|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / DEPI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
DEPI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dítě s epilepsií v prostředí školy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
31 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zabývá problematikou dítěte s epilepsií v prostředí školy, rovněž se zaměřuje na působení jednotlivých aktérů z řad rodičů, učitelů a spolužáků, kteří se významným způsobem podílejí na psychosociálním vývoji žáka s epilepsií. Vymezuje podstatu samotné epilepsie, jednotlivé druhy epilepsií a epileptických záchvatů. Věnuje se jednotlivým tématům jako je sebepojetí školní úspěšnosti, klima školní třídy, kvalita života dětí s epilepsií a to ve světle nejnovějších výzkumných poznatků z českého prostředí, tak i zahraniční literatury. Zvláštní pozornost je věnována přístupu učitelů, rodičů k žákovi s epilepsií a rovněž vdávacím intervencím, které se jeví jako účinná cestka ke snižování stigmatu souvisejícího s daným onemocněním.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Student zpracuje kazuistiku dítěte s epilepsií včetně vhodné vzdělávací intervence s dopadem na redukci stigmatu související s epilepsií.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky epilepsie (klasifikace epilepsií a epileptických záchvatů, první pomoc při epileptickém záchvatu, provokující faktory epileptických záchvatů, diagnostika a léčba epilepsie). 2. Komorbidity související s epilepsií a jejich dopad do oblasti školy (vliv epilepsie na kognitivní funkce, specifické poruchy učení, poruchy pozornosti, poruchy chování, psychické fungování). 3. Školní úspěšnost dětí s epilepsií a její sebepojetí. 4. Kvalita života dětí a dospívajících s epilepsií (možnosti určování kvality života, faktory ovlivňující kvalitu života) 5. Znalosti, postoje a sebedůvěra učitelů v přístupu k žákovi s epilepsií. 6. Školní prostředí dětí s epilepsií (sociometrická pozice žáků s epilepsií, klima školních tříd žáků s epilepsií). 7. Stigma související s epilepsií. 8. Intervence vedoucí k redukci stigmatu a zvyšování znalostí v souvislosti s epilepsií. 9. Psychické fungování rodičů dětí s epilepsií, výchovné styly intervenční programy zaměřené na rodiče dětí s epilepsií. 10. Srovnání pohledu učitelů a rodičů ve vztahu k žákovi s epilepsií. 11. Výzkumné záměry v oblasti epilepsie ve škole. Konceptuální a strukturní modely popisující školní život dětí s epilepsií. 12. Kazuistiky dětí s epilepsií. 13. Doporučení rodičům, učitelům v přístupu k dítěti s epilepsií, prostředí školy související s epilepsií.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Buršíková, Dana. Dítě s epilepsií v prostředí školy. 2019. ISBN 978-80-7553-660-0.
-
Doporučená:
Ošlejšková, H. (2018). Aktuální kapitoly z dětské neurologie pro praxi. Olomouc: Solen, Medical education..
-
Doporučená:
Stehlíková, P., & Modrá, E. (2017). Epilepsie a dítě. Praha: Společnost E. Dostupné z: http://www.spolecnost-e.cz/wp-content/uploads/2018/03/Epilepsie_a_dite_vzdelavaci_publikace.pdf.
-
Doporučená:
Kršek, P. (2010). Epileptické a neepileptické záchvaty u dětí. Pediatrie pro praxi, 11(2), 106-110..
-
Doporučená:
Marusič, P., Ošlejšková, H., Brázdil, M., Brožová, K., Hadač, J., Hovorka, J.,?, & Zárubová, J. (2018). Nové klasifikace epileptických záchvatů a epilepsií ILAE 2017, Neurologie pro praxi, 19(1), 32 -36..
-
Doporučená:
Vítková, M. (2006). Somatopedické aspekty. Brno: Paido..
-
Doporučená:
Valeta, T. (2017). The epilepsy book: a companion for patients: optimizing diagnosis and treatment. Springer..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
žádné |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
žádné |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
žádné |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Popsat klasifikaci epilepsií a epileptických záchvatů dle ILAE 2017.
Charakterizovat specifika práce s dětmi s epilepsií v prostředí školy v kontextu komorbidit souvisejících s epilepsií.
Zhodnotit dopad epilepsie na sociometrickou pozici žáka ve školní třídě.
Posoudit vhodný typ vzdělávací intervence vedoucí k redukci stigmatu souvisejícího s epilepsií pro danou třídu.
Vymezit proměnné související s dítětem s epilepsií v prostředí školy.
Popsat jednotlivé druhy epileptických záchvatů a s nimi související první pomoc. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Využívat techniky první pomoci u jednotlivých typů epi. záchvatů.
Vysvětlit problematiku související s dítětem s epilepsií nejen odborné, ale i laické veřejnosti v praxi.
Aplikovat nejnovější výzkumy související s dítětem s epilepsií do praxe.
Vysvětlit vliv epilepsie na fungování dítěte ve škole.
Vysvětlit vliv epilepsie na sociometrickou pozici dítěte ve škole.
Navrhnout vhodnou vzdělávací intervenci pro danou věkovou skupinu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
|
|
|
|