|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / LTV4N
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
LTV4N
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Léčebná tělesná výchova 4.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFE/LTVF4
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFE/CF5
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základními metodikami a technikami léčebné tělesné výchovy, které lze využít v indikační oblasti neurologie a psychiatrie. Výklad obsahuje postup zahrnující veškeré prvky péče o klienta od komplexního vyšetření až po cílenou komprehenzivní rehabilitaci.
|
Požadavky na studenta
|
Přednášky - vypracování 2 průběžných testů a zápočtového testu s 90% úspěšností.
Cvičení - 80% aktivní účast na hodinách cvičení a průběžné a závěrečné prověřování praktických dovedností.
Ústní zkouška z 5 okruhů (LTV v chirurgii a traumatologii, LTV v ortopedii a revmatologii, LTV v interním lékařství a gynekologii, LTV v neurologii, LTV v pediatrii).
|
Obsah
|
1. LTV při postižení PNS, Mononeuropatie, Polyneuropatie, GB, KRBS I, II. Myastenia gratis, DO.
2. LTV při postižení zralého mozku CMP, kraniotraumatu.
3. LTV u DMO.
4. LTV u Parkinsonova syndromu /nemoci.
5. LTV u roztroušené sklerózy.
6. LTV u myopatií.
7. LTV u léze míšní.
8. LTV v geriatrii. Rehabilitace u poruch polykání.
9. LTV u poruch rovnováhy, vestibulární rehabilitace.
10. Animoterapie, Hipoterapie, Canisterapie
Cvičení:
1. Testování stereognostických a somatognostických funkcí
2. Feldenkraisova metoda
3. Alexandrova metoda
4. Balance, rovnováha, vestibulární rehabilitace
5. Využití virtuální reality při cvičení v domácím prostředí a kontrola vzdáleným přístupem.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kraus, Jan. Dětská mozková obrna. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.
-
Doporučená:
Řasová, Kamila. Fyzioterapie u neurologicky nemocných : (se zaměřením na roztroušenou sklerózu mozkomíšní). Praha : Ceros, 2007. ISBN 978-80-239-9300-4.
-
Doporučená:
Kalvach, Zdeněk. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2490-4.
-
Doporučená:
Kalvach, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
-
Doporučená:
Bobath, Berta. Hemiplégia dospelých : vyhodnotenie a liečba. 1. slovenské vyd. Bratislava : Liečreh, 1997. ISBN 80-967383-4-8.
-
Doporučená:
Hátlová, Běla. Kinezioterapie : pohybová cvičení v léčbě psychických poruch. 2. přeprac. vyd. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0719-0.
-
Doporučená:
Hátlová, Běla; Suchá, Jitka. Kinezioterapie demencí : [pohybová cvičení v léčbě demencí]. Vyd. 1. Praha : Triton, 2005. ISBN 80-7254-564-7.
-
Doporučená:
AMBLER, Zdeněk a kol. Klinická neurologie: část speciální I, II.. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-389-9.
-
Doporučená:
Léčebné rehabilitační postupy Ludmily Mojžíšové. Vyd. 1. Praha : Grada, 1996. ISBN 80-7169-187-9.
-
Doporučená:
Klevetová, Dana; Dlabalová, Irena. Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9.
-
Doporučená:
Mumenthaler, Marco; Bassetti, Claudio L.,; Daetwyler, Christof J. Neurologická diferenciální diagnostika. 1. české vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2298-6.
-
Doporučená:
Fuller, Geraint. Neurologické vyšetření snadno a rychle. 1. české vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1914-6.
-
Doporučená:
Opavský, Jaroslav. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0625-X.
-
Doporučená:
Pfeiffer, Jan. Neurologie v rehabilitaci : pro studium a praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1135-5.
-
Doporučená:
Lippert-Grüner, Marcela. Neurorehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.
-
Doporučená:
Štilec, Miroslav. Pohybově-relaxační programy pro starší občany. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0788-3.
-
Doporučená:
Štilec, Miroslav. Program aktivního stylu života pro seniory. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-920-8.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
Lippertová-Grünerová, Marcela. Rehabilitace v kómatu. Praha: Galén. ISBN 9788072627615.
-
Doporučená:
Havrdová, Eva. Roztroušená skleróza. Vyd. 2. Praha : Triton, 2000. ISBN 80-7254-117-X.
-
Doporučená:
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
-
Doporučená:
Davies, Patricia M. Steps to follow : the comprehensive treatment of patients with hemiplegia. 2nd ed. Heidelberg : Springer, 2000. ISBN 978-3-540-60720-5.
-
Doporučená:
Bass?e Gjelsvik, Bente E. The Bobath concept in andulth neurology. Stuttgart ; Thieme, 2008. ISBN 978-3-13-145451-5.
-
Doporučená:
Lippertová-Grünerová, Marcela. Trauma mozku a jeho rehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-569-7.
-
Doporučená:
Ambler, Zdeněk. Základy neurologie : [učebnice pro lékařské fakulty]. 7. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-707-3.
-
Doporučená:
Velemínský, Miloš. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice : Dona, 2007. ISBN 978-80-7322-109-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
44
|
Celkem
|
94
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
klasifikovat jednotlivé choroby v indikační oblasti interních onemocnění, urologie, vertebrogenních onemocnění a periferních paréz |
charakterizovat fyzioterapeutické metody v indikační oblasti interních onemocnění, urologie, vertebrogenních onemocnění a periferních paréz |
popsat principy proprioceptivní neuromuskulární facilitace, charakterizovat metodu sestry Kenny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provádět základní techniky z proprioceptivní neuromuskulární facilitace
|
provádět metodu sestry Kenny
|
navrhnout a realizovat fyzioterapeutickou intervenci v indikační oblasti interních onemocnění, urologie, vertebrogenních onemocnění a periferních paréz |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student/ka klasifikuje jednotlivé choroby v indikační oblasti interních onemocnění, neurologie, psychiatrie, geriatrie, charakterizuje fyzioterapeutické postupy v indikační oblasti neurologie, psychiatrie, geriatrie, testuje základní somtognostické a stereognostické funkce, charakterizuje metody rozvoje somato a sterognostických funkcí prostřednictvím Feldenkraisovy a Alexandrovy metody |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student/ka provádí testování stereognostických a somatognostických funkcí, aplikuje principy metod rozvoje somatognostických a stereognostických funkcí do praxe, navrhne a realizuje fyzioterapeutickou intervenci v indikační oblasti neurologie, psychiatrie, geriatrie. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|