|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / EIDPU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
EIDPU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Evrop. intelektuální dějiny pro učitele
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit intelektuální vývoj a dějiny evropského myšlení od jeho starověkých kořenů až po současnost, a to v kulturním, náboženském a politickém kontextu. Zvláštní důraz bude kladen na řeckou a římskou filosofii, ale také na biblické (židovské) zdroje, které působily na rozvoj filosofie, teologie a vědy na křesťanském Západě. Pozornost bude soustředěna též na vlivy islámu na evropský intelektuální svět. Reflektovány budou také nové impulsy v době humanismu, renesance a evropských reformací. Významným tématem bude rovněž anglosaské, francouzské a středoevropské (české) osvícenství, a přehled základních filosofických, politologických či etických problémů 19. až 21. století.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast a písemný test.
|
Obsah
|
Evropské intelektuální dějiny
1/ Kořeny evropského myšlení
2/ Starověká řecká filosofie
3/ Římské intelektuální dědictví
4/ Bible (Starý zákon)
5/ Bible (Nový zákon)
6/ Vlivy judaismu a islámu
7/ Myšlení křesťanského středověku
8/ Ideje renesance a humanismu
9/ Reformační myšlení
10/ Novověká filosofie a osvícenství
11/ Dějiny myšlení 19. století
12/ Dějiny myšlení 20. a 21. století
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hadot, Pierre. Co je antická filosofie?. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7429-680-2.
-
Základní:
Horyna, Břetislav. Idea Evropy : pohledy do filosofie dějin. Vyd. 1. Praha : Argo, 2001. ISBN 80-7203-299-2.
-
Základní:
De Libera, Alain. Středověká filosofie : byzantská, islámská, židovská a latinská filosofie. Praha : Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-026-2.
-
Rozšiřující:
Kratochvíl, Zdeněk. Filosofie mezi mýtem a vědou : od Homéra po Descarta. Vyd. 1. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1789-5.
-
Rozšiřující:
Hlaváček, Petr. Intelektuál ve veřejném prostoru : vzdělanost, společnost, politika. Vyd. 1. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2083-3.
-
Rozšiřující:
Hlaváček, Petr. Západ nebo Východ? : české reflexe Evropy 1918-1948. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-200-2606-4.
-
Doporučená:
Petříček, Miroslav. Co je nového ve filozofii. Praha : Nová beseda, 2018. ISBN 978-80-906751-8-6.
-
Doporučená:
Charle, Christophe. Intelektuálové v Evropě 19. století. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. ISBN 80-7325-039-X.
-
Doporučená:
Patočka, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha : OIKOYMENH, 2007. ISBN 978-80-7298-275-2.
-
Doporučená:
Nejeschleba, Tomáš. Kapitoly z renesanční filosofie. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-7325-350-9.
-
Doporučená:
Hlaváček, Petr. Profesorská republika : osobnosti FF UK v meziválečném Československu. Praha : FF UK, 2018. ISBN 978-80-7308-879-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Základní společenský a kulturní přehled v rozsahu bakalářského studia příbuzných oborů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student je schopen samostatně pracovat s odborným textem v češtině a v jednom ze světových jazyků. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Student je způsobilý vytvářet na základě rešerší odborný kompilační text s vlastními závěry. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Absolvent má základní přehled o evropském intelektuálním vývoji od starověku po současnost a nejdůležitějších myslitelích. Orientuje se v terminologii a základních problémech dějin evropského myšlení a dokáže je aplikovat i v současném českém a evropském intelektuálním diskursu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student je schopen samostatně a tvořivě pracovat s vědeckými texty a vysvětlovat jejich základní myšlenky a problémy. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|