|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / 99DI1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
99DI1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika matematiky 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
27
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
20 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/DIZ1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit teoretické a metodologické základy didaktiky matematiky. Seznámit s organizací vyučování matematice. Prezentovat obecné souvislosti s výukou matematiky v návaznosti na obecnou didaktiku.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast na seminářích - student, případně dvojice studentů připraví induktivně vedenou výuku zvoleného tématu. Připraví činnosti, pomůcky a pracovní listy, které zadá na semináři a následně je prodiskutuje s ostatními studenty.
2. Student úspěšně zvládne písemnou kontrolní práci.
|
Obsah
|
1. Vzdělávací oblast matematika a její aplikace, cíle matematického vzdělávání na základní a střední škole; tematické okruhy a standardní úlohy (2 h)
2. Výukové metody a didaktické zásady v matematice; matematická argumentace na příkladu dělitelnosti přirozených čísel (2 h)
3. Hodnocení v matematice; modely vhodné pro zavedení záporných čísel, problémy se zdůvodněním operací se zápornými čísly (2 h)
4. Některé přístupy žáků k řešení úloh; pojem racionálního čísla - vývoj představ dětí (2 h)
5. Nekonečno v matematice, představa reálného čísla, užití kalkulátoru, tabulek (2 h)
6. Struktura hodiny matematiky; automatizace a algoritmizace postupů pro úpravy číselných výrazů a výrazů s proměnnými (2 h)
7. Matematické strategie při řešení rovnic nerovnic a jejich soustav (2 h)
8. Vytváření a výběr úloh žáky se zaměřením na práci s daty, základy statistiky; grafy, diagramy, tabulky (2 h)
9. Motivace žáků k přemýšlení a řešení úloh kombinatorického charakteru (2 h)
10. Vytváření pojmu funkce a představy o závislosti dvou veličin; poměr, přímá a nepřímá úměrnost, trojčlenka, lineární a kvadratické funkce (2 h)
11. Výpočetní technika v hodinách matematiky a její využití při výuce transcendentních funkcí (2 h)
12. Matematické úlohy všedního dne, procenta, finanční matematika, posloupnosti, řady (2 h)
13. Aplikační úlohy; fáze řešení, typy úloh (2 h)
14. Aktivizační prvky ve výuce; problémové úlohy, didaktické hry, matematické soutěže (1 h)
Studenti se seznamují s problémovými a nestandardními úlohami, připravují složitější úlohy, úlohy rozšiřujícího učiva a také činnosti, které lze zařadit do výuky v matematickém kroužku, neboť zdokonalují logické myšlení, prostorovou představivost, kombinatorické i početní dovednosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Polák, Josef. Didaktika matematiky: Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. II. část. Obecná didaktika matematiky.. Plzeň : Fraus, 2016. ISBN 978-80-7489-326-1.
-
Základní:
Květoň, P., Ott, M., Vavroš, M. Metodika výuky matematiky na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-888-2.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online].
-
Doporučená:
Luhan, Emanuel. Didaktika matematiky I.. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1990. ISBN 80-704-0036-6.
-
Doporučená:
Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-180-0.
-
Doporučená:
Blažková, Růžena; Budínová, Irena. Matematika pro bystré a nadané žáky. 2. díl. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-266-1157-8.
-
Doporučená:
Mikulčák, J. Nástin dějin vzdělávání v matematice (a také školy) v českých zemích do roku 1918. Praha: Matfyzpress, 2010. ISBN 978-807-3781-125.
-
Doporučená:
Odvárko, Oldřich; Kadleček, Jiří. Přehled matematiky : pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Praha : Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-276-7.
-
Doporučená:
RVP, učebnice, metodické příručky a sbírky úloh pro základní školy a nižší stupeň gymnázií.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
16
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít znalosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
uplatnit vědomosti a dovednosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit induktivně a deduktivně vedenou výuku |
zařadit vyučovaná témata do jednotlivých ročníků |
určit obsah a rozsah základních matematických pojmů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
použít induktivní metody při výkladu nových pojmů |
použít aktivizující prvky ve výuce |
rozlišit předpoklady a tvrzení matematické věty |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
připravit se na vyučování |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|