|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / NJDI1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
NJDI1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Německý jazyk s didaktikou 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
20 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit budoucího učitele prvního stupně teoretickými znalostmi a jazykovými kompetencemi pro efektivní ranou výuku NJ na prvním stupni základní školy. Rozlišit obsah a cíl předmětu, získat přehled o vyučování NJ na 1. stupni ZŠ a jeho prioritách, vnímat provázanosti jednotlivých činitelů vyučovacího procesu. Seznámit studenty s metodami nácviku jednotlivých jazykových prostředků a dovedností. Cílem je rovněž osvojit si základní terminologii didaktického diskurzu jak v češtině, tak v němčině.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, krátké ústní referáty - mikrovýstupy, zpracování kratšího projektu na základě pozorování/realizace výuky při praxi na 1.stupni ZŠ formou seminární práce. Z dílčích úkolů v průběhu studia postupně vznikne portfolio vlastních didaktických materiálů a pomůcek. Tyto materiály mj. směřují k analytické reflexi a evaluaci jejich uplatnění při reálné výuce německého jazyka na 1.stupni ZŠ.
|
Obsah
|
1. Definice didaktiky a metodiky výuky cizích jazyků. Zásady rané výuky NJ a osobnost učitele cizích jazyků na 1. stupni ZŠ.
2. Cíle, obsah a metody výuky cizích jazyků.
3. Funkce evaluace/autoevaluace ve vzdělávání, systematická kontrola efektivity. Základní hodnoticí techniky/metody vedoucí ke zvýšení efektivity výuky. Kvalitu výuky hodnotíme na základě posouzení integrity výuky (funkční soulad mezi obsahem, cílem a učebními úlohami = realizace kurikula).
4. Jazykové dovednosti a jejich vzájemný vztah, metody nácviku.
5. Zhodnocení pojetí učiva v učebnicích, mikrovýstupy (příprava a prezentace vlastních didaktických materiálů, jejich společná evaluace.)
6. Gramatická stavba řeči (Grammatikvermittlung).
7. Zhodnocení pojetí učiva v učebnicích, mikrovýstupy (příprava a prezentace vlastních didaktických materiálů, jejich společná evaluace).
8. Fonologický a grafologický systém (Aussprachetraining).
9. Slovní zásoba (Wortschatzvermittlung).
10. Zhodnocení pojetí učiva v učebnicích, mikrovýstupy (příprava a prezentace vlastních didaktických materiálů, jejich společná evaluace).
11. Evaluace kurzu, závěrečné kolokvium, výměna zkušeností z praxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Předmět má elektronickou studijní oporu v podobě kurzu s názvem KNJ/NJDI1 Německý jazyk s didaktikou 1 v prostředí LMS Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=3523
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
LUNDQUIST- MOG, A., WIDLOK, B. DaF für Kinder. München, 2005. ISBN 978-3-12-606980-9.
-
Doporučená:
Heyd, Gertraude. Deutsch lehren : Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2., überarb. und erw. Aufl. Frankfurt am Main : Verl. M. Diesterweg, 1991. ISBN 3-425-04373-0.
-
Doporučená:
NELEŠOVSKÁ,A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy.. Olomouc, 2005.
-
Doporučená:
KAUFMANN, S., ZEHNER, E.,VANDERHEIDEN, E., FRANK, W. Fortbildung für Kursleitende Deutsch als Zweitsprache. Band 2- Didaktik- Methodik.. ISBN 978-3-19-111751-1.
-
Doporučená:
UNRUH, T. Guter Unterricht. Handwerkszeug für Unterrichtsprofis.. 2002.
-
Doporučená:
GARLIN, E., MERKLE, S. Kikus Deutsch Arbeitsblätter 1 Sprache lernen im Vor- und Grudnschulalter. Ismaning, 2005. ISBN 978-3-19-321431-7.
-
Doporučená:
JANÍK, Tomáš et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Doporučená:
RAMPILLON, U. Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht :Handbuch. 2. Aufl.. Ismaning, 1989. ISBN 3-19-006967-0.
-
Doporučená:
WIDLOK, B., PETRAVIČ, A. u.a. Nürnberer Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung.. München, 2010.
-
Doporučená:
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika.. Praha, 2011.
-
Doporučená:
SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 9788021085688.
-
Doporučená:
BUTZKAMM, W. Unterrichtssprache Deutsch :Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. Ismaning, 2007. ISBN 3-19-001586-0.
-
Doporučená:
BUTTNER, A. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků: praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě.. Brno, 2013. ISBN 978-80-266-0203-3.
-
Doporučená:
JUNG, L. 99 Stichwörter zum Unterricht.. Ismaning, 2001. ISBN 3-19-007438-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
74
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vymezit základy obecné didaktiky, obecné pedagogiky a vývojové psychologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
uplatnit jazkové znalosti a řečové dovednosti na úrovni A2/B1 |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat zásady a specifika DaF- vyučování |
popsat jednotlivé činitele vyučovacího procesu |
vysvětlit základní pojmy didaktického diskurzu v ČJ a NJ |
definovat základní pojmy z oblasti reflexe výuky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a srovnat efektivitu jednotlivých vyučovacích metod rané výuky NJ |
aplikovat teoretické poznatky a zásady rané výuky NJ |
aplikovat různé metody DaF-metody v praktické výuce |
kriticky posoudit efektivitu výuky, navrhnout alterace |
používat různé hodnoticí techniky vedoucí ke zvýšení kvality výuky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|