|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / DĚLÉK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
DĚLÉK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny lékařství
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KHI/ODST1 a KHI/2ODST
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Zpřehlednit vývoj léčitelství, léčení a moderní medicíny na pozadí vývoje lidské společnosti. Přiblížit metody, objevy a přínos významných osobností z dějin světové medicíny. Vytvořit povědomí o zodpovědnosti za osobní a společenské zdraví. Objasnit běžné zdravotnické pojmosloví jako součást všeobecného vzdělání moderního člověka. Přehled základního pojmosloví. Terminologie moderní medicíny jako nutná výbava dnešního občana. Vybrané kapitoly z dějin lékařství ? ukázky využití pro vyučování dějepisu v praxi. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v semináři.
Seminární práce.
Student:
- vybere, zpřehlední a prezentuje vybrané téma:
- monografie významné osobnosti lékaře,
- charakteristika historicky významného objevu v medicíně,
- historický přehled vědeckého poznání ve vytčené oblasti medicíny... apod
Závěrečný písemný test. Student(ka) prokáže úspěšné zvládnutí faktografie v přijatelné míře 80% z celkového zadání.
|
Obsah
|
Historický vývoj léčitelství, lékařství a moderní medicíny v tématech:
1. Nemoci a léčitelství v pravěku,
2. Lékařství v orientálních despociích,
3. Osobnosti antického lékařství, odkaz dnešní medicíně,
4. Arabské lékařství,Talmud a zásady židovského lékařství,
5. Středověk a objevitelé v medicíně,
6. Nové epidemické choroby spojené s rozšiřováním světa,
7. Velcí objevitelé 17. a 18. století,
8. 19. století - vítězství nad smrtícími epidemiemi,
9. Zásadní objevy 20. století,
10. Alternativní lékařské metody současnosti - návrat k orientálním technikám.
11. Přehled základního pojmosloví. Terminologie moderní medicíny jako nutná výbava dnešního občana.
12. Vybrané kapitoly z dějin lékařství - ukázky využití pro vyučování dějepisu v praxi ZŠ a SŠ.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Pollak, K. Bohové, modlitby a zdraví. Praha, 1973.
-
Doporučená:
Paul de Kruif. Bojovníci se smrtí. Praha, 1978.
-
Doporučená:
de Kruif, P. Bojovníci se smrtí. Praha, 1978.
-
Doporučená:
Svobodný, P., Hlaváčková, L. Dějiny lékařství v českých zemích. Praha, 2004.
-
Doporučená:
kol. Historie medicíny. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Vlček, E. Jak zemřeli. Významné osobnosti českých dějin z pohledu antropologie a lékařství. Praha, 1993.
-
Doporučená:
Říhová, Milada a kol. Kapitoly z dějin lékařství. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Schott, H. Kronika medicíny. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Švejnoha, J. Lékař léčí, příroda uzdravuje. Praha, 1987.
-
Doporučená:
Nuland, Sherwin B. Lékařství v průběhu staletí. Praha, 2000.
-
Doporučená:
Pollak, Kurt. Medicína dávných civilizací. 2. vyd. Praha : Orbis, 1976.
-
Doporučená:
Pollak, K. Medicína dávných civilizací. Praha, 1983.
-
Doporučená:
Porter, R. Největší dobrodiní lidstva. Historie medicíny od starověku po současnost. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Bauer, J. Podivné konce českých panovníků. Třebíč, 2001.
-
Doporučená:
Junas, J. Průkopníci medicíny. Praha, 1977.
-
Doporučená:
Mil. Matoušek. Přehled dějinného vývoje lékařství. Praha, 1982.
-
Doporučená:
Mil. Matoušek. Úvod do studia lékařství. Praha, 1985.
-
Doporučená:
Lesný, I. Zpráva o nemocech mocných. Praha, 1984.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
54
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vybrat a interpretovat základní faktografii související s kurzovním předmětem, a to v intencích středoškolského gymnaziálního učiva |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- orientovat se v odborných institucích typu knihoven a archivů, a to s ohledem na studium literatury a písemných pramenů k předmětu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- sestavit přehled hlavních mezníků ve vývoji světové medicíny od počátku dějin lidstva až po současnost
- vymezit a vysvětlit vklad české lékařské vědy do světové medicíny na pozadí historického vývoje
- orientovat se v hlavních cílech současné medicíny, vědeckého bádání a veřejného zdravotnictví |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- vyhledat a využít pro tvůrčí práci spolehlivé informační zdroje k tématu
- analyzovat vybrané téma (odborné, monografické...) z dějin medicíny - didakticky přesvědčivě, odborně správně a přehledně prezentovat jeho historický vývoj |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|