|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / IRML
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
IRML
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Interference v ruském jazyce
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Interference v ruské morfologii a slovní zásobě
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSJ/IRML
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Je získat ucelený přehled o základních pojmech z oblasti jazykové interference v češtině a ruštině: charakteristika interference v ruské morfologii a lexiku; příčiny vzniku interference, možnosti jejího předcházení; záporná a kladná interference a příčiny vzniku.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce v rozsahu 15 NS na zadané/zvolené téma;
zápočtový test s dosažením 70% bodového ohodnocení;
aktivní účast na seminářích - 5 min. prezentace zadaného/zvoleného problému.
|
Obsah
|
Interference v lexikální jazykové rovině - homonymie, paronymie, synonymie; analýza typických chyb; případy kombinované interference - lexikální a morfologické; fonetické jevy jako zdroj lexikální a morfologické interference; interference v morfologii ? charakteristika ruského a českého deklinačního a konjugačního systému; formální shody různých pádů a nekorespondence tvarů slovesných ve sféře přídavných jmen slovesných, interference v oblasti adjektiv, adverbií, předložek, zájmen, číslovek; problematika slovotvorné interference.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studujícím je k dispozici kurz v CW se všemi podstatnými informacemi a detaily. Doplňkově jsou využívány online konzultace (Google Meet) a další nástroje (Google Classroom).
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PURM, Radko a kol. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly. Hradec Králové, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
-
Základní:
ŠANSKIJ, Nikolaj Maksimovič. Leksikologija sovremennogo russkogo jazyka. Sankt-Petěrburg, 2007. ISBN 978-5-382-00221-7.
-
Základní:
ADAMEC, Přemysl a kol. Morfologie ruštiny 1.. Brno, 1996. ISBN 80-210-1454-7.
-
Základní:
ADAMEC, Přemysl a kol. Morfologie ruštiny 2. Brno, 1997. ISBN 80-210-1674-4.
-
Základní:
ŽAŽA, Stanislav. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno, 1999. ISBN 80-210-2058-10.
-
Doporučená:
ŠOURKOVÁ, Anna, ZAJÍČKOVÁ, Jiřina. Interference v ruské morfologii. Praha, 1967.
-
Doporučená:
ZIMOVÁ, Jarmila a kol. Interference v ruském lexiku. Praha, 1967.
-
Doporučená:
ZATOVKAŇUK, Mykola a kol. Mezijazyková a vnitrojazyková interference. Praha, 1979.
-
Doporučená:
VLČEK, Josef. Porovnání slovní zásoby ruského jazyka se slovní zásobou českého jazyka. Praha, 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
129
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurs předpokládá jazykové znalosti na úrovni B 1 (SERR) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kurs předpokládá jazykové dovednosti na úrovni B 1 (SERR) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
předvídat a řešit potenciální možné oblasti výskytu záporné rusko-české a česko-ruské interference v nejrůznějších komunikačních situacích i písemném projevu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aktivně využívat přednosti kladné česko-ruské a rusko-české interference pro zkvalitnění výkonu v ústním i písemném vyjadřování |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|