|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / KOY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
KOY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Konflikty na Blízkém východě
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je po teoretickém úvodu podrobně a ve všech podstatných souvislostech vyložit příčiny, průběh a důsledky významných ozbrojených konfliktů a válek proběhnuvších či probíhajících v regionu Blízkého východu a severní Afriky od 80. let 20. století. Pro tento kontextuální rozbor jsou vybrány konflikty s podstatnými a déletrvajícími důsledky v rovině politicko-společenské, demografické, hospodářské, bezpečnostní, v rovině mezietnických a mezináboženských vztahů atd. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, referát
|
Obsah
|
1) Teoretický úvod
2) Libanonská občanská válka
3) Irácko-íránská válka
4) Izraelsko-libanonský konflikt
5) Válka v Zálivu, válka v Iráku
6) Alžírská občanská válka
7) Súdánská občanská válka
8) Libyjská válka
9) Syrská válka
10) Jemenská válka
11) Konflikt s ISIS
12) Kurdská otázka
13) Eritrejsko-etiopská válka, Somálsko
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Jan Pěchota (25%),
Mgr. Veronika Sobotková, Ph.D. (50%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (25%),
-
Vede seminář:
Mgr. Jan Pěchota (25%),
Mgr. Veronika Sobotková, Ph.D. (50%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (25%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Čejka, Marek. Izrael a Palestina : minulost, současnost a směřování blízkovýchodního konfliktu. Brno : Centrum strategických studií, 2005. ISBN 80-903333-9-7.
-
Základní:
Walzer, Michael. Just and unjust wars : a moral argument with historical illustrations. New York : Basic Books, 2006. ISBN 978-0-465-03707-0.
-
Základní:
Rácz, Juraj. Nesmyslná válka : Konflikt v Perském zálivu. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
-
Základní:
Davidson, Christopher M. Shadow wars : the secret struggle for the Middle East. 2016. ISBN 978-1-78607-001-2.
-
Základní:
Burgetová, Markéta. Vysvoboď mne, abych nebyl vinen : Etika v izraelské armádě. 2015. ISBN 978-80-261-0526-8.
-
Základní:
Taylor, Philip M. War and the media : propaganda and persuasion in the Gulf War. Manchester : Manchester University Press, 1998. ISBN 0-7190-5550-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
47
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- popsat důležité události, procesy a souvislosti moderních a současných dějin zemí regionu Blízkého východu a severní Afriky
- vyložit dějiny hlavních náboženských tradic regionu
- identifikovat důležité postavy náboženského myšlení do 21. století
- charakterizovat různé regionální kulturní menšiny
- charakterizovat kulturní systémy, společenské normy a jevy studovaného regionu
- určit odborné nástroje pro analýzu společensko-politických rolí náboženství |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- používat relevantní terminologii sociálních a humanitních věd
- vyhledávat samostatně a pracovat s relevantními odbornými zdroji
- interpretovat význam konkrétních dějinných událostí a procesů
- analyzovat souvislosti mezi náboženskými tradicemi a konkrétním společensko-politickým vývojem
- aplikovat antropologické přístupy při studiu kulturních specifik |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat podrobně příčiny či kořeny, průběh a důsledky vybraných ozbrojených konfliktů v dlouhodobé perspektivě
- identifikovat a charakterizuje všechny podstatné politicko-společenské, náboženské a další souvislosti těchto konfliktů
- vyjmenovat důležité aktéry daných konfliktů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- interpretovat jednotlivé události a procesy v rámci studovaných konfliktů
- hodnotit lokální i mezinárodní význam konfliktů
- analyzovat důsledky konfliktů v politické, společenské, náboženské, kulturní rovině
- vyhledávat samostatně a využívat relevantní zdroje informací. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obhajoba kvalifikační práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|