|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / USPG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
USPG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do studia pedagogiky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení základních znalostí, dovedností a postojů v oblasti pedagogické teorie a jejího významu pro výchovnou a vzdělávací praxi, v oblasti vývoje názorů na výchovu a v oblasti pedagogické komunikace.
|
Požadavky na studenta
|
Samostatná práce s odbornou pedagogickou literaturou. Témata a forma zpracování budou zadávána na seminářích předmětu a bude požadována aktivní účast, diskuze a písemná reflexe k tématu na seminářích.
Zápočtový test z obsahu předmětu se v LS 2021/22 NEPÍŠE - pouze prezenční studium.
U kombinované formy studia - seminární práce zaměřená na práci s odbornou pedagogickou literaturou metodou podvojného deníku (základem je propojení dosavadní úrovně zkušenosti studenta s analýzou odborného pedagogického textu, vč. následné reflexe).
|
Obsah
|
Cílem předmětu je nabídnout studentům/-kám základní představu pedagogiky jako vědy o výchově a vzdělávání v kontextu současné společnosti. V předmětu se zaměříme na znalost a úroveň analytických schopností a dovedností studenta. Předmět je propedeutikou pro další studium pedagogických disciplín.
Obsahové zaměření přednášek: 1. Pedagogika jako moderní věda a její znaky, struktura pedagogických disciplín. 2. Předmět pedagogiky a analýza základních pedagogických kategorií. 3. Spolupráce pedagogiky jako vědy s ostatními vědními obory, vč. otázek pedagogické praxe. 4. Systémové pojetí pedagogiky v současných proměnách výchovy a vzdělávání základních a středních škol. 5. Aktuální problémy současné pedagogiky, vč. otázek implementace inovací kurikula do praxe základních a středních škol. 6. Pedagogika a pedagogický výzkum, jeho možnosti a meze.
Obsahové zaměření seminářů: Semináře budou interaktivně rozvíjet uvedená témata přednášek. Student/-ka na základně vlastní tvůrčí činnosti vybraného pedagogického tématu formou zpracování seminární práce se pokusí o aplikaci pedagogické teorie do pedagogické praxe základní nebo střední školy a studovaného oboru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
Prof. PaedDr. Gabriel Švejda, CSc., dr. h. c. (100%),
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
Prof. PaedDr. Gabriel Švejda, CSc., dr. h. c. (100%),
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Šafránková, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
-
Základní:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
-
Základní:
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy.. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Základní:
Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Základní:
Jůva, Vladimír; Jůva, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 4. dopl. vyd. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-78-8.
-
Doporučená:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
Doporučená:
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Doporučená:
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
-
Doporučená:
Prúcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál, 2009.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
-
Doporučená:
STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
-
Doporučená:
Jedlička, Richard; Helus, Zdeněk. Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
-
Doporučená:
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Doporučená:
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
Doporučená:
Kolář, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky : 583 vybraných hesel. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využívat znalosti z oblasti základů společenských věd, zejména z pedagogiky, psychologie a filozofie výchovy, osobnostně sociální výchovy
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledávat a zpracovávat informace z elektronických i knižních zdrojů |
využívat pravidla diskuze a etiku rozhovoru - rozvíjet dovednosti získané z osobnostně sociální výchovy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit a vymezit základní pedagogické kategorie |
zhodnotit možnosti spolupráce pedagogiky s ostatními vědními obory |
objasnit současné problémy v pedagogické teorii a praxi základních a středních škol |
zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro teorii a praxi |
vysvětlit zaměření pedagogiky jako vědy v historickém i současném kontextu společnosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozpoznat současné problémy pedagogické teorie a praxe a navrhnout jejich řešení |
doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie |
využívat odborné pedagogické termíny při diskuzi v semináři |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|