|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / DUND
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
DUND
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktická úskalí nejnovějších dějin
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
20 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prohloubit znalosti dějin 20. století a na vybraných tématech představit a objasnit úzkou souvislost moderních dějin se současnými událostmi a upozorní na rozšířené možnosti práce s publikovanými dokumenty, filmovými a zvukovými záznamy, vyhledáváním obrazových a textových materiálů na internetu, jejich další zpracování a použití ve vyučování. Předmět se orientuje také na prezentační dovednosti studentů, plánování a realizaci výuky v těchto tematických celcích na střední škole. Kurs v rámci diskusí nabídne možné způsoby výkladu nejnovějších dějin.
|
Požadavky na studenta
|
Dobrá znalost faktografie nejnovějších dějin, orientace v odborné historické literatuře, obecné didaktice a RVP. Vypracování přípravy vyučovací hodiny na dané téma s vystoupením v semináři, prokázaná znalost literatury (min. dvou titulů). Zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Problematika výuky nejnovějších dějin: sporná a bílá místa
2. Záležitost motivace žáků: od rytířů k tankům, od hladomoren ke koncentračním táborům.
3. Zločinné ideologie 20. století: socialismus, komunismus, fašismus. Souvislosti a rozdíly.
4. Antisemitismus a rasismus I. Vývoj a důsledky do roku 1945
5. Antisemitismus a rasismus II. Soudobé zdroje a interpretace.
6. Války, najmě světové: střet dobra a zla?
7. Studená válka a sjednocování Evropy. Vývoj a další cesty?
8. Tzv. Třetí svět - kde končí "vina bílého muže"? A co "politická korektnost"?
9. Zhroucení komunismu, konec dějin a střet civilizací. Tak či tak?
10. Jak vyjít s výukovým časem? Existují "nedůležité" dějiny?
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé I. Uhranutí Platónem.
-
Rozšiřující:
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé II. Vlna proroctví: Hegel, Marx a co následovalo. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-54-4.
-
Doporučená:
Popper, K. R. Bída historicismu. Vyd. 2. Praha : Oikoymenh, 2000. ISBN 80-86005-80-1.
-
Doporučená:
Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu : zločiny, teror, represe. I.. 1. vyd. Praha [etc.] : Paseka, 1999. ISBN 80-7185-194-9.
-
Doporučená:
Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu: zločiny, teror, represe II..
-
Doporučená:
Snyder, T. Černá zem. Holokaust: Historie a varování. 2015. ISBN 978-80-7432-655-4.
-
Doporučená:
Johnson, P. Dějiny dvacátého století. Praha, 1991. ISBN 80-85336-07-3.
-
Doporučená:
Zubov, Andrej. Dějiny Ruska - 20. století díl II. Praha, 2015. ISBN 978-80-257-0964-1.
-
Doporučená:
Zubov, Andrej Borisovič. Dějiny Ruska 20. století. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-257-0921-4.
-
Doporučená:
Aron, Raymond. Historie XX. století. 1 vyd. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0778-4.
-
Doporučená:
Kershaw, Ian. Hitler. 1889 - 1936: Hybris. Praha, 2004. ISBN 80-7203-581-9.
-
Doporučená:
Kershaw, Ian. Hitler. 1936 - 1945: Nemesis. Praha, 2004. ISBN 80-7203-634-3.
-
Doporučená:
Kershaw, Ian. Hitlerův mýtus : Image a skutečnost v Třetí říši. Praha : Iris, 1992. ISBN 80-901268-2-0.
-
Doporučená:
Aly, Götz. "Konečné řešení" : přesun národů a vyhlazení evropských Židů. Vyd. 1. Praha : Argo, 2006. ISBN 80-7203-833-8.
-
Doporučená:
Figes, Orlando. Lidská tragédie. Ruská revoluce 1891 - 1924. Praha - Plzeň, 2000.
-
Doporučená:
Kershaw, Ian. Na horské dráze. Evropa v letech 1950 - 2017.. Praha, 2019. ISBN 978-80-257-2971-7.
-
Doporučená:
Kaplan, Karel. Nekrvavá revoluce. Praha : Mladá fronta, 1993. ISBN 80-204-0145-8.
-
Doporučená:
Veber, Václav. Nikita na trůně. Chruščov v čele SSSR v letech 1953 - 1964.. Praha - Kroměříž, 2014. ISBN 978-80-7387-739-2.
-
Doporučená:
Judt, Tony. Poválečná Evropa. Dějiny od roku 1945.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7391-025-9.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Přes práh totality. Metodická příručka pro výuku moderních československých a českých dějin po druhé světové válce. Zlín, 2009.
-
Doporučená:
Čechurová, Jana; Randák, Jan. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7422-309-9.
-
Doporučená:
JULÍNEK, Stanislav a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5..
-
Doporučená:
Breitfelder, M., Východská, H. 50. léta a videosvědectví dětí politických vězňů. Metodická příručka pro pedagogické pracovníky.. Praha, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat zevrubnou znalost fakt a souvislostí z československých i obecných dějin 20. století na úrovní bakalářského studia jako základního předpokladu jejich interpretace a následné výuky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně uvažovat o problematice dějin 20. století, napsat seminární práci či recenzi odborné monografie, vyhledávat a hodnotit webové a multimediální zdroje. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Definice změn světové politiky způsobené výsledky první světové války. Objasnění příčiny nástupu a realizace extrémistických socialistických a nacionalistických režimů (komunismus, nacionální socialismus, fašismus). Popis sovětský bolševický režim, jeho porovnání s dalšími totalitními systémy. Vysvětlení vzniku tzv. studené války a "rozděleného světa". Charakteristika sovětské koloniální říše, metod teroru v jednotlivých komunisty ovládaných zemích a srovnat je s vývojem v západním světě. Analýza příčin vzniku světových krizí a objasnění jejich vlivu na současné dění. Vymezit důležité mezníky světových dějiny 20. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyhledat a využít pro tvůrčí práci spolehlivé informační zdroje, analyzovat na jejich základě vznik a existenci diktátorských režimy ve 20. století, didakticky přesvědčivě, odborně správně, přehledně a objektivně prezentovat jejich zločiny a zasadit je do historického vývoje sledovaného období, napsat seminární práci na určené téma. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|