|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGTP2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGTP2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
SPPG osob s tělesným postižením 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Speciální pedagogika osob s tělesným postižením 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
34 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prohloubit znalosti z dílčí speciálně pedagogické discipliny osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením. Studenti si osvojí znalosti v možnostech speciálně pedagogické intervence poskytované v období celého životního běhu jedince s omezením hybnosti či se zdravotním oslabením z pohledu zajištění potřeb těchto lidí ve stěžejních oblastech kvality života, např. raná intervence, výchova a vzdělávání, zaměstnání, volnočasové aktivity, přístupnost prostředí, dostupnost sociálních služeb, asistivních technologií a kompenzačních pomůcek. Předmět připraví studenty pro poskytování speciálně pedagogické intervence v resortech MŠMT, MPSV a MZ.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem pro udělení zápočtu je studentova aktivní účast na přednáškách a seminářích. Student dále k zápočtu vypracuje semestrální práci.
Zkouška proběhne kombinovanou formou složenou ze znalostního testu a ústním přezkoušením.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je prohloubit znalosti z dílčí speciálně pedagogické discipliny osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením. Studenti si osvojí znalosti v možnostech speciálně pedagogické intervence poskytované v období celého životního běhu jedince s omezením hybnosti či se zdravotním oslabením z pohledu zajištění potřeb těchto lidí s ve stěžejních oblastech kvality života, např. raná intervence, výchova a vzdělávání, zaměstnání, volnočasové aktivity, přístupnost prostředí, dostupnost sociálních služeb, assitivních technologií a kompenzačních pomůcek. Předmět připraví studenty pro poskytování speciálně pedagogické intervence v resortech MŠMT, MPSV a MZ.
Obsah:
1. Uvedení do problematiky komplexní podpory jedinců s omezením hybnosti a se zdravotním oslabenám,
2.Specifika vývoje u dětí s omezením hybnosti a zdravotním oslabením,
3. Raná intervence a podpora rodiny s tělesně postiženým dítětem či dítětem se zdravotním oslabením,
4. Výchova a vzdělávání dětí s mezením hybnosti a dětí se zdravotním oslabením,
5. Poradenství, sociální služby a komplexní podpora pro osoby s omezením hybnosti a / nebo se zdravotním oslabením,
6. Možnosti speciálně pedagogické intervence u osob s omezením hybnosti,
7. Podpora sociálního začlenění, stěžejní sociální služby pro osoby s omezením hybnosti,
8. Kariérové poradenství & pracovní uplatnění osob s omezením hybnosti,
9. Inkluzivní přístupy k osobám s omezením hybnosti v současné společnosti,
10. Problematika přístupnosti prostředí, kompenzační pomůcky, uzpůsobené technologie (aktive technologies), koncept univerzálního designu,
11. Gerontopedagogika, východiska oboru,
12. Specifika přístupu k seniorům s omezením hybnosti nebo seniorům se zdravotním omezením,
13. Poradenství, sociální služby a komplexní podpora seniorů, stěžejní sociální služby pro seniory.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zikl, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011.
-
Základní:
OPATŘILOVÁ, D.; ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením.. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0.
-
Základní:
VÁVROVÁ, S.; HANKOVÁ, M. Partnerské vztahy - očima mladých dospělých s vrozeným tělesným postižením.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0012-5.
-
Základní:
HÁJKOVÁ, V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se znevýhodněním.. Praha:, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3.
-
Základní:
NOVOSAD, L.; ŠVINGALOVÁ, D. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filosofie výchovy.. Praha: UK, 2002. ISBN 80-7290-091-9.
-
Základní:
OPATŘILOVÁ, D.; ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie.. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.
-
Základní:
Opatřilová, D., Vítková, M. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládež e se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: MU, 2011.
-
Základní:
NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i realita.. Praha: Portál, 2é11. ISBN 978-80-7367-873-9.
-
Základní:
Opatřilová, D. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním.. Brno: Paido, MU, 2011.
-
Doporučená:
Čadová, E. a kol. Katalog podpůrných opatření - dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění. Olomouc: UP, 2015.
-
Doporučená:
Čadová, E. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením. Olomouc: UP, 2012.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Předpokladem pro zapsání předmětu KPG/SGTP2 je úspěšné absolvování předmětu KPG/SGTP1.
|
Definovat základní terminologii oblasti speciální pedagogiky osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením.
|
Vyjmenovat a klasifikovat pohybové vady a jejich souvislosti.
|
Představit možnosti diagnostiky, kompenzace a rehabilitace u osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v zajištění rané intervence dětem s tělesným postižením / zdravotním oslabením a jejich rodinám v ČR |
vymezit možnosti nastavení vzdělávací dráhy jedinců s omezením hybnosti a dětí se zdravotním oslabení |
orientovat se v systému poradenských služeb poskytovaných jedincům s omezením hybnosti a / nebo se zdravotním oslabením a jejich rodinám
|
znát systém poskytování sociálních služeb osobám se zdravotním postižením
|
vyjmenovat a charakterizovat sociální služby pro osoby s omezením hybnosti a / nebo se zdravotním oslabením |
orientovat se v podpůrných službách lidem s omezením hybnosti a / nebo se zdravotním postižením v oblasti služeb zaměstnanosti
|
vymezit pojmy přístupnost prostředí, univerzální design, dostupnost služeb, kompenzační pomůcky a uzpůsobené technologie
|
charakterizovat specifika vývoje u dětí s omezením hybnosti a zdravotním oslabením |
vyjmenovat a charakterizovat stěžejní sociální služby pro seniory |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|