|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / ADUC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
ADUC
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Autodiagnostika učitele
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
26
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
3 / -
|
4 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPS/SKOPS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozvíjet účinnou sebereflexi jako cestu k efektivní edukaci., osvojit si obecné principy autodiagnostiky pro budoucího učitele, zaměřit se na rozvíjení schopnosti studentů reflektovat vlastní pedagogickou činnost, analyzovat ji, interpretovat, hodnotit ve vztahu k zamýšleným cílům a přemýšlet nad jejími důsledky.
Prostřednictvím psychodidaktické analýzy vybraných výukových situací a s oporou o znalosti studentů metodiky 3A z předmětů Základy reflexe a hodnocení kvality výuky (KPG/ZRHV) a Reflexe a hodnocení kvality výuky (KPG/RHV) získají studenti dovednost reflektovat výuku tak, aby rozuměli smyslu účinné reflexe a sebereflexe v učitelském povolání.
Při reflektování a autodiagnostice bude kladen důraz na využívání rámce profesních kvalit učitele (více viz v kurzu KPS/ADUC v Moodle). Kurz KPS/ADUC vychází ze sylabu předmětu, avšak témata předmětu nabízí v upravené podobě s důrazem na aplikační rovinu v 8 kapitolách (tématech kurzu). Kurz je zaměřen na činnostní pojetí s důrazem v oblasti reflexe, autodiagnostiky a (auto)evaluace budoucího učitele.
Hlavní důraz je kladen na propojování praxe s teorií, na praktické zkušenosti studentů, jež jsou východiskem pro jejich učební proces a reflexi edukačních situací (s využitím metody ALACT).
Předmět KPS/ADUC směřuje k hledání souvztažností mezi psychologickou a oborově-didaktickou tematikou reflexe edukačních situací.
|
Požadavky na studenta
|
Orientace v odborné literatuře a dalších zdrojích informací.
Aktivní účast na plnění zadaných úkolů a námětů k přemýšlení.
|
Obsah
|
1. Analýza průběhu výukových situací jako zdroj autodiagnostických informací, důraz na psychodidaktickou analýzu zpracování učiva, na analýzu možností osvojování kognitivních a metakognitivních procesů a jejich aplikace do praxe, do vyučovacích strategií a hodnoticích aktivit.
2. Profesní kvality učitele.
3. Podíl učitele na úrovni znalostí žáků. Zhodnocení pojetí učiva z odpovídajících odborných zdrojů.
4. Podíl učitele na motivovanosti žáků. Zhodnocení motivačních faktorů a potřeb žáků.
5. Autodiagnostický rozbor klasifikace a hodnocení. Zhodnocení kritérií hodnocení a smyslu hodnocení ve zpětné vazbě žákům.
6. Pojetí úspěšného žáka jako regulátor učitelovy pedagogické činnosti. Zhodnocení kritérií hodnocení v návaznosti na úspěšného žáka.
7. Zjišťování úspěšnosti vlastního pedagogického působení za využití didaktických testů.
8. Zjišťování úspěšnosti vlastního pedagogického působení za využití dotazníků postojů žáků k předmětům.
9. Zjišťování úspěšnosti vlastního pedagogického působení autodiagnostickým rozborem klasifikace a hodnocení, analýzou klasifikace.
10. Zjišťování zvláštností vlastního pojetí úspěšného žáka (jako zdroj sebepoznání může učitelům sloužit analýza učitelem vyvolávané motivace žáka, analýza průběhu vyučovací hodiny).
11. Učitelův obraz o žákovi jako ukazatel pedagogické vnímavosti.
12. Vzájemné ovlivňování obrazu učitele o žákovi, vliv na utváření sebeobrazu dítěte jako žáka, vliv na školní výkon
13. Evaluace probraných témat.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
https://phix.zcu.cz/moodle/enrol/index.php?id=7913
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
Základní:
Kosíková, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
-
Základní:
Slavík, Jan; Hajerová Műllerová, Lenka,; Soukupová, Pavla. Reflexe a hodnocení kvality výuky. 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Doporučená:
Švec, Vlastimil. Autodiagnostika pedagogické činnosti učitele - módnost, nebo potřeba?. 1994.
-
Doporučená:
Seberová, Alena; Malčík, Martin. Autoevaluace školy - od teorie k praxi a výzkumu. Vyd. 1. V Ostravě : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-759-5.
-
Doporučená:
Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Doporučená:
Hrabal, Vladimír. Jaký jsem učitel? : metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Píšová, M. Mezi praxí a teorií v učitelském vzdělávání: na okraj českého překladu knihy F. A. J. Korthagena et al. 2012, ISSN 1211-4669.
-
Doporučená:
Pavelková, Isabella. Motivace žáků k učení : perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha : Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-092-7.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno, 2009. ISBN 978-80-7315-176-8.
-
Doporučená:
Postupy a nástroje pedagogické evaluace pro (budoucí) učitele
(Janík, Tomáš a kol.)
-
Doporučená:
Andrysová, Pavla. Propojení teoretické a praktické přípravy budoucích pedagogických pracovníků na UP. .
-
Doporučená:
Štech, Stanislav. Psycho-didaktika?. 1995, ISSN 3330-3815.
-
Doporučená:
Štech, Stanislav. Psychodidaktika jako obrat k tématu účinného vyučování: Komentář na okraj Kansanenovy úvahy Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii. 2004, ISSN 0031-3815.
-
Doporučená:
Rámec profesních kvalit učitele
(Tomková Anna, Spilková Vladimíra, a kol.)
-
Doporučená:
Slavík, Jan; Janík, Tomáš,; Najvar, Petr,; Knecht, Petr. Transdisciplinární didaktika - o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
-
Doporučená:
Spilková, Vladimíra; Vašutová, Jaroslava. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání : výzkumný záměr : úvodní teoreticko-metodologické studie 2008. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-384-9.
-
Doporučená:
Fenstermacher, Gary D.; Soltis, Jonas F. Vyučovací styly učitelů. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
25
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokladem jsou základní znalosti z oblasti pedagogické psychologie a diagnostiky žáka |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
realizovat autodiagnostické analýzy v oblasti efektivního učení, motivace a sociálního klimatu ve třídě
|
shromažďovat a využívat zdroje, které mu pomáhají reflektovat efektivitu výuky |
k reflexi využívat nejen poznatky získané vlastním pedagogickým pozorováním, ale i informace získané od žáků |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
využít znalost řízené reflexe |
analyzovat vlastní výukovou činnost ve vztahu k zamýšleným cílům |
interpretovat vlastní výukovou činnost ve vztahu k zamýšleným cílům |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
sebereflexe zejména v oblasti řízení procesů učení, diagnostiky a hodnocení žáků |
kritické reflektování a hodnocení vlastní pedagogické činnosti |
kritické reflektování ve vztahu k vybraným rámcům profesních kvalit |
zjišťování úspěšnosti vlastního pedagogického působení |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
splnění úkolů k zápočtu |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Formativní hodnocení, |
diskuse nad odbornými tématy, reflexe činností |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
E-learning, |
Diskuse, |
|
|
|
|