|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PARO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PARO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Patologie rodiny
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 30
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka si osvojí základní rizikové aspekty partnerského a manželského soužití a uvědomí si osobnostní i situační patologické vlivy. Bude seznámen/a s důsledky emocionálních krizí pro všechny zúčastněné. Bude znát možnosti diagnostiky partnerských vztahů.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné zvládnutí testu.
Zpracování seminární práce.
|
Obsah
|
1. Problémové a klinické rodiny.
2. Chyby při výběru partnera.
3. Dyshestické vlastnosti I.řádu, dyshestické vlastnosti II.řádu.
4. Hlavní zákonitosti manželských krizí.
5. Problémy v manželské komunikaci.
6. Volný čas jako jeden ze zdrojů matrimoniálních problémů.
7. Extramatrimoniální problémy.
8. Socializační vliv rodiny.
9. Pozitivní a negativní vlivy prarodičů.
10. Neúplná rodina.
11. Nemoc v rodině.
12. Rodina se závislým členem.
13. Násilí v rodině.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Yalom, I. D. : Lži na pohovce. Praha, Portál, 1999.
-
Doporučená:
Stringer, E. T. Action research. London: Sage Publications, 1999.
-
Doporučená:
Rogge, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 2. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-418-4.
-
Doporučená:
Schöner, Isabella. Děti potřebují prarodiče. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-105-3.
-
Doporučená:
Janík, Alojz; Dušek, Karel. Drogy a společnost. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0087-3.
-
Doporučená:
Kratochvíl, Stanislav. Léčení sexuálních dysfunkcí. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-678-1.
-
Doporučená:
Salomé, Jacques. Mluv se mnou. mám ti co říct. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-128-2.
-
Doporučená:
Plzák, M. Poznámí a léčba poruch manželského soužití. Avicenum Praha, 1973.
-
Doporučená:
Vítek, K. Problémy manželské rovnováhy. Svoboda Praha, 1985.
-
Doporučená:
Langmeier, Josef. Psychická deprivace v dětství. 2., přeprac. vyd. Praha : Státní zdravotnické nakladatelství, 1968.
-
Doporučená:
Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
-
Doporučená:
Svoboda, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7.
-
Doporučená:
Warshak, Richard A. Revoluce v porozvodové péči o děti. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-089-8.
-
Doporučená:
Kratochvíl, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 3., dopl. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-347-8.
-
Doporučená:
HARDY, Mária (ed.), Pavel MÜHLPACHR (ed.) a Terézia DUDÁŠOVÁ (ed.). Sociální patologie rodiny. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2011. ISBN 978-80-87182-17-8.
-
Doporučená:
Leman, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-152-5.
-
Doporučená:
Freud, Sigmund. Vybrané spisy. III, Práce k sexuální teorii a k učení o neurosách. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1971.
-
Doporučená:
KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7178-657-8.
-
Doporučená:
Skála, Jaroslav. Závislost na alkoholu a jiných drogách. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1987.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
25
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
59
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit základní pojmy a kategorie sociální psychologie |
- kategorizovat základní lidské potřeby a definovat potřeby sociální
|
- vyjmenovat a objasnit mechanismy socializace |
- vysvětlit cíle a principy socializace v rodině |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- kvalifikovaně reflektovat osobní zkušenosti získané primární socializací |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit socializační vliv rodiny |
- objasnit principy častých chyb při výběru partnera |
- vyjmenovat dyshestické vlastnosti 1. a 2. řádu |
- klasifikovat intramatrimoniální a extramatrimoniální problémy |
- charakterizovat rodinu s nemocným a se závislým členem |
- vyjmenovat znaky násilí v rodině |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- rozlišovat mezi problémovými a klinickými rodinami |
- rozpoznat znaky rizikových partnerů |
- posoudit negativní důsledky rozvodu rodičů na psychiku dítěte |
- identifikovat výskyt problémů v manželské komunikaci |
- odhadnout výskyt sociálně patologických jevů v rodině |
- na odborné úrovni diskutovat o významných otázkách patologie rodiny |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
|
|
|
|