|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / SIYY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
SIYY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současné islámské myšlení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KBS/ISY
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pojednat postoje konkrétních islámských autorů či škol 20. a 21. století k významným otázkám existence současných společností a států. Zkoumána jsou specifická východiska, projekty, argumentace, terminologie ve vztahu k teorii státu, demokracii, právu, lidským právům, ekonomickým principům a podobně, a to na základě konkrétních děl reprezentantů rámcových myšlenkových proudů islámu modernistického, politického a liberálního. Vybrané texty jsou podrobněji diskutovány a vzájemně porovnávány. Pozornost je věnována rovněž reflexi studovaných trendů a děl v nemuslimském odborném prostředí. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Samostudium literatury, referát, prezentace
|
Obsah
|
1. Islámské společensko-právní normy - úvod do problematiky
2. Historie islámského práva a zdroje islámského práva (usúl al-fiqh)
3. Náboženské autority
4. Transformace zdrojů a metod v současném islámském právu
5. Současná transformace ve fiqhu - změny v rodinném a trestním právu
6. Islámská teorie státu v historii
7. Moderní teorie chalífátu a islámského státu
8. Islám a demokracie
9. Islámské právo - mezinárodní právo a situace v nemuslimských zemích
10. Islám, lidská práva a práva menšin
11. Islám a práva a postavení žen
12. Islámská ekonomie
13. Budoucnost islámského práva a jurisprudence v globálním světě
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Weberová Babulíková, Gabriela. Islámská ekonomie a bankovnictví. Praha : Dar Ibn Rushd, 2001. ISBN 80-86149-33-1.
-
Základní:
Hallaq, Wael B. Sharí'a : theory, practice, transformations. Cambridge : Cambridge University Press, 2009. ISBN 978-0-521-67874-2.
-
Základní:
Na'im, 'Abd All?h Ahmad. Toward an Islamic reformation : civil liberties, human rights, and international law. 1996. ISBN 978-0-8156-2706-7.
-
Doporučená:
Mernissi, F. Islam and Democracy: Fear of the Modern World with New Introduction. Basic Books, 2002.
-
Doporučená:
Pelikán, P. Sunna, pramen islámského práva. Praha, Právnická fakulta UK v Praze, 1997.
-
Doporučená:
Belkeziz, A. The State in Contemporary Islamic Thought: A Historical Survey of the Major Political Thinkers of the Modern Era. London: I.B.Tauris, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- popsat dějiny islámu
- charakterizovat vývoj islámského myšlení od středověku do 20. století, vyjmenovat různé teologické a právní školy, identifikovat hlavní témata i různé související přístupy a argumentace
- jmenovat a charakterizovat důležité před moderní postavy islámského myšlení a jejich díla
- charakterizovat náboženské scény v jednotlivých blízkovýchodních zemích, objasnit význam různých islámských myslitelů mimo region
- vysvětlit vztah mezi náboženstvím a politicko-společenským životem v regionu
- jmenovat základní koncepty islámského práva |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- identifikovat a na základě pramenných textů interpretovat rozdíly v přístupech, programech či poselstvích různých duchovních, myslitelů či organizací
- využívat pro svou interpretaci a argumentaci prameny i související odbornou literaturu
- zhodnotit užitečnost či relevanci různých teoretických přístupů ke zkoumání současné islámské náboženské scény na Blízkém východě
- využívat efektivně moderní informační technologie
- používat anglický jazyk slovem i písmem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vyjmenovat nejvýznamnější postavy islámského myšlení ve 20. a 21. století, vystihnout jejich stěžejní postoje, přístupy a argumenty
- pojmenovat a charakterizovat na základě analýzy primárních textů hlavní myšlenkové proudy v současném islámu, vysvětlit souvislosti mezi nimi
- vysvětlit různé přístupy islámských myslitelů či aktivistů k důležitým konceptům, ideologiím, společenským problémům, včetně související terminologie a konkrétní argumentace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- diskutovat na aktuální témata související s rolemi islámu v blízkovýchodních společnostech
- využívat kriticky analyzované relevantní prameny a odborné zdroje na podporu svých závěrů či argumentů
- interpretovat rozdíly mezi "islámským" a "západním" výkladem konkrétních pojmů či ideologických systémů
- diskutovat o teoretických a metodologických rámcích pro bádání v daných tematických oblastech |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|