|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / GMP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
GMP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Galerijní a muzejní praxe
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
9 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prohloubit znalosti a dovednosti v oblasti galerijní a muzejní pedagogiky prostřednictvím přípravy a realizace aktivizujících přístupů k uměleckým dílům ve výstavních síních galerií a muzeí, které jsou založeny na pedagogickém konstruktivismu a zážitkové pedagogice.
Seznámit se se soudobými přístupy galerijní a muzejní pedagogiky u nás, a to především brněnské, pražské a olomoucké školy, a v zahraničí. Navrhnout a v praxi ověřit, reflektovat i alterovat strukturovaný edukační program.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti v průběhu interaktivně pojatých seminářů prokazují a rozšiřují své znalosti, dovednosti a kompetence. Samostatně nebo ve skupinách vytvářejí projekt galerijní animace. Ten prakticky ověřují ve spolupracujících institucích zabývajících se zprostředkováním umění a kulturního dědictví. Text s přípravným modelem projektu prezentují kolokviální formou a v diskuzi prokazují nabyté znalosti s porozuměním pro jejich praktickou aplikaci.
|
Obsah
|
1. Stav galerijní a muzejní praxe v ČR a v zahraničí
2. Příklady dobré galerijní a muzejní praxe
3. Návštěva edukačních (lektorských) center vybraných galerií, seznámení se s právě probíhajícími výstavami
4. Umělecký obsah a jeho možná transformace v rámci edukačního programu
5. Problematika koncipování pracovních a metodických listů pro galerijní či muzejní animace
6. Problematika koncipování strukturovaných edukačních programů
7. Metodika galerijních a muzejních edukací
8. Volba konkrétní výstavy a rozbor hlavních konceptů připravované edukace
9. Příprava edukačního programu a jeho konzultace
10. Grafická úprava edukačních materiálů a jejich prezentace
11. Ověření edukačního programu v praxi
12. Reflexe a hodnocení galerijní a muzejní edukace v kontextu galerijní a muzejní pedagogiky
13. Návrhy možných zlepšujících alterací daných programů a jejich přínos ke všeobecnému vzdělávání
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fulková, Marie; Hajdušková, Lucie,; Sehnalíková, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1 : vlastní cestou k umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
-
Základní:
Fulková, Marie. Galerijní a muzejní edukace 2 : umění a kultura ve školním kontextu : učení z umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012 a 2013. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-700-7.
-
Základní:
Jiroutová, J. Muzejní a galerijní pedagogika pohledem zahraničních odborníků [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4195-5.
-
Základní:
Šobáňová, P. a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4625-7.
-
Rozšiřující:
Šobáňová, Petra. Edukační potenciál muzea.. Olomouc, 2012.
-
Rozšiřující:
Dytrtová, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí nad Labem, 2002.
-
Rozšiřující:
Moffat, Hazel, Woollard Vicky. Museum and Gallery Education: A Manual of Good Practice. AltaMira Press, 2000. ISBN 978-07-4250-408-0.
-
Rozšiřující:
Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance. Routledge, UK, 2007. ISBN 978-04-1537-936-6.
-
Rozšiřující:
Horáček, Martin; Myslivečková Hana; Šobáňová Petra. Muzejní pedagogika dnes. Olomouc, 2008.
-
Rozšiřující:
Jůva, Vladimír ml.; Jagošová, Lucie; Mrázová, Lenka. Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace.. Brno, 2010.
-
Rozšiřující:
Horářek, Radek. V dialogu s uměním. Brno, 1994.
-
Rozšiřující:
Bering, Kunibert, Hölscher, Stefan, Niehoff, Rolf, Pauls Karina. Visual Learning. Positionen im internationalen Vergleich. Oberhausen: Athena, 2013.
-
Doporučená:
Brabcová, Alexandra. Brána muzea otevřená: [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod, 2003.
-
Doporučená:
Šobáňová, Petra. Muzejní edukace. Olomouc, 2012.
-
Doporučená:
Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Slavík, Jan; Wawrosz, Petr. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl: teorie a praxe artefiletiky. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Zhoř, Igor. Výtvarná výchova v projektech : Pracovní sešit pro gymnázia. Nakladatelství TOBIÁŠ, 1996.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
interpretovat umělecké dílo v širokých kulturních a společenských kontextech; |
objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století; |
prokázat teoretické znalosti edukačních programů Rudolfina či jiné významné galerie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na bázi pedagogického konstruktivismu aktivizovat návštěvníky galerie či muzea a podporovat jejich komunikační dovednosti; |
navrhnout edukační program; |
reflektovat vlastní umělecko-pedagogickou činnost; |
upravit graficky jednoduchou dvoustránkovou tiskovinu formátu do velikosti A4. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
analyzovat a interpretovat umělecké dílo v kontextu doby a kultury;
|
porovnat různá umělecká díla a jejich vyjadřovací prostředky v rámci jedné výstavy; |
charakterizovat tvůrčí záměr kurátora zvolené výstavy; |
objasnit obsažnost úkolů v pracovních listech v kontextu konkrétní výstavy; |
rozpracovat strukturovaný edukační program a ověřit ho v galerijní či muzejní praxi. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
realizovat a ověřit navržený edukační program v galerijní praxi; |
reflektovat edukační proces realizovaného programu; |
navrhnout zlepšující alteraci edukačního programu; |
graficky upravit edukační program za účelem běžného užití v galerii. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|