|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 9HIS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
9HIS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historiografie pro učitele SŠ 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
Seminář
2
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/HIPO1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit vybrané problémy historiografie od starověku po 19. století včetně. Porovnat koncepce dějin nejstarších civilizací (relativní a absolutní chronologie, chápání času, představy o zrození světa). Další vybraná témata poslouží k metahistorickým úvahám a analytickému čtení.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost zadané literatury a písemná seminární práce. Zápočtový test.
|
Obsah
|
Předmět obsáhne vybrané problémy historiografie od starověku po 19. století včetně. Budou porovnány koncepce dějin nejstarších civilizací (relativní a absolutní chronologie, chápání času, představy o zrození světa). Další vybraná témata poslouží k metahistorickým úvahám a analytickému čtení: antické historické koncepce - retrospektivní a cyklické pojetí (Hesiodos, Polybios), "otec dějepisu" Herodotos a první úvahy o smyslu dějin a střetu civilizací, kauzalita v dějinách a Thukydides (pragmatické pojetí historie), antické kulturní paradigma a diskurs antických historiků, personalistické pojetí římského dějepisectví, pozdně antické a raně křesťanské dějepisectví - od antického individualismu k pojetí dějin jako vzestupné cesty ke spáse, historiografie a křesťanská eschatologie, úvahy o smyslu historického vývoje, propojování biblických a národních dějin, počátky evropských národních historiografií a jejich sepětí s ideologií státu a národních dynastií, novověké chápání dějin jako střetu mocenských, náboženských a ekonomických zájmů (Guicciardi, Machiavelli, Bodin, Bossuet)., osobnostní a kolektivistické pojetí dějin, moderní spory o koncepci a smysl dějin, "vědecký" a "literární" dějepis, otázky "nevyhnutelnosti", "zákonitosti" a "vypočitatelnosti" dějin, historismus 19. století - dějepis mezi vědou a ideologií, nacionalistické, mesiášské, marxistické, rasistické, náboženské, liberální koncepce dějin, historiografie a historická publicistka při formování historického vědomí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Dokoupil, Lumír. Česká a slovenská historiografie do vystoupení školy Gollovy : Materiály. Ostrava, 1983.
-
Doporučená:
Šusta, A. Dějepisectví/Jeho vývoj v oblasti vzdělanosti západní ve středověku a době nové. Praha, 1946.
-
Doporučená:
Polybios. Dějiny I. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Livius, Titus. Dějiny I - VII. Praha, 1971.
-
Doporučená:
Tacitus, Cornelius; Hartmann, Antonín. Letopisy. Vyd. 3. Praha : Svoboda, 1975.
-
Doporučená:
Hruška, B., Matouš, L. Prosecký, J., Součková, J. Mýty staré Mezopotámie. Parha, 1977.
-
Doporučená:
Herodiános. Řím po marku Aureliovi. Praha, 1972.
-
Doporučená:
Appiános. Zrod římského impéria. Praha, 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
44
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
zevrubné orientace ve starověkých středověkých dějinách, zejména v oblasti kultury, filozofie a literatury |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student rozpozná základní charakteristiky starověkého dějepisectví. Porovná odlišnosti a rozdíly mezi dějepisectvím starého Orientu a kvalitativně vyššího stupně poznání v antické historiografii. Vysvětlí metody a filozofické v dílech klíčových antických historiků. Zdůvodní teoretická východiska v hodnocení minulosti. Zhodností vývoj a význam středověké historiografie a definuje její základní žánry. Vymezí a popíše základní středověká historiografická díla vzniklá na našem území. Samostatně analyzuje a interpretuje středověký historiografický text. Orientuje se v současné medievistice, používá zdroje dostupné na internetu, určí hlavní medievistické časopisy a kriticky posuzuje současnou medievistickou literaturu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
|
|
|
|