|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGZP2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGZP2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
SPPG osob se zrakovým postižením 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
34 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti se seznámí se specifiky vývoje u dětí s postižením zraku, získají přehled v možnostech výchovy, vzdělávání a speciálněpedagogické intervence u osob se zrakovým postižením včetně vstupu dítěte s postižením do školy, povinné školní docházce a přechodu ze školy do práce, stejně jako v oblasti jejich sociálního začlenění, pracovního uplatnění a dostupné komplexní poradenské a sociální podpory. Nezbytnou součástí jsou kurzu je osvojení si základů reedukace zraku u dětí s narušeným binokulárním viděním, dále pak sociální učení. Součástí předmětu je také problematika dospělých osob se zrakovým postižením.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí na seminářích a přednáškách a zpracování seminární práce.
Zkouška se skládá ze znalostního testu a odborné rozpravy.
|
Obsah
|
Obsah:
1. Specifika vývoje u dětí s postižením zraku
2. Raná péče a podpora rodiny se zrakově postiženým dítětem
3. Výchova a vzdělávání osob s postižením zraku
4. Poradenství, sociální služby a komplexní podpora pro osoby s postižením zraku
5. Možnosti speciálněpedagogické intervence u osob s postižením zraku
6. Sociální integrace a pracovní uplatnění osob se zrakovým postižením
7. Inkluzivní přístupy ke slabozrakým a nevidomým osobám v současné společnosti
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. et Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. ,
-
Přednášející:
PhDr. Kateřina Kavalírová (100%),
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
PhDr. et Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Kateřina Kavalírová (100%),
PhDr. et Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Květoňová-Švecová, Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
-
Základní:
ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostoroví orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.. Praha: UK, 2018. ISBN 978-80-7603-005.
-
Základní:
Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
-
Základní:
Hamadová, Petra; Květoňová-Švecová, Lea,; Nováková, Zita. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
-
Doporučená:
Vítková, Marie. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-X.
-
Doporučená:
Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky : rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
100
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Definovat základní oftalmologické a oftalmopedické pojmy |
Vyjmenovat a klasifikovat zrakové vady a jejich souvislosti |
Představit možnosti diagnostiky, terapie, kompenzace a rehabilitace u osob s postižením zraku |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Používat aktuální tyflopedickou terminologii |
Kategorizovat osoby s postižením zraku na základě různých kritérií |
Aplikovat elementární diagnostická kritéria zrakových vad |
Analyzovat důsledky zrakového postižení |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Popsat vývoj nevidomých a slabozrakých dětí |
Představit péči, výchovu a vzdělávání u osob s postižením zraku |
Definovat možnosti a strategie sociální integrace a inkluze u osob s postižením zraku |
Představit možnosti poradenství pro osoby s postižením zraku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Analyzovat systém rané péče pro děti s postižením zraku |
Kategorizovat systém vzdělávání pro žáky s postižením zraku |
Doporučit možnosti poradenství a služeb pro osoby s postižením zraku |
Kategorizovat kompenzační pomůcky pro osoby s postižením zraku |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|