|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PPSS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PPSS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogická psychologie pro SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Pedagogická psychologie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/RPEPS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu hlouběji rozvinout znalosti studenta z pedagogické psychologie, které získal v předmětu PEPSA. Předmět studujícím umožní lépe rozumět výchovně-vzdělávací realitě a poskytne prostor pro praktickou aplikaci teoretických poznatků. Studenti získají dovednosti nutné pro pedagogickou práci na SŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Kazuistika: psychologická analýza práce učitele, kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
1.Výzkumné metody v pedagogické psychologii. - Diagnostické metody v pedagogické psychologii.
2.Psychologické zvláštnosti výchovných metod u žáků středních škol.
3.Školní třída jako sociální skupina (školní klima, specifika interpersonálních vztahů na základní škole).
4.Osobnost učitele a jeho kompetence. Specifika nároků na osobnost středoškolského učitele. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností.
5.Pedagogicko-psychologické aspekty školní třídy na SŠ. Diagnostika školní třídy prevence šikany, zvláštnosti sociálně patologických jevů na SŠ.
6.Paradoxní účinky učitelových motivačních přístupů. Naučená bezmocnost a naučený optimismus ve škole.
7.Styly učení - Diagnostika stylů učení žáků. Možnosti ovlivňování strategie učení u adolescentů.
8.Motivace a vůle ve škole Podpora (ovlivňování) a rozvoj učební motivace (aspirační úroveň, kauzální atribuce, vztahové normy, "flow" prožitek, zájem, autoregulační strategie, změna postojů v učení).
9.Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (nuda a strach ve škole).
10.Příčiny neprospěchu jedince na SŠ. Relativní neprospěch a možnosti jeho odstraňování.
11.Specifika nadaní, možnosti akcelerace na střední škole, psychologický rozbor nadaného v období dospívání.
12.Rozvoj kritického a tvořivého myšleni na SŠ. Kreativní učitel.
13.Řešení náročných situací ve škole. Šikanovaný učitel.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Alexandra Aišmanová (100%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
Základní:
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Doporučená:
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Doporučená:
Krejčová, Lenka. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3474-3.
-
Doporučená:
ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Vyd. 1. Brno : Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.
-
Doporučená:
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
-
Doporučená:
Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vydání čtvrté. 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
-
Doporučená:
Humphrey, N. Social and emotional learning.
-
Doporučená:
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
-
Doporučená:
Gordon, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
-
Doporučená:
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Celkem
|
65
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
analyzovat základní pojmy z pedagogické psychologie
vyhodnotit efektivitu učení
projektovat různé pojetí výuky
zaujmout hodnotící stanovisko k utváření klimatu ve třídě
zaujmout hodnotící stanovisko k sociální interakci učitel žák, žák-žák |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozvíjet žádoucí učební styly
motivovat žáka k tvořivému přístupu v řešení problémů
pracovat s neprospívajícím žákem diagnostikovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
E-learning, |
|
|
|
|