|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / D1Y
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
D1Y
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současné dějiny Blízkého východu 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je v širších souvislostech pojednat dějiny zemí Blízkého východu a severní Afriky od II. světové války s důrazem na vývoj v 21. století. První část kurzu se věnuje vybraným významným regionálním jevům či trendům v souvislosti s problematikou kolonialismu/post-kolonialismu a izraelsko-palestinského/arabského konfliktu a nabízí studentům teoretický rámec pro jejich výklad. V druhé části kurzu budou podrobně pojednány dějiny vybraných zemí regionu. Zbývajícím zemím je věnován navazující kurz Současné dějiny Blízkého východu 2. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
samostudium literatury, seminární práce, referát
|
Obsah
|
1. Kolonialismus a post-kolonialismus na Blízkém východě a v severní Africe 1
2. Kolonialismus a post-kolonialismus na Blízkém východě a v severní Africe 2
3. Dějiny a teorie sionismu
4. Izraelsko-palestinský konflikt
5. Současné dějiny Izraele
6. Současné dějiny Turecka
7. Současné dějiny Sýrie
8. Současné dějiny Egypta
9. Současné dějiny Libye
10. Současné dějiny Tuniska
11. Současné dějiny Alžírska
12. Současné dějiny Maroka
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály (požadavky na splnění, prezentace, rozšiřující četba).
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Jan Kondrys (20%),
Mgr. Jan Pěchota (30%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (35%),
-
Vede seminář:
Jan Kondrys (20%),
Mgr. Jan Pěchota (20%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (35%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kropáček, Luboš. Blízký východ na přelomu tisíciletí : dynamika přeměn v muslimském sousedství Evropy. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-298-5.
-
Základní:
Lewis, Bernard. Dějiny Blízkého východu. Praha : Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-191-3.
-
Základní:
Schulze, Reinhard. Dějiny islámského světa ve 20. století. Brno : Atlantis, 2007. ISBN 978-80-7108-284-2.
-
Základní:
Gombár, Eduard. Dramatický půlměsíc : Sýrie, Libye a Irán v procesu transformace. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0370-5.
-
Základní:
Čejka, Marek. Izrael a Palestina : minulost, současnost a směřování blízkovýchodního konfliktu. Brno : Centrum strategických studií, 2005. ISBN 80-903333-9-7.
-
Doporučená:
Kropáček, L. Islámský fundamentalismus. Praha, Vyšehrad, 1996.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
47
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- identifikovat a vysvětlit důležité události, procesy a trendy v dějinách Blízkého východu a severní Afriky od starověku do 21. století
- charakterizovat tři nejdůležitější monoteismy
- určit a charakterizovat důležité postavy islámského myšlení do 21. století
- určit související odbornou literaturu
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- definovat a interpretovat všechny podstatné pojmy související s náboženstvím islámu
- vystihnout podstatné vývojové trendy v islámských dějinách
- pracovat samostatně s odbornou literaturou
- čerpat informace ze současných informačních zdrojů ,orientovat se v dostupné odborné literatuře a kriticky ji hodnotit a využívat
- využívat efektivně moderní informační technologie
- používat anglický jazyk slovem i písmem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětit specifické historické epochy a rozeznávat příčiny a důsledky kolonialismu v historickém kontextu a širší společenskovědní perspektivě
- určit a vysvětlit podstatné procesy související se vztahem především islámu a fungování blízkovýchodních společností
- vyjmenovat v tomto rámci důležité postavy, hnutí, události, koncepty a podobně a charakterizovat jejich význam
- vyjmenovat a charakterizovat důležitá související odborná díla a především prameny
- vyložit dějiny dotčených zemí arabského východu a severní Afriky s hlavním důrazem na 21. století - identifikovat specifika jednotlivých zemí, jejich pozici v regionu i v širších mezinárodních vztazích
- určit a vysvětlit metody či přístupy ke zkoumání současných blízkovýchodních společností
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- diskutovat fundovaně o nejnovějších dějinách Blízkého východu a severní Afriky, pro své názory či závěry nacházet oporu v kriticky a analyticky využitých odborných zdrojích a pramenech
- vystihnout, vysvětlit a problematizovat zjištění o historických trendech, transformačních procesech v blízkovýchodních společnostech po II. světové válce až do současnosti
- vysvětlit a používat konkrétní teoretické rámce pro výklad současných blízkovýchodních společenských jevů
- rozebírat fundovaně jednotlivé probrané diskurzy
- analyzovat a kriticky používat související prameny a odbornou literaturu
- argumentovat samostatně podloženě v diskusi o dotčených tématech
- porovnávat užitečnost či adekvátnost různých teoretických přístupů
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|