|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / SZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
SZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Škola zad
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
21 / 27
|
0 / 1
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KTB/ANA nebo KTB/ANA2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit se s edukativním programem zaměřeným na prevenci, léčbu a předcházení recidiv bolestí zad zdravotnického personálu v nemocnicích, ústavech a dalších zařízení dlouhodobě ohrožené náročnou manipulací s klienty i trvalým psychickým stresem.
|
Požadavky na studenta
|
písemný test -75% plného bodového hodnocení
80% docházka
|
Obsah
|
1. Strukturální a funkční poruchy hybného systému, svalová dysbalance, pohybové stereotypy a jejich poruchy.
2. 3. Bolest a pohybová soustava, bolest a psychika, bolestivé a spoušťové body ve svalech.
4. Stručné základy biomechaniky, pracovní sektor , pracovní židle
5. Sed, korigovaný sed dle Brűggera, dynamický sed, pomůcky, alternativní sezení,
6. Stoj, korekce držení těla dle Brűggera, předklon , práce v předklonu a s břemeny
7.-8. Chůze, obutí ,vložky, stabilita, prvky senzomotoriky
9.-10. Leh, lůžko, zásady výběru matrace a roštu, polohovací pomůcky, zdravý spánek
11. Ergonomie při práci i běžných denních činnostech
12. Vhodné rekondiční a relaxační aktivity
13. Cvičební jednotka
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kombercová, Jana; Svobodová, Marie. Autorehabilitační sestava. Olomouc : Fontána, 2000. ISBN 80-901989-9-6.
-
Doporučená:
Feldenkrais, Moshé. Feldenkraisova metoda : pohybem k sebeuvědomění. Vyd. 1. Praha : Pragma, 1996. ISBN 80-7205-058-3.
-
Doporučená:
Rywerant, Yochanan. Feldenkraisova metoda : systém funkční integrace. Hodkovičky [Praha] : Pragma, 2008. ISBN 978-80-7349-134-5.
-
Doporučená:
McKenzie, Robin. Léčíme si bolesti krční páteře sami. 1. autoriz. vyd. [Praha : McKenzie Institut Czech Republic], 2005. ISBN 80-239-4862-8.
-
Doporučená:
McKenzie, Robin. Léčíme si záda sami. 1. autoriz. vyd. [Praha : McKenzie Institut Czech Republic], 2005. ISBN 80-239-4861-X.
-
Doporučená:
Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 4., přeprac. a rozš. vyd. Leipzig : J. A. Barth, 2003. ISBN 3-335-00401-9.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
Stackeová, Daniela. Relaxační techniky ve sportu : [autogenní trénink, dechová cvičení, svalová relaxace]. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3646-4.
-
Doporučená:
Rašev, Eugen. Škola zad. 1. vyd. Praha : Direkta, 1992. ISBN 80-900272-6-1.
-
Doporučená:
Nováková, Eva; Mališka, Lukáš; Illiašová, Mária. Terapie bederní páteře přístupem Robina McKenzie. [Česko : s.n.], 2001. ISBN 80-238-7047-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
46
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat všechny kosti, klouby, svaly, nervový systém podrobně je popsat a charakterizovat dle funkce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
poznat a ukázat na modelu či preparátu jednotlivé svaly, kosti, klouby a nervový systém |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat příčiny a důsledky strukturálních a funkčních poruch v oblasti zad |
vyjmenovat zásady školy zad |
zdůvodnit nastavení ploch pracovního místa |
doporučit vhodné řešení v rámci ergonomie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést hodnocení držení těla |
aplikovat ergonomické zásady při práci i běžných denních činnostech |
provést cvičení s automobilizačními a relaxačními prvky |
navrhnout a informovat o vhodné obuvi, lůžku, židli, nošení břemen i pohybové aktivitě |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|