|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEM / TCE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEM
/
TCE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Transformace české ekonomiky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KEF/TCE
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předat studentům základní znalosti o průběhu transformace české ekonomiky a české společnosti od začátku devadesátých let do současnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou udělení zápočtu je
1. Absolvování veřejné prezentace na dané téma (MS PowerPoint).
2. Zpracování a obhajoba seminární práce na volitelné téma.
Požadavky na formální zpracování seminární práce:
1. Rozsah 8 - 10 stran A4 (včetně grafů, obrázků apod.).
2. MS Word (Times New Roman, velikost 12, řádkování 1.5, mezera za 6).
Doplňkové informace pro studenty kombinované formy studia jsou v COURSEWARE.
|
Obsah
|
Politická a hospodářská situace v ČR v podmínkách CPE.
Ekonomické reformy 1945 - 1989.
Základní předpoklady úspěšné ekonomické reformy.
Strategie transformace. Scénář ekonomické reformy.
Cíle makroekonomické politiky ČR v období hospodářské transformace.
Česká republika a její základní ekonomické ukazatele. Vývoj hrubého domácího produktu, mezinárodní srovnání hospodářského růstu a ekonomické úrovně v ČR.
Zdroje a vývoj nezaměstnanosti, cenová liberalizace a vývoj inflace v ČR. Liberalizace zahraničního obchodu a vývoj platební bilance.
Transformace v bankovním sektoru, monetární politika ČNB, bankovní krize.
Transformace v ostatních zemích SVE.
Transformace pohledem institucionální ekonomie.
Transformace pohledem institucionální ekonomie
Česká transformační strategie v souvislosti se vstupem ČR do EU.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Švejnar, Jan. Česká republika a ekonomická transformace ve střední a východní Evropě. 1. vyd. Praha : Academia, 1997. ISBN 80-200-0568-4.
-
Základní:
Žídek Libor. Transformace české ekonomiky. 1989 - 2004.. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-922-X.
-
Rozšiřující:
Jonáš, Jiří. Bankovní krize a ekonomická transformace : souvislosti mezi ekonomickou transformací, finanční liberalizací a bankovními krizemi. 1.vyd. Praha : Management Press, 1998. ISBN 80-85943-70-0.
-
Rozšiřující:
ZIELENEC, J. a kol. Československo na rozcestí. Praha: Lidové noviny, 1990.
-
Rozšiřující:
Ekonom : týdeník Hospodářských novin.
-
Rozšiřující:
Mlčoch, Lubomír; Machonin, Pavel; Sojka, Milan. Ekonomické a společenské změny v české společnosti po roce 1989 : alternativní pohled. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0119-2.
-
Rozšiřující:
Klaus, Václav. Ekonomika, právo a politika : sborník textů ze seminářů. č. 6/2000. Vyd. 1. Praha : Centrum pro ekonomiku a politiku, 2000. ISBN 80-902795-5-4.
-
Rozšiřující:
CHLUMSKÝ, J. Institucionální pohled na integraci ČR do světové ekonomiky. VŠE Praha: Acta oeconomica pragensia, 1997.
-
Rozšiřující:
Šíma, Josef. Roger Douglas-tvůrce nejúspěšnější hopsodářské reformy XX. století. Vyd. 1. Praha : Centrum liberálních studií, 1999. ISBN 80-902270-7-4.
-
Rozšiřující:
Šulc, Zdislav. Stručné dějiny ekonomických reforem v Československu (České republice) 1945-1995. 2. vyd., v nakl. Doplněk 1. Brno : Doplněk, 1998. ISBN 80-7239-005-8.
-
Rozšiřující:
Holman, Robert. Transformace české ekonomiky : v komparaci s dalšími zeměmi střední Evropy. Vyd. 1. Praha : Centrum pro ekonomiku a politiku, 2000. ISBN 80-902795-6-2.
-
Rozšiřující:
Zahradník, Petr. Vstup do Evropské unie : přínosy a náklady konvergence. 1. vyd. Praha : C.H. Beck, 2003. ISBN 80-7179-472-4.
-
Rozšiřující:
Loužek, Marek. Zapomenutá transformace. Vyd. 1. Praha : Centrum pro ekonomiku a politiku, 1999. ISBN 80-902795-0-3.
-
Rozšiřující:
Mlčoch, Lubomír. Zastřená vize ekonomické transformace : česká ekonomika mezi minulostí a budoucností (institucionální pohled). Vyd. 2. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-423-3.
-
Doporučená:
Jonáš, Jiří. Ekonomická transformace v České republice : makroekonomický vývoj a hospodářská politika. 1. vyd. Praha : Management Press, 1997. ISBN 80-85943-22-0.
-
Doporučená:
Klaus, Václav. Ekonomická věda a ekonomická reforma : (statě a eseje). Praha : Gennex, 1991. ISBN 80-900368-3-X.
-
Doporučená:
Klaus, Václav; Tomšík, Vladimír. Makroekonomická fakta české transformace. Brno: NC Publishing, 2007. ISBN 80-903858-1-8.
-
Doporučená:
Spěváček, Vojtěch. Transformace české ekonomiky : politické, ekonomické a sociální aspekty. Praha : Linde, 2002. ISBN 80-86131-32-7.
-
Doporučená:
Mlčoch, Lubomír. Úvahy o české ekonomické transformaci. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-389-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
používat znalosti z ekonomické teorie, např. na úrovni Makroekonomie, Základů makroekonomie, Základů obecné ekonomické teorie, Základů ekonomie a podnikání apod |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledávat informace na internetu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
zhodnotit úspěšnost transformačních procesů |
kriticky posoudit informace o průběhu transformace České republiky |
popsat politickou a hospodářskou situaci v zemích SVE v podmínkách centrálně plánované ekonomiky |
vysvětlit a zhodnotit základní transformační strategie a vysvětlit základní pilíře transformačního procesu |
popsat a zhodnotit scénář ekonomické reformy a základní transformační kroky |
analyzovat transformaci pohledem institucionálních faktorů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zhodnotit českou transformační strategii v souvislosti se vstupem ČR do EU |
analyzovat úspěšnost transformačního procesu v ČR a v ostatních zemích SVE
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
N/A |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|