|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / PPZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
PPZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Patologie a patofyziologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
44 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu Patologie a patofyziologie je poskytnout studentům přehled základních nemocí a chorobných procesů u člověka s důrazem na změny morfologické a funkční ve tkáních a orgánech a na dobrou orientaci v dané problematice.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast na přednáškách
písemná/ ústní zkouška
Docházka, dle okolností seminární práce/prezentace jako náhrada části zameškané docházky.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Nemoc a její příčiny. Etiologie a patogeneza nemocí. Fyzikální příčiny onemocnění. Chemické příčiny onemocnění. Geneticky podmíněné choroby. Patologická imunitní odpověď.
2. Smrt organizmu a smrt buňky (nekróza a apoptóza). Typy nekrózy a její hojení. Infarkt - definice, typy infarktů. Gangréna. Atrofie.
3. Dystrofie z poruch metabolismu bílkovin. Inkluze. Amyloidóza. Diabetes mellitus. Pigmentace. Ikterus (příčiny, typy).
4. Zánět, typy zánětů, mikroskopické a makroskopické nálezy. Záněty specifické. Celkové infekce (bakteremie, sepse, pyémie.)
5. Progresivní změny. Regenerace. Reparace. Hypertrofie, hyperplazie. Metaplazie, dysplazie a prekancerózy.
6. Úvod do onkopatologie. Obecné vlastnosti nádorů. Morfologie nádorů. Vlastnosti maligních nádorů na buněčné úrovni. Klasifikace nádorů. Grading, staging. Nádorové markery diagnostické, prognostické a prediktivní. Benigní a maligní nádory mezenchymové. Hematologické nádory. Benigní a maligní epitelové nádory.
7. Příčiny a projevy oběhové insuficience. Trombóza. Hemoragie, hemoragická diatéza. Embolie. Šok. Patologie a patofyziologie kardiovaskulárního systému. Nemoci srdce a cév.
8. Patologie a patofyziologie respiračního systému. Patologie a patofyziologie gastrointestinálního systému. Nemoci jater, pankreatu, žlučníku a žlučových cest.
9. Patologie a patofyziologie ledvin a vývodných cest močových. Patologie prostaty. Patologie pohlavního systému mužského a ženského. Nemoci prsní žlázy.
10. Patologie nervového a endokrinního systému. Nemoci pohybového systému.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rokyta, Richard. Fyziologie a patologická fyziologie : pro klinickou praxi. 2015. ISBN 978-80-247-4867-2.
-
Základní:
MAČÁK, J., MAČÁKOVÁ, J., DVOŘÁČKOVÁ, J. Patologie.. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3530-6.
-
Základní:
BÁRTOVÁ, J. Přehled patologie. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-246-2745-8.
-
Doporučená:
Silbernagl, S., Lang, F. Atlas patofyziologie člověka. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3555-9.
-
Doporučená:
POVÝŠIL, C., ŠTEINER, I. a kol. Speciální patologie.. Praha : Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-494-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat anatomii a vysvětlit funkci orgánů lidského těla |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenuje možné příčiny vzniku nemocí |
vysvětlí základní pojmy obecné patologie |
popíše etiologii, patogenezi a následek poruchy funkce jednotlivých orgánových systémů |
definuje příčiny a popíše projevy oběhové insuficience |
charakterizuje možnosti patologie v diagnostice, prognozování a predikci chorob |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
nejsou definovány |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|