|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / ODN2H
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
ODN2H
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecné dějiny novověku 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
67 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenta do základní problematiky světových dějin novověku, přiblížit sociálně-ekonomický vývoj Evropy v druhé polovině 17. a počátkem 18. století, nastínit charakteristiku mezinárodních vztahů v Evropě raného novověku, pomoci mu pochopit velké politické revoluce 17. - 18. století (Anglie, Francie, Severní Amerika a vznik USA), vznik světového trhu a koloniální soupeření, vznik občanské a industriální společnosti 19. století, boj o hegemonii v Evropě a ve světě od konce 18. století, mocensko - ekonomické uspořádání světa a Evropy v druhé polovině 19. a počátkem 20. století, kulturní a vědecký rozmach evropské společnosti. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění seminárních povinností - referát či prezentace v semináři. Zápočtový test. Ústní zkouška.
|
Obsah
|
Obsahem předmětu budou klíčové problémy novověkých dějin evropo-atlantické civilizace: zrod moderní společnosti, nástup nových idologií, zápas absolutismu a parlamentarismus, nacionalizmus, kolonialismus a imperiální tendence mocností, industrializace, revoluční a krizové otřesy a jejich sociálně historická podmíněnost, novověká multikulturálnost.
Přehled probírané látky:
1. Vídeňský kongres, Svatá aliance, ?metternichovský systém?
2. Revoluční hnutí v Evropě v první polovině 19. století
3. Revoluce 1848/1849. Předpoklady, průběh, důsledky.
4. Sjednocení Německa, pád druhého císařství ve Francii
5. Sjednocení Itálie
6. Krymská válka, vývoj na Balkáně
7. Koloniální politika mocností v 19. století, spory velmocí v Africe a Asii.
8. Čína, Japonsko
9. Latinská Amerika v 19. století
10. USA v 19. století, válka Severu a Jihu
11. Hlavní problémy vývoje mezinárodních vztahů v letech 1871 - 1914
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mejdřická, Květa et al. Dějiny novověku: Učebnice pro vysoké školy. 1. a 2. díl. Praha: SPN, 1969. 326/4/s., 405 s., 4 s. , 2 svazky. Světové dějiny; svazek 4 a 5..
-
Základní:
Skřivan, Aleš. Evropská politika 1648-1914. Praha : Aleš Skřivan ml., 1999. ISBN 80-902261-3-2.
-
Základní:
Skřivan, Aleš; Drška, Václav,; Stellner, František. Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1648-1914. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1994. ISBN 80-85241-57-9.
-
Základní:
HROCH, Miroslav a kol. Obecné dějiny. II, Dějiny novověku. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 544 s. Učebnice pro vysoké školy.;.
-
Doporučená:
Tipton B. Frnak. A History of Modern Germany since 1815. London, 2003.
-
Doporučená:
Orlow Dietrich. A History of Modern Germany: 1871 to Present. London, 2012.
-
Doporučená:
Popkin Jeremy D. "A Short History of the French Revolution" page A Short History of the French Revolution. New York, 2017.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Bílý Zulu John Robert Dunn (1833-1895) a jeho stopy v povědomí dnešních Jihoafričanů. In: MEMO 2018/1. Praha, 2018.
-
Doporučená:
Hroch, M. Buržoazní revoluce v Evropě. Praha, 1981.
-
Doporučená:
Čornej, Petr. Dějiny evropské civilizace. I.. 3. vyd. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-216-3.
-
Doporučená:
Delouche, Frédéric. Dějiny Evropy. Vyd. 1. [Praha] : Argo, 1995. ISBN 80-85794-70-5.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Dějiny jihoafrického kolonialismu nejen pro potřeby učitelů ZŠ a SŠ. Praha, 2017. ISBN 978-80-87646-21-2.
-
Doporučená:
Johnson, Paul. Dějiny křesťanství. 1. vyd. Brno : CDK, 1999. ISBN 80-85959-41-0.
-
Doporučená:
Geiss, Imanuel. Dějiny světa v souvislostech. Vyd. 1. Praha : Ivo Železný, 1999. ISBN 80-240-0453-4.
-
Doporučená:
Winks Robin W. Europe and the Making of Modernity: 1815-1914. Oxford, 2005.
-
Doporučená:
Čornej, Petr a kolektiv. Evropa králů a císařů : významní panovníci a vládnoucí dynastie od 5. století do současnosti. 1. vyd. Praha : Železný Ivo, 1997. ISBN 80-237-3511-X.
-
Doporučená:
Heer, Friedrich. Evropské duchovní dějiny. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-333-7.
-
Doporučená:
Mohanram Radhika. Imperial White: Race, Diaspora, and the British Empire. Minneapolis, 2007.
-
Doporučená:
Tharoor Shashi. Inglorious Empire: What the British Did to India. London, 2016.
-
Doporučená:
Tzanelli Radhanti. Nation-Building and Identity in Europe: The Dialogics of Reciprocity. London, 2008.
-
Doporučená:
Hobsbawm Eric. Nations and Nationalism since 1780: Programme, Myth, Reality. Cambridge, 1990.
-
Doporučená:
Hobsbawm Eric. The Age of Revolution: 1789-1848. London, 1962.
-
Doporučená:
Mazower Mark. The Balkans: A Short History (Modern Library Chronicles). New York, 2002.
-
Doporučená:
Conley Patric, C. The Origins of the Bill of Rights. Madison, 1992. ISBN 0-945612-26-5.
-
Doporučená:
Pokenham Thomas. The Scramble for Africa: White Man's Conquest of the Dark Continent from 1876 to 1912. New York, 1992.
-
Doporučená:
Headricks Daniel. The Tools of Empire: Technology and European Imperialism in the Nineteenth Century. Oxford, 1981.
-
Doporučená:
Cannadine David. Victorious Century: The United Kingdom, 1800-1906. New York, 2017.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
8
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
87
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat znalosti obecných dějin 17. a 18. století jako základní kontinuální souvislost s budoucí probíranou látkou |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
orientovat v světové historické chronologii, pracovat s odborným textem, využívat služby institucí uchovávajících hmotné a písemné prameny |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o dějinách novověké éry v období 19. století. Student vystihne a vysvětlí základní problémy evropských dějin novověku v 19. století, zařadí je do souvislostí společenských, politických, ekonomických a kulturních, podrobně objasní stěžejní události. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikace získaných znalostí z dějin novověku v 19. století v odborné diskusi pro argumentaci, při tvorbě odborného textu a v základní rovině i pro didaktické účely - výběr učiva. Student postihne a sestaví základní chronologii světového novověku, dokáže argumentovat pomocí historických událostí novověku, zobecňovat a aplikovat získané poznatky, orientuje se v základní literatuře o evropském novověku, jak české, tak zahraniční |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|