|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / MTCHV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
MTCHV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Malířské techniky ve výuce
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
19 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVK/MTV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je zprostředkovat studentům možnosti současných malířských technik a uvědomit si jejich specifika pro vlastní vyjádření, jak v oblasti studijní a vědecké malby, tak v oblasti malby volné. Technika je z hlediska tvůrčího procesu jen prostředkem malířova sdělení.
|
Požadavky na studenta
|
Povinná účast na přednáškách (80%). Splnění všech ateliérových cvičení. Vlastní portfolio malířských technik.
|
Obsah
|
1.Seznámení se základními pojmy a principy v technice malby. Malba a její možnosti v kontextu všech výtvarných disciplín Technologické základy. Na co malujeme? Čím malujeme?
2.Barva v technice malby. Barevné hmoty (pigmenty, barviva, Substráty, pojidla). Přehled pigmentů a barviv
3.Technické pomůcky malíře: stojany, rámy, štětce, špachtle, papíry, plátna, lepenky, akvarelové, olejové, akrylové, temperové a kvašové barvy
4.Speciální pomůcky pro malbu na sklo, textil, zlacení a patinování, metalické pigmenty, kerotix a damarové laky
5.Základy malby (technika malby akvarelovými, olejovými a akrylovými barvami na různé typy podložek, atd.)
6.Výstavba obrazu (barevná kompozice, barva a tvar. Cvičení na prostorové a kompoziční variace zátiší, cvičení na výrazové možnosti malby, klasické malířské techniky, atd.)
7.Světlo, barva, v předmětném a nepředmětném zobrazení. Harmonie, řád a kompoziční variace směrem k osobitosti výrazu. Autenticita vlastní malby a schopnost výtvarného expresivního gesta, nebo impresivních variací. Barevný extrém. Destrukce formy a entropická složka v malbě a umění
8.Akvarel, kvaš a tempera
9.Olejomalba vrstvená a alla prima
10.Akrylové barvy, fasádní barvy, stavební hmoty a plniva, spreje
11.Malba syntetickými laky a disperzními barvami
12.Enkaustika a lidová malba na sklo
13. Exkurze nebo návštěva výstavy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Velíšek, Martin. Dějiny citronu, aneb, Receptura na zátiší. 2017. ISBN 978-80-7290-873-8.
-
Základní:
Petříček, M. a Velíšek, M. Pohledy (které tvoří obrazy). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-584-3.
-
Základní:
Losos, Ludvík. Techniky malby. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-85277-03-4.
-
Základní:
BERAN, Zdeněk. Základy malby. Skripta AVU, 2000.
-
Rozšiřující:
Šturc, Karel; Nevařil, Miloš. Techniky malířské a kašérské práce. 1. vyd. Praha : SNTL, 1985.
-
Rozšiřující:
LAUBE, Otto. Technologie pro malíře I.. Praha: SNP, Šturc, 1982.
-
Rozšiřující:
LAUBE, Otto, HANOVSKÝ, B. Technologie pro malíře III.. Praha: SNP, 1986.
-
Doporučená:
PETERSEN, A. R. a kol. Contemporary painting in context. Museum Tusculanum Press,, 2010. ISBN 9788763525978.
-
Doporučená:
Smith, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Vyd. 2. Praha : Slovart, 2006. ISBN 80-7209-758-X.
-
Doporučená:
PAULSON, R. Figure and abstraction in contemporary painting. Rutgers University Press, 1990. ISBN 978-08-1351-604-2.
-
Doporučená:
Kocman, Jiří Hynek. Médium papír. Vyd. 1. Brno : VUTIUM, 2000. ISBN 80-214-1551-7.
-
Doporučená:
Hanuš, Karel. O barvě : Optická stránka barevnosti ve výtvarnictví. 3. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Doporučená:
LOSOS, Ludvík. Pozlacování a polychromie. Praha: Grada Publishing, a.s.,, 2005. ISBN 80-247-0913-9.
-
Doporučená:
Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat znalosti a orientaci v současné figurální a portrétní malbě domácí i zahraniční; |
vysvětlit rozdíl mezi studijní malbou a malbou vyjadřující emocionální stav; |
popsat a objasnit možnosti kombinace malby s jinými výtvarnými postupy a technikami; |
sledovat významné mezinárodní přehlídky malby a hledat si svůj osobitý výraz; |
popsat principy perspektivního zobrazování; |
popsat a objasnit základní výrazové prostředky malby; |
zdůvodnit význam malby v jednotlivých uměleckých disciplínách.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit malbu s expresivním malířským výrazem; |
experimentovat s malbou a alternativními malířskými technikami v kombinaci s tiskem, klasickou kresbou, digitálními technikami; |
zvolit vhodnou malířskou techniku ke konkrétnímu námětu; |
využít vzdušnou perspektivu v krajinomalbě; |
citlivě využívat výrazové prostředky malby; |
využívat techniku malby olejovými, akvarelovými a akrylovými barvami; |
malířsky vyjádřit objem, prostor, světlo, stín; |
vytvořit přípravnou malbu pro jiné techniky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat zákonitosti a výrazové možnosti malby; |
objasnit odbornou terminologii v oblasti malby; |
popsat a objasnit kontext malby v umělecké tvorbě k ostatním výtvarným disciplínám. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
uplatňovat základní malířské techniky, správně vyjádřit tvar, objem a prostor v zátiší, v architektuře a krajině; |
využívat jednotlivé kompoziční plány; |
využívat vrstvenou malbu i techniku alla prima; |
experimentovat s možnostmi malby užitím moderních průmyslových hmot, základními materiály, barvy, pigmenty a pomůcky. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|