|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / VZSP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
VZSP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Veřejné zdravotnictví a zdr soc politika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Veřejné zdravotnictví a zdravotně sociální politika
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje studenty s hlavními strategiemi a zásadami politiky o zdraví lidí, metodami a způsoby hodnocení zdravotního stavu obyvatelstva a systémem financování zdravotní a sociální péče.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce
Zápočtový test
|
Obsah
|
Přednášky
1. Obor veřejné zdravotnictví - jeho současné pojetí a význam, předmět, přehled historického vývoje v oboru.
2. Zdraví a nemoc jako biopsychosociální kategorie - determinanty zdraví, nejčastější příčiny nemocí, mezinárodní klasifikace nemocí.
3. Prevence v péči o zdraví - dispenzarizace, primární, sekundární, terciární prevence.
4. Typy zdravotní péče - zdravotnické systémy a jejich struktura.
5. Zdravotnická legislativa - základní právní předpisy v oblasti péče o zdraví, zákon o Všeobecné zdravotní pojišťovně ČR, zákon o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, zákon o zdravotnické záchranné službě
6. Zdravotní politika, programy WHO, regionální zdravotní politika.
7. Systém a způsoby financování zdravotní a sociální péče - zdravotnické systémy a ekonomika, historie ekonomiky zdravotnictví.
8. Systém sociálního zabezpečení v ČR - sociální pojištění, státní sociální podpora, sociální pomoc, sociální péče.
9. Organizace zabývající se zdravotní péči v ČR a ve světě - světová deklarace zdraví (World Health Declaration) a politika Zdraví pro 21. století.
10. Národní zdravotní informační systém, MKN, registry.
11. Metody studia zdravotního stavu obyvatelstva - význam měření zdravotního stavu obyvatel, způsoby vyhledávání poruch zdraví v populaci.
12. Vzdělávání ve zdravotnictví. Způsobilost k výkonu zdravotnického povolání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠULCOVÁ, Margaréta. Veřejné zdravotnictví: učební texty pro zdravotnické obory. 2. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, 2018. ISBN 978-80-7561-115-4.
-
Doporučená:
ČELEDOVÁ, Libuše, HOLČÍK, Jan a kol. Nové kapitoly ze sociálního lékařství a veřejného zdravotnictví.. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3809-6.
-
Doporučená:
HAMPLOVÁ, Lidmila. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví: pro zdravotnické obory.. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0568-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
18
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
specifické znalostní předpoklady nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
specifické dovednostní předpoklady nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenuje a popíše formy prevence |
charakterizuje péči o zdraví a programy podpory zdraví WHO |
vysvětlí systém poskytování zdravotní péče a její financování v ČR a ve světě |
popíše metody a způsoby hodnocení zdravotního stavu obyvatelstva |
charakterizuje legislativu související s veřejným zdravotnictvím |
popíše význam a funkci všech velkých světových organizací profilujících se ve veřejném zdravotnictví |
vysvětlí potřebu a kontinuitu vzdělávání ve zdravotnictví |
popíše evropskou strategii SZO pro 21. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
z dostupných zdrojů zjišťuje, vyhodnocuje a eventuálně používá data o zdravotním stavu populace |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|