|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / RPP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
RPP1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Reflektovaná pedagogická praxe 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Reflektovaná pedagogická praxe průběžná 1 (pro Učitelství 2. stupně ZŠ a SŠ)
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe
6
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do pedagogické praxe v podobě náslechů a postupné asistence učiteli v konkrétních hodinách na druhém stupni základní/ střední školy, být součástí vzdělávací komunity a společenství praxe. Důraz je kladen na postupný rozvoj profesního vidění studenta při pozorování a reflexi edukační reality. Student se učí nezávisle pozorovat činnost ve třídě, kterou se pokouší objektivně zhodnotit a reflektovat. Při záznamech do pozorovacího archu využívá popisného jazyka, do záznamových archů zaznamenává postup práce učitele se vzdělávacím obsahem a jeho didaktickou transformaci, vytváření učebního prostředí a výukových činností, zaznamenává výroky a činnosti učitele a žáka. Všímá si komplexně edukační reality včetně kultury a klimatu třídy a školy. Student se postupně učí aktivně zapojovat do výuky, zprvu asistencí, následně i možností mikrovýstupů. Student si založí a postupně doplňuje Portfolio reflektované pedagogické praxe. Svoji praxi a postřehy z ní konzultuje v pravidelných setkáních s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem, u závěrečného kolokvia představí své portfolio a povede nad ním reflexi.
|
Požadavky na studenta
|
- Účast na vypsaných praxí na ZŠ/SŠ (účast 100%).
- Vedení záznamů pozorování a reflexe sledované výuky.
- Postupné zapojování do výuky v podobě asistence učiteli až po možnost vlastních mikrovýstupů
- Aktivní spolupráce a hodnocení výuky s provázejícím učitelem, u kterého student absolvoval praxi.
- Pokud je student ve třídě s dalším studentem, nahlíží i na jeho výuku a formuluje konstruktivní reflexi.
- Průběžná evaluace praxí na seminářích na FPE se studenty stejného oboru.
- Odevzdání Portfolia reflektované pedagogické praxe 1 ve stanoveném termínu. Portfolio obsahuje materiály zadané pedagogem VŠ.
- Na závěrečném setkání proběhne nad portfoliem společná diskuse. Student prokáže, že je schopen reflektovat prožitou praxi, dále prokáže schopnost navrhovat aktivity pro zkvalitnění své vlastní praxe.
- Odevzdání podepsaných archů o docházce studentů - potvrzuje provázející učitel ZŠ/SŠ nebo vedení školy.
Další požadavky doplní vyučující praxe z dané katedry
|
Obsah
|
1. Náslechy ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě a s prací učitele
2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení záznamového archu, popisné užití pedagogické terminologie
3. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky edukačního procesu
4. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb.
5. Předem a následně strukturovaná reflexe edukačního procesu pomocí reflektivních formulářů, vlastní sebereflexe.
6. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení, stanovení plánu profesního rozvoje.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.
-
Základní:
Rámec profesních kvalit učitele: hodnoticí a sebehodnotící arch
(TOMKOVÁ, Anna)
-
Základní:
SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Základní:
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Rozšiřující:
Mezipředmětovost ve vybraných vzdělávacích oblastech RVP: metodika transdisciplinárního inovativního kurzu a studijní text pro přípravu studentů na integraci mezipředmětových vztahů do výuky. 1. vyd.
(SOUKUPOVÁ, Pavla, CHOCHOLOUŠKOVÁ, Zdeňka, KAŠPAROVÁ, Martina, KLIMTOVÁ, Václava, KRATOCHVÍL, Pavel, LIŠKOVÁ, Štěpánka, PEŠKOVÁ, Michaela, PLÍHALOVÁ, Monika., PODROUŽEK, Ladislav, SALCMANOVÁ, Eva, SVOBODA, Michal, ŠPOTTOVÁ, Petra, ŠRÁMOVÁ, Alena, UHL SKŘIVANOVÁ, Věra., VALACH, Petr, VOTÍK, Jaromír, VÝCHODSKÁ, Helena)
-
Rozšiřující:
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Rozšiřující:
Postupy a nástroje pedagogické evaluace
(JANÍK T., ČERNÁ M., VYSTRČILOVÁ P.)
-
Rozšiřující:
Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé
(VLČKOVÁ K., LOJDOVÁ K. a kol.)
-
Rozšiřující:
Standard kvality studenta učitelství
(KRATOCHVÍLOVÁ J., SVOJANOVSKÝ P.)
-
Doporučená:
Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení
(TRUNDA, Jiří)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
36
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- pozorovat výuku a pořizovat strukturovaný záznam z pozorování.
- sledované jevy pojmenovat a zasadit do souvislostí
- reflektovat sledovanou výuku, identifikovat didaktické formalizmy a navrhovat jednoduché alterace (návaznost na předmět KPG/ZRHV z bc. studia) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pozorovat a reflektovat výuku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- navrhnout, zpracovat a vyhodnotit strukturovaný záznam z pozorování výuky,
- určit sledované kategorie a odborně správně je pojmenovat a zasadit do souvislostí
- reflektovat sledovanou výuku, identifikovat a analyzovat kritické situace, didaktické formalizmy a navrhovat jednoduché alterace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- pozorovat a reflektovat výuku
- aktivně se zapojit do asistence učiteli
- svoji asistenci reflektovat a navrhovat vhodné alterace |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, (Kombinovaná forma studia) |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Kolokvium, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
|
|
|
|