|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SPPA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SPPA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Speciální pedagogická praxe
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
13
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KPG/USPA
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/USPA
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPG/SPPB
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz "Speciálně pedagogická praxe A" je určen studentům certifikátového studia Speciální pedagogika. Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými speciálně pedagogickými školskými pracovišti. Student si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti speciální pedagogiky se zaměřením na analýzu procesu vzdělávání žáků se speciálními potřebami.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkami pro udělení zápočtu je 100% účast na exkurzích ve speciálně pedagogických zařízeních, zpracování portfolia z praxe. Po ukončení všech bloků Speciálně pedagogické praxe A, je organizováno závěrečné supervizní kolokvium k praxi, které vede vyučující speciálně pedagogické praxe. Na tomto setkání předkládá každý student souhrnné zprávy z praxe, k nimž je vedena formou kolokvia krátká rozprava. Souhrnné zprávy z praxe zakládá student do svého studijního portfolia.
|
Obsah
|
Fakulta pedagogická, katedra pedagogiky ZČU v Plzni smluvně zajišťuje provádění pedagogických praxí v různých typech speciálně pedagogických zařízení, mimo jiné i podle primárního zaměření studenta ? tedy podle toho, studuje-li posluchač Učitelství pro MŠ, Učitelství pro 1. stupeň či Učitelství pro II. stupeň ZŠ. Speciálně pedagogická praxe A probíhá obvykle ve speciálních třídách pro žáky s vývojovými poruchami učení, speciálních třídách pro žáky s vadami zraku, v zařízeních pro sluchově postižené děti a mládež, na základních školách praktických či speciálních základních školách. Studenti též mohou praktikovat ve vybraných třídách základních škol s integrativním programem. Jako supervizoři speciální pedagogické praxe zde působí kvalifikovaní a zkušení speciální pedagogové.
Speciálně pedagogická praxe A probíhá ve třech čtyřhodinových blocích (1. praxe náslechové, 2. praxe asistenční a 3. praxe výstupové), kterým předchází úvodní proseminář k odborné speciálně - pedagogické praxi a které následuje závěrečné kolokvium k praxi. Praxe je koordinována učitelem odborné praxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Pokorná, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení : rozvoj vnímání a poznávání. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-350-5.
-
Doporučená:
Mertin, Václav. Individuální vzdělávací program pro zdravotně postižené žáky. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4.
-
Doporučená:
Vítková, Marie. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
-
Doporučená:
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
-
Doporučená:
Lang, Greg; Berberich, Chris. Každé dítě potřebuje speciální přístup : vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
-
Doporučená:
Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9.
-
Doporučená:
Kutálková, D. Logopedická prevence. Portál, Praha, 1996.
-
Doporučená:
Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.
-
Doporučená:
Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.
-
Doporučená:
Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
-
Doporučená:
Monatová, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-20-6.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Poruchy učení. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-481-8.
-
Doporučená:
Hadj Moussová, Z. Postoje učitelů k integraci postižených dětí do ZŠ, čas. Speciální pedagogika roč. č. 6. 1996.
-
Doporučená:
Kocurová, M. Postoje učitelů k integraci žáků se zdravotním postižením do běžných škol. Konference "Integrace znamení doby". Praha, 1996.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu : [Určeno pro posl. pedag. fak.]. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-582-3.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
-
Doporučená:
Vágnerová, M. Psychopatologie mpro pomáhající profese. Portál, 1999.
-
Doporučená:
Spousta, J. Speciální pedagogická diagnostika etopedická.
-
Doporučená:
Kocurová, Marie. Specifické poruchy učení a chování. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-705-X.
-
Doporučená:
Úlehla, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-69-9.
-
Doporučená:
Černá, M. Základy psychopedie. UK Praha, 1995.
-
Doporučená:
Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
4
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
10
|
Celkem
|
34
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
zzákladní orientovanost ve speciálně pedagogické problematice a systému školských a sociálních zařízení pro osoby s postižením |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student analyzuje způsoby vzdělávání žáků se speciálními potřebami na různých typech škol - speciální mateřská škola, základní škola se specializovanou třídou, základní škola s integrativním programem, základní školy praktické, základní školy speciální, přičemž výběr škol realizuje s ohledem na svůj studovaný obor. Na základě reflexe vlastní zkušenosti z různě zaměřených praxí (praxe náslechová, asistenční a výstupová) student zaujímá postoj k různým podobám vzdělávání žáků se speciálními potřebami a dokáže tento postoj podložit argumenty |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|