Cíle předmětu (anotace):
|
Orientovat studenty v oblasti unijních pravidel pro koordinaci fiskálních politik členských států EU, nástrojů měnové politiky a jejich využití v boji s Covid-19 a energetickou krizí. Seznámit studenty s hospodářským vývojem vybraných členských států EU a jejich hospodářskou reakcí na koronavirovou a energetickou krizi v posledních letech.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet je studentovi udělován za přednesení týmové prezentace hospodářského vývoje v koronavirové a energetické krizi ve zvoleném státě EU a současně za splnění e-learningového testu dostupného na moodle.zcu.cz minimálně na 60%. Při úvodní hodině je všem studentům systém bodového hodnocení pro daný semestr znovu vysvětlen.
Zkouška z předmětu je písemná.
|
Obsah
|
Evropská ekonomika v období koronavirové a energetické krizi
EU instituce a rozhodovací procesy
Principy reformy fiskální a měnové politiky v EU
Reakce fiskální a měnové politiky na koronavirovou a energetickou krizi v EU
Reakce makroobezřetnostní politiky na koronavirovou a energetickou krizi v EU
Případ Itálie
Případ Portugalska
Případ Španělska
Případ Irska
Případ Francie
Případ Německa
Případ Dánska
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
all presentations and the course ebook available on moodle.zcu website
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Roubini N., Mihm S. Crisis Economics: A Crash Course in the Future of Finance. The Penguin Press, 2010. ISBN 978-1594202506.
-
Základní:
Quiggin J. Zombie Economics: How Dead Ideas Still Walk Among Us. Princenton University Press, 2010. ISBN 978-0691145822.
-
Doporučená:
Economics in the time of Covid-19
(Richard Baldwin)
-
Doporučená:
Eichengreen B. The European Economy since 1945. Princenton University Press, 2006. ISBN 978-0691127101.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
43
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Ovládat anglický jazyk na komunikační úrovni. |
Získat základní znalosti o fungování Evropské unie |
Znát základní ekonomické principy.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Kriticky přemýšlet. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Prezentační dovednosti. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Rozumět novým evropským fiskálním pravidlům a fiskálnímu rámci. |
Lépe rozumět debatě o posílení harmonizace hospodářských politik v EU. |
Znát hospodářskou situaci a reakci členských států EU na koronavirovou pandemii. |
Rozumět měnovým nástrojům ECB and centrálních bank mimo eurozónu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Lépe analyzovat hospodářskou politiku v členských státech EU v koronavirové a energetické krizi. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Zlepšit prezentačních schopností. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Test, |
Písemná zkouška, |
Testovat znalost hospodářských politik na základě e-learningového testu a písemné zkoušky. |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Procvičit analytické schopnosti v prezentaci. |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Posílit schopnost práce v týmu. |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
E-learning, |
|