|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / MIX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
MIX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Moderní islám
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
8 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnou studentům základní orientaci ve vývoji islámského myšlení i praxe od druhé poloviny 19. století do současnosti. Studenti se seznámí s hlavními islámskými proudy, trendy i hnutími a se souvisejícími politickými programy a vizemi. Získají bližší představu o stěžejních postavách tohoto období, o jejich východiscích, projektech a dílech, nahlédnou vztah mezi různými pojetími islámu a dalšími ideovými systémy. Jsou jim přiblížena specifika různých náboženských scén Blízkého východu a severní Afriky, nabídnuto několik variant typologií moderních islámských myslitelů či aktivistů a hnutí, vysvětlena je také používaná související terminologie.
|
Požadavky na studenta
|
seminární práce, referát
|
Obsah
|
1. Očistné proudy v islámu
2. Moderní islám a islámský modernismus / reformismus
3. Islám a sekularismus, nacionalismus, socialismus
4. Muslimské bratrstvo
5. Islamistická hnutí 1
6. Islamistická hnutí 2
7. Islamistická hnutí 3
8. Šíitský islám 1
9. Šíitský islám 2
10. Další skupiny a denominace v islámu
11. Radikalismus v islámu 1
12. Radikalismus v islámu 2
13. Liberální islám
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kropáček, L. Blízký východ na přelomu tisíciletí.. Praha, 1999.
-
Základní:
Mendel, M. Džihád, islámské koncepce šíření víry. Atlantis, Brno, 1997.
-
Základní:
Müller, Zdeněk. Islám a islamismus : dilema náboženství a politiky. Praha : Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1818-2.
-
Základní:
Mendel, Miloš. Islámská výzva : z dějin a současnosti politického islámu. Brno : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-088-8.
-
Základní:
Maitah, Mansoor. Politická a ekonomická kultura islámu na Blízkém východě. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-80-7357-589-2.
-
Doporučená:
Said, A., Abu-Nimer, M., Sharify-Funk, M. (eds.). Contemporary Islam: Dynamic, not Static. London: Routledge, 2006.
-
Doporučená:
Jackson, R. Fifty Key Figures in Islam. Oxon: Routledge, 2006.
-
Doporučená:
Masud, M., Salvatore, A., Van Bruinessen, M. (eds.). Islam and Modernity: Key Issues and Debates. Edinburgh: EUP, 2009.
-
Doporučená:
Kropáček, L. Islámský fundamentalismus. Praha, Vyšehrad, 1996.
-
Doporučená:
Lee, Robert. Religion and Politics in the Middle East: Four Case Studies. Boulder: Westview Press, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- identifikovat hlavní zdroje islámského náboženství
- určit hlavní stavební kameny islámské teologie a práva
- popsat vybrané jevy či prvky víry i náboženské praxe islámu
- charakterizovat a hodnotit význam různých islámských nařízení pro každodenní život věřících
- vyjmenovat nejvýznamnější události i myslitele středověkých náboženských dějin islámu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- klasifikovat vybrané jevy či prvky klasického sunnitského a šíitského islámu
- uvést do souvislostí konkrétní politicko-společenské a náboženské jevy
- vyhledávat relevantní odborné zdroje a samostatně s nimi pracuje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vytvořit na základě znalostí o diferencované islámské scéně Blízkého východu a severní Afriky "náboženskou mapu" regionu
- popsat různé proudy v rámci islámu ve 20. a 21. století, lokalizovat a hodnotit jejich vliv na běžný život obyvatel, politiku, vztahy mezi společenskými skupinami a podobně
- popsat historii, zázemí, ideologii a klíčová jména spojená s důležitými proudy v islámu, islamistickými stranami nebo dalšími skupinami působícími v muslimských zemích |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- komentovat fundovaně různé jevy související s prolínáním náboženství a politiky v současných zemích regionu
- interpretovat vliv různých náboženských proudů a myšlenek na různé aspekty sociálního života
- studovat samostatně dostupné relevantní odborné zdroje a posuzuje jejich hodnověrnost |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|