|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SCZS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SCZS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální pedagogika ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
4 / 30
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/SOCPZ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/PEDGA a KPG/PEDGB
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení základních znalostí, dovedností a postojů v oblasti procesu socializace, a významu přirozeného prostředí a prostředí výchovně vzdělávacích institucí ve výchově.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast + písemné zpracování skupinového projektu na vybrané téma z oblasti sociální pedagogiky s aplikací do prostředí 1. stupně ZŠ. Okruhy aktuálních témat včetně doporučené odborné literatury, kritéria hodnocení budou blíže představeny v rámci úvodního semináře. Vybrané téma ke zpracování včetně odborných zdrojů je NUTNÉ předem zkonzultovat s vyučující. Studentky/studenti zpracují ve skupině max. po 5. Písemně zpracují a odevzdají ppt prezentaci. Následně v předem domluvených termínech práci odprezentují, obhájí, prodiskutují s vyučující a s ostatními kolegy.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je osvojení základních znalostí, dovedností a postojů v oblasti procesu socializace, přirozeného prostředí a prostředí výchovně vzdělávacích institucí. Studenti porozumí sociálním vztahům v různých typech přirozeného i institucionálního sociálního prostředí, budou umět aplikovat své poznatky na modelové situace a budou schopni analyzovat sociální situace.
Obsah seminářů:
- Sociální pedagogika - vymezení předmětu, vztah k dalším oborům, vývoj disciplíny, aktuální otázky a úkoly sociální pedagogiky, role a úloha sociálního pedagoga ve škole a v dalších výchovně vzdělávacích institucích
- Prostředí jako sociálně pedagogický činitel charakteristika, typologie prostředí, vliv prostředí na vývoj dítěte, analýza rodinného prostředí a vrstevnických skupin
- Škola jako institucionální prostředí včetně aktuálních otázek řízení školství (aktuální školská legislativa)
- Analýza rodinného prostředí a jejího vlivu na osobnost dítěte, náhradní formy rodinné výchovy
- Sociálně výchovné působení při řešení krizových situacích - klasifikace situací, techniky řešení, oblast prevence a možnosti sociální pomoci
- Problematika volného času a životního stylu dětí a mládeže
- Děti a mládež ohrožená sociálně patologickými jevy rizikové chování, systém prevence, sociální pomoci a terapie
- Oblast pomáhání a pomáhající profese charakteristika a funkce pomáhajících institucí, osobnost pomáhajícího pracovníka, direktivní a nedirektivní způsoby intervence a systémy pomoci
- Přednášky, workshopy odborníků z praxe
Veškeré informace k obsahu, podmínkám plnění, termínům atd. budou studentům sděleny v rámci úvodního semináře a zaslány prostřednictvím hromadného E-mailu.
Studentky/studenti mohou také svoje dotazy, připomínky k obsahu, seminárnímu úkolu atd. konzultovat s vyučující individuálně prostřednictvím E- mailu (zachova@kpg.zcu.cz) nebo v rámci předem domluvené online schůzky na google meet.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Elichová, M. Sociální práce.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0080-4.
-
Rozšiřující:
Schmidbauer, W. Syndrom pomáhajícího pracovníka. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0865-5.
-
Doporučená:
Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0087-1.
-
Doporučená:
Čeněk, J., Smolík, J., Vykoukalová, Z. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5414-7.
-
Doporučená:
Matoušek, Oldřich; Miltová, Alena; Ryba, Jiří. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
-
Doporučená:
Procházka, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470.
-
Doporučená:
Matoušek, O., Kodymová, P., Koláčková, J. (eds). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
-
Doporučená:
Havlík, Radomír; Koťa, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
-
Doporučená:
Vybrané problémy sociální pedagogiky. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-015-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vymezit základní pedagogické pojmy a kategorie, orientovat se v základních teoriích a přístupech v oblasti výchovy a vzdělávání |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat a na příkladech vysvětlit základní pojmy a kategorie z oblasti sociální pedagogiky (proces socializace, typy prostředí a jejich vliv na utváření osobnosti dítěte školního věku, vznik a fungování sociálních skupin, krizové situace a techniky řešení, rizika sociálně patologických jevů, základní způsoby intervence a systémy pomoci ohroženým skupinám dětí), orientovat se v aktuální školské legislativě a v systému pomáhajících institucí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyhodnotit sociální vztahy v různých typech přirozeného i institucionálního sociálního prostředí, aplikovat své poznatky na modelové situace, analyzovat a reflektovat konkrétní sociální situace v prostředí ZŠ a na základě toho vyhledat adekvátní způsob intervence a pomoci |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
|
|
|
|