stress křivka), rozdělení látek dle mechanických
vlastností, dynamické namáhání, význam reologie, reologické rozdělení těles, reologická elementární tělesa a reologické modely, křivky toku
Proudění tělních tekutin - srdce a převodní systém srdeční, srdeční cyklus - fáze a popis tlakových a objemových
změn, kvantifikace srdeční činnosti, krev a krevní tlak, hydromechanické zákony významné pro popis průtoků a
tlakových poměrů v krevním řečišti
12. Termodynamika.
13. Optika a biofyzika vidění - spektrum a vlastnosti elektromagnetického záření, šíření světla - lom a odraz světla, disperze světla, optická spektra, vlnová optika- interference, difrakce a polarizace světla, základy paprskové optiky, kvantová optika; stavba oka, optický systém oka, blízký a vzdálený bod, akomodační šíře, zraková ostrost, stavba sítnice, mechanismus funkce tyčinek a čípků, refrakční vady oka
14. Akustika a biofyzika slyšení - akustické vlnění, vlnění v bodové řadě - harmonický pohyb, interference vlnění, rychlost vlnění, energie vlnění, intenzita zvuku, akustická spektra, fyziologická akustika - výška zvuku, hlasitost; struktura a funkce ucha, mechanismus slyšení, audiometrie
15. Mikroskopy - světelné a elektronové.
Cvičení
1. Základy teorie chyb - absolutní chyba, relativní chyba, hrubá chyba, systematické chyby, náhodné chyby, aritmetický průměr, standartní chyba aritmetického průměru, grafické zpracování výsledků měření.
2. Měření hmotnosti - váhy pákové, pružinové a torzní, tenzometrické
3. Měření hustoty - pyknometrická metoda, metoda ponorného tělíska, Mohrovy vážky
4. Měření viskozity - Newtonův zákon viskozity, rotační viskozimetry, tělískové viskozimetry, Stokesův zákon, výtokové a kapilární viskozimetry, Hagen - Poiseuillův zákon
5. Kalorimetrická měření - měrná tepelná kapacita, Dewarova nádoba, směšovací kalorimetr, elektrický kalorimetr
6. Elektrické dipóly
7. Elektrická měření neelektrických veličin
8. Měření lomu světla - refraktometrie - Snellův zákon, mezný úhel, Abbého refraktometr
9. Měření optické otáčivosti - polarimetrie - optická aktivita látek, kruhový polarimetr
10. Měření světelné absorpce - spektrofotometrie - Lambertův a Lambert - Beerův zákon, absorbance, spektrofotometr
11. Biometrická měření
12. Vliv velikosti molekuly na rychlost difúze
13. Biofyzika vidění
14. Audiometrie
15. Mikroskopická měření
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
MUDr. et MUDr. Jiří Beneš, Ph.D. ,
-
Přednášející:
MUDr. et MUDr. Jiří Beneš, Ph.D. (70%),
MUDr. Lukáš Bolek, Ph.D. (30%),
-
Cvičící:
MUDr. et MUDr. Jiří Beneš, Ph.D. (50%),
MUDr. Lukáš Bolek, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
75
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
125
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní a odvozené jednotky fyzikálních veličin dle soustavy SI |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat elementární fyzikální zákony |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí fyzikálně chemické základy měřících laboratorních metod nejčastěji používaných ve zdravotnických laboratořích |
charakterizuje biologické procesy na základě fyzikálních dějů a zákonitostí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikuje základní disciplíny fyziky na fungování lidského organismu |
vypracovává spolehlivé měřící metody a metody zpracování výsledků |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|