|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / ODP5
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
ODP5
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Odborná praxe 5
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe
200
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
22 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
25
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KAZ/ARIP1 a KAZ/URME5 a KAZ/ODP4
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Praxe je zaměřena na procesy týkající se především přednemocniční neodkladné péče, dále péče na urgentním příjmu a péče na lůžkách akutní intenzivní a resuscitační péče. Studenti se seznámí se strukturou poskytování zdravotní péče na odděleních poskytující neodkladnou péči a na zdravotnických záchranných službách, včetně specifik práce na zdravotnickém operačním středisku. Odbornou praxí si prohloubí schopnost vyhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení aktuálních potřeb osob se závažným postižením zdraví. Naučí se řešit jednotlivé akutní stavy na jednotlivých pracovištích, která poskytují akutní lůžkovou péči intenzivní včetně jednotek intenzivní péče. Odborná praxe probíhá pod dohledem odborníků z praxe - mentorů - všeobecných sester se specializací
v anestezii, resuscitaci a intenzivní péči nebo zdravotnických záchranářů.
|
Požadavky na studenta
|
100% docházka na odborné praxi
hodnocení mentorem
hodnocení deníku odborné praxe
|
Obsah
|
Obsahová náplň praxe
- Péče o pacienta v PNP.
- Hygienická péče pacienta a úprava lůžka v NNP.
- Polohování pacienta v NNP.
- Komunikace s pacientem v PNP a NNP.
- Sledování fyziologických funkcí v PNP a NNP.
- Skórovací systémy v PNP a NNP.
- Neodkladná resuscitace (ALS, BLS).
- Defibrilace.
- Kardioverze.
- Vyšetření celkového stavu Pacienta v PNP a NNP.
- Práce s dokumentací v PNP a NNP.
- Sterilní stolek a asistence při invazivních výkonech.
- Péče o invazivní vstupy
- Péče o pacienta s drenáží.
- Odběr biologického materiálu ze zajištěných vstupů.
- Parenterální podávání léků.
- Infuzní terapie.
- Transfuze.
- Výživa pacientů v NNP.
- Vyprazdňování pacienta v NNP.
- Zajištění dýchacích cest bez pomůcek.
- Zajištění dýchacích cest s pomůckami.
- Péče o pacienta se zajištěnými dýchacími cestami a oxygenoterapie v PNP a NNP.
- Péče o umírajícího, péče o zemřelého v NNP.
- Sterilizace a dezinfekce, bariérový systém ošetřování v NNP.
- Práce na ZOS.
- Péče o rodičku a novorozence.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FRANĚK, O. Manuál operátora zdravotnického operačního střediska. Praha: Ondřej Franěk, 2018. ISBN 978-80-905651-2-8.
-
Základní:
FRANĚK, O. Operační řízení přednemocniční neodkladné péče.. Praha: Ondřej Franěk, 2018. ISBN 978-80-905651-3-5.
-
Základní:
VEVERKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře I.. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-247-2747-9.
-
Základní:
VEVERKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře II.. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2099-4.
-
Základní:
Vytejčková, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I : obecná část. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
-
Základní:
Vytejčková, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II : speciální část. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.
-
Základní:
Vytejčková, Renata; Sedlářová, Petra,; Wirthová, Vlasta; Otradovcová, Iva; Kubátová, Lucie. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III : speciální část. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
-
Základní:
TÓTHOVÁ, Valérie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. přeprac.. Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
Základní:
TRACHTOVÁ, Eva a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vyd.. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
-
Základní:
DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., VRÁBELOVÁ, L., LIDICKÁ, L. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelských postupů pro zdravotnické záchranáře.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0717-9.
-
Doporučená:
Nejedlá, Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. 2., přeprac. vyd. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4449-0.
-
Doporučená:
GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života.. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
-
Doporučená:
WORKMAN, B. A., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester.. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
-
Doporučená:
Plevová, Ilona. Management v ošetřovatelství. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.
-
Doporučená:
JANÍKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelská péče v chirurgii pro bakalářské a magisterské studium.. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4412-4.
-
Doporučená:
NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. Praha:Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
200
|
Celkem
|
200
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou definovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provádět jednotlivé druhy ošetřovatelských postupů zahrnujíce postupy užívané v NNP a PNP
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ovládá hygienickou péči o pacienta v NNP |
provádí ranní toaletu pacienta na lůžku, celkovou koupel pacienta na lůžku, mytí vlasů, hygienickou péči o znečištěného pacienta |
zajišťuje dýchací cesty bez pomůcek |
zajišťuje dýchací cesty s použitím pomůcek (vzduchovody, laryngeální maska, kombirourka) |
připravuje pomůcky a asistuje při endotracheální intubaci |
pečuje o endotracheální rourku a tracheostomickou kanylu |
ovládá oxygenoterapii v PNP a NNP |
zvládá odsávání otevřeným a uzavřeným způsobem z dolních dýchacích cest |
ovládá péči o pacienta na ventilátoru se znalostí o jednotlivých částech dýchacího okruhu |
ovládá manipulaci a použití resuscitačního kufru - pomůcek a léků první linie |
zahajuje a provádí neodkladnou resuscitaci u novorozence, dětí nad 1 rok věku a dospělého |
dodržuje bariérový systém ošetřovatelské péče v NNP |
ovládá základní funkce monitoru TK, TT, pulzu, dechu, SpO2 a EKG a dokáže tyto funkce monitorovat v PNP a NNP |
ovládá invazivní monitoraci arteriálního tlaku |
identifikuje základní křivky EKG |
připravuje pomůcky a asistuje při defibrilaci, drží se bezpečnostní zásad |
připravuje pomůcky a asistuje při kardiostimulaci |
polohuje pacienta v NNP |
používá základní skórovací systémy v PNP a NNP |
používá dokumentaci v PNP a NNP |
asistuje při převazu operačních ran a péči o invazivní vstupy |
připravuje sterilní stolek pro kanylaci CŽK a zvládá asistenci při výkonu |
zajišťuje PŽK |
zajišťuje intraoseální přístup a aplikuje léky |
provádí odběr venózní a arteriální krve ze zajištěného vstupu |
připravuje infuzní roztoky a aplikuje pomocí lineárních dávkovačů a infuzních pump |
zavádí a pečuje o nazogastrickou sondu, zvládá odsávání žaludečního obsahu |
ovládá podávání výživy pomocí nazogastrické a jejunální sondy |
ovládá péči o stomii |
provádí odběr moče u pacienta bez PMK i s PMK se znalostí základních druhů vyšetření moče |
provádí odběr sputa u pacienta se zajištěnými dýchacími cestami se znalostí základních druhů vyšetření sputa |
provádí odběr stolice se znalostí základních druhů vyšetření stolice |
ovládá přípravu a aplikaci injekčních léků s.c., i.m., i.v. |
zvládá přípravu a aplikaci inzulinu |
ovládá administrativní zajištění, přípravu a monitoraci pacienta při podání transfuzní jednotky |
dovede provést katetrizaci močového měchýře u ženy a zvládne asistenci při katetrizaci močového měchýře u muže |
asistuje při porodu |
provádí péči o novorozence |
zvládá evidenci, příjem a vyhodnocení tísňové výzvy na ZOS |
provádí telefonické instruktáže k poskytnutí první pomoci a KPR (TANR, TAPP) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
|
|
|
|