|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / PRAXE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
PRAXE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Předmětová praxe /D/
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KHI/DID1Z nebo KHI/DI1Z a KHI/DID2Z
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je orientovat studenty na uplatnění efektivního a moderního přístupu v samostatných výstupech ve vyučování dějepisu na ZŠ. Studenti prokáží schopnost výběru dějepisného učiva, využití vhodných didaktických metod se zaměřením na aktivizaci žáků, racionální uplatnění zásad klíčových kompetencí a mezipředmětových vztahů a v neposlední řadě vnímání atmosféry a potřeb současného školství. Zápis z výstupové praxe studenti odevzdají ve strukturovaném formuláři. Analýza samostatných výstupů proběhne ve skupinové formě s oborovým didaktikem na seminářích předmětu Didaktika dějepisu 2. Reflexe a hodnocení vlastní výuky proběhne také při ústní zkoušce v předmětu DID2Z, event. v předmětu RHV (Reflexe a hodnocení kvality výuky).
|
Požadavky na studenta
|
Student(ka)
- absolvuje 10 vyučovacích hodin ve svém aprobačním předmětu na 2. stupni ZŠ dle plánu SPP FPE
- vyplní pedagogickou dokumentaci reflektující vlastní výuku
- absolvuje individuální rozbor své výuky z učitelem ZŠ
- absolvuje skupinový rozbor své výuky s oborovým didaktikem a ostatními studenty skupiny na semináři v předmětu DID2Z
- komentuje výsledky své výstupové praxe a navrhne možnosti alterace použitých didaktických metod a forem práce či konkrétních didaktických situací
|
Obsah
|
Bloková výuka 10 hodin dějepisu podle programu SPP FPE.
Analýza výsledků vlastní výstupové praxe na ZŠ v pedagogické dokumentaci katedry historie.
Analýza vlastní výuky a návrhy alterace výběru obsahu či metodiky ve všech fázích vyučování v rámci pedagogické praxe - motivační, expoziční, fixační a evaluační.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
-
Základní:
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
Základní:
Slavík Jan a kol. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..
-
Doporučená:
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
-
Doporučená:
ALBERTY, Július. Didaktika dejepisu. 1. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1992. 157 s. ISBN 80-85162-38-5..
-
Doporučená:
PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
-
Doporučená:
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
Doporučená:
International Journal of Historical Learning, Teaching and Reasearch. (IJHLTR).
-
Doporučená:
International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture (JHEC).
-
Doporučená:
International review of history education.
-
Doporučená:
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
Doporučená:
Beneš Zdeněk. Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in: ČECHUROVÁ, Jana - RANDÁK, Jan. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014. 756 s. České dějiny. ISBN 978-80-7422-309-9. s. 185-202..
-
Doporučená:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
-
Doporučená:
TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
-
Doporučená:
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
30
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- prokázat znalosti oborového kurikula pro příslušný typ školy (ZŠ)
- prokázat znalosti v oblasti tvorby obsahového jádra pro vybrané téma dějepisného vyučování, vhodné metodiky pro vybranou fázi vyučovacího procesu (expoziční, fixační, evaluační) a racionálního naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- analyzovat hlavní obsahové jádro vybrané kapitoly v předmětu dějepis
- sestavit portfolio vhodných didaktických metod pro expozici a fixaci obsahového jádra vybrané dějepisné kapitoly
- vybrat a uplatnit vhodné metody, formy a prostředky pro didaktickou aplikaci vybrané kapitoly ve školním vyučování
- prokázat dovednost účelné evaluace žáků |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- teorie tvorby vnější a vnitřní didaktické analýzy historického tématu
- teorie tvorby cílů, obsahu a metodiky vybraných kapitol dějepisného vyučování
- hlavních zásad vzdělávacího kurikula příslušného typu školy (ZŠ)
- racionálního a praktického naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a interdisciplinárních vztahů ve vyučování dějepisu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- vhodně formulovat edukační cíle pro výuku vybraných kapitol dějepisu
- sestavit racionální obsahové jádro vybrané kapitoly
- plánovat a uplatnit vlastní přesvědčivou metodiku dějepisného učiva ve vytčených tématech
- analyzovat a obhájit rozumné uplatnění zásad kurikula pro ZŠ, klíčových kompetencí, průřezových témat, interdisciplinárních vztahů ve vyučování dějepisu
- sestavit didaktickou analýzu vlastního výkonu ve výuce
- vystihnout osobní pojetí současných problémů ve vyučování dějepisu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|