|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PSROD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PSROD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychologie rodiny
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 30
|
41 / 50
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/PSRO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka si osvojí institucionální vymezení rodiny, typy rodinných struktur a materiálně ekonomické podmínky soužití. Uvědomí si psychologický základ výběru partnera a bude znát typy jedinců partnersky rizikových. Pochopí vztahovou asymetrii a strukturu neerotické párové komunikace. Bude seznámen/a s možnými emocionálními problémy partnerů včetně extramatrimoniálních vztahů. Na základě analýzy případových studií pozná nesprávné výchovné styly, problémové rodiny a rodiny klinické.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v seminářích, seminární práce na zadané téma.
|
Obsah
|
1. Proměna tradiční rodiny v nukleární.
2. Rodina (znaky, funkce, historie, vývojový cyklus, subsystémy).
3. Výběr životního partnera (zralost partnera, dishestické vlastnosti I. a II. řádu).
4. Charakteristika předsňatkového období.
5. Typologie manželského soužití (osobnostní rysy manželů, hodnotové preference).
6. Vliv modelu manželství rodičů na vztah.
7. Materiálně ekonomické předpoklady.
8. Párová komunikace.
9. Emocionalita a sexualita v manželství.
10. Poruchy manželského soužití (intramatrimoniální a extramatrimonilání problémy).
11. Rodičovství (charakteristika role, typologie rodičů).
12. Výchovné styly (pozitiva, negativa, poruchy výchovy).
13. Problémová rodina, patologie v rodině.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Vorlíčková (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Vorlíčková (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Buriánová, Pavla. Péče osoby blízké a pěstounská péče jako obdoba přirozené rodiny dítěte (1.). Rodinné listy ISSN 1805-0824 Roč. 7, č. 1 (2018). 2018.
-
Základní:
Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
-
Základní:
Lovasová, Vladimíra. Subjektivní symbolická vizualizace psychologie rodiny. Vyd. 1. V Plzni : Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0076-8.
-
Doporučená:
Kuchařová, Věra; Barvíková, Jana; Höhne, Sylva,; Janurová, Kristýna; Nešporová, Olga,; Paloncyová, Jana,; Svobodová, Kamila; Vidovićová, Lucie. Česká rodina na počátku 21. století : životní podmínky, vztahy a potřeby. 2019. ISBN 978-80-7416-333-3.
-
Doporučená:
Sládečková, Soňa; Sobotková, Irena. Dětský autismus v kontextu rodinné resilience. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-244-4219-8.
-
Doporučená:
Sloboda, Zdeněk. Dospívání, rodičovství a (homo)sexualita. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-88163-09-1.
-
Doporučená:
Satir, Virginia. Kniha o rodině. 1. vyd. [S.l.] : Institut Virginie Satirové [etc.], 1994. ISBN 80-901325-0-2.
-
Doporučená:
Nožířová, Jana. Náhradní rodinná péče. Praha : Linde, 2012. ISBN 978-80-8613191-7.
-
Doporučená:
Rheinwaldová, Eva. Rodičovství není pro každého. 1. vyd. Praha : Motto, 1993. ISBN 80-901338-4-3.
-
Doporučená:
Minuchin, Salvador. Rodina a rodinná terapie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0371-1.
-
Doporučená:
Možný, Ivo. Rodina a společnost. Praha : Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-58-X.
-
Doporučená:
Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
-
Doporučená:
Tóthová, Jana. Úvod do transgenerační psychologie rodiny : transgenerační přenos vzorců rodinného traumatu a zdroje jeho uzdravení. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-856-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit základní pojmy z vývojové psychologie, |
- objasnit proces socializace osobnosti, |
- popsat dynamiku sociálních skupin, |
- charakterizovat sociálně psychologické vlastnosti osobnosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- rozeznat poruchy komunikace, |
- provést sebereflexi. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- objasnit teorie výběru partnera a charakterizovat předsňatkové období, |
- klasifikovat typy partnerského a manželského soužití dle různých hledisek, |
- popsat složky a dynamiku párového soužití, |
- charakterizovat rodičovskou roli. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- provést sebereflexi tvorby kritérií pro výběr životního partnera, |
- zhodnotit silné a slabé stránky vlastní osobnosti pro plnění partnerské a rodičovské role, |
- na základě analýzy případových studií rozpoznat problémovou a klinickou rodinu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|